mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Nowy silnik na (euro)piątkę

Nowy silnik na (euro)piątkę

Mercedes Sprinter to już ikona w tematyce samochodów dostawczych. Niemiecka marka po raz kolejny wyznacza w swojej historii kolejny kamień milowy. Dzięki nowej generacji silników diesla (OM651), skrzyniom biegów (Eco Gear) jest bardziej ekologiczny, oszczędniejszy i mocniejszy.

Nowy silnik na (euro)piątkę

Nowy czterocylindrowy OM 651, montowany w modelach Mercedes-Benz Sprinter, jest dostępny w trzech klasach mocy: 95 KM (250 Nm), 129 KM (305 Nm) oraz 163 KM (360 Nm). W porównaniu z poprzednią, najmocniejsza wersja jednostki jest mocniejsza o osiem procent, natomiast jej moment obrotowy zwiększył się aż o 10 procent.

Co ważne wszystkie wersje nowego silnika spełniają już wymogi normy emisji spalin Euro 5. Od jesieni będzie ona obowiązywać wszystkie pojazdy użytkowe o dmc powyżej 3,5 t, a od roku 2011 pojazdy użytkowe w niższych kategoriach masy.

Czterocylindrowa jednostka OM651 jest całkowicie nową konstrukcją. Według inżynierów ze Stuttgartu z poprzednią łączy ją tylko pojemność skokowa (2.143cm3).Jednak za pojemnością skrywa się całkowicie odmienna geometria. Do tej pory średnica cylindra w stosunku do suwu była w przybliżeniu proporcjonalna. Nowa jednostka opracowana jako długosuwowa. Przy średnicy cylindra 83 mm suw tłoka wynosi 99 mm. Umożliwiło to osiągnięcie wysokiego ciśnienia zapłonu, wynoszącego 200 barów i wiążącego się z tym wzrostu momentu obrotowego. Współczynnik sprężania zmniejszono z 17,5:1 na 16,2:1.

 

Tłoki są wykonane z aluminium. Ze względu na długosuwową geometrię zastosowano tłoki z wgłębieniami w kształcie litery omega. Zoptymalizowany proces spalania w silniku znacznie ogranicza ilość zanieczyszczeń w surowych spalinach. Wtrysk paliwa dokonuje się, tak jak do tej pory, poprzez system Common-Rail. Taka konstrukcja zapewnia zarówno bardzo precyzyjne i odpowiednio ekonomiczne dawkowanie paliwa do każdego cylindra osobno, jak i wyższą kulturę pracy silnika. W silnikach nowej generacji udało się zwiększyć maksymalne ciśnienie wtrysku do imponującej wartości 1800 barów.

Nowe i mocniejsze silniki w Mercedes-Benz Sprinter dopracowane tak by tworzyć idealną parę z sześciobiegową manualną skrzynią biegów ECO Gear. Nowa przekładnia przyczynia się przede wszystkim do zmniejszenia zużycia paliwa, zapewniając jednocześnie jeszcze lepsze właściwości jezdne i dynamikę.
Jej cechą szczególną jest duża rozpiętość przełożeń, z niskim przełożeniem na pierwszym biegu i wysokim przełożeniem na szóstym biegu. Dzięki temu można jechać ze stosunkowo niską prędkością obrotową silnika.

Ta konstrukcja jest optymalna dla samochodów dostawczych, gdyż uwzględnia typowe sytuacje takie jak ruszanie pod górę z przyczepą lub na nawierzchni o słabej trakcji. Jazda po długich odcinkach autostrady nie jest też męcząca dla silnika.

Niższy poziom prędkości obrotowej silnika na poszczególnych przełożeniach oznacza mniejsze zużycie paliwa i większą ekonomikę jazdy. Przy okazji zmniejsza się emisja spalin i ilość wydalalnego hałasu. Zyskuje komfort jazdy.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Mercedes Sprinter
Mercedes Sprinter
Cena podstawowa już od: 110 946 PLN brutto
Dostępne nadwozia: furgon-4dr. skrzynia-2dr.

Podobne wiadomości:

Wielkie stolice zakażą Diesli

Wielkie stolice zakażą Diesli

Aktualności 2016-12-06

Mercedes Digital Light HD - rewolucyjne światła ze Stuttgartu

Mercedes Digital Light HD - rewolucyjne...

Technika 2016-12-02

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Akcyza samochodowa 2017 wejdzie z opóźnieniem
Akcyza samochodowa 2017 wejdzie z opóźnieniem
Ministerstwo Finansów próbuje pobudzić sprzedaż nowych samochodów zwiększeniem stawek akcyzy za sprowadzane auta używane. Zapowiadane od wielu tygodni zmiany nie wejdą w życie wraz z początkiem roku.