mojeauto.pl > motogazeta > Technika > O czym piszczą hamulce?

O czym piszczą hamulce?

Układ hamulcowy to jeden z tych elementów w samochodzie, który odpowiada bezpośrednio za nasze bezpieczeństwo. Jakiekolwiek niedomagania czy usterki w tym zakresie oznaczają, że samochód nie powinien wyjeżdżać z garażu. Jak donoszą mechanicy, wielu ludzi bagatelizuje bardzo ważne problemy.

O czym piszczą hamulce?
Często zdarza się tak, że układ hamulcowy w samochodzie nie daje o sobie znać. Wszystko działa sprawnie. Aż do czasu. Większość z nas zwleka z regularnym przeglądem układu hamulcowego, do czasu kiedy samochód nie przejdzie z jego powodu badań technicznych. W nieco  gorszym przypadku dowiadujemy się, że coś jest nie tak gdy próbujemy hamować, a samochód jedzie dalej.

Niektóre awarie następują nieoczekiwanie i nic wcześniej nie zapowiada kłopotów. Jednak sporą część usterek można wyeliminować dużo wcześniej i nie dopuścić do niebezpiecznej sytuacji.

Najczęstszą zapowiedzią problemów w układzie hamulcowym jest stopniowe "zmiękczanie" się pedału hamulca. Samochód zaczyna coraz gorzej hamować, musimy mocniej wciskać pedał, a okolicach przewodów zacisków przewody zaczynają się "pocić". Płyn hamulcowy ma właściwości higroskopijne, a to oznacza że chętnie wchłania wodę. To z kolei oznacza, że z czasem jego właściwości ulegają destrukcji i wystarczy kilka ostrych hamowań by uzyskał temperaturę wrzenia. Dlatego należy pamiętać by co 2-3 lata całkowicie go wymieniać. Warto chociaż raz w miesiącu zobaczyć jaki jest stan płynu w zbiorniczku.

Nieszczelności w okolicach przewodów oznaczają, że sparciałe elementy elastyczne mogą w każdej chwili strzelić, gdyż nie wytrzymają ciśnienia które wytworzy się podczas ostrego hamowania. Skutki takiego zdarzenia nietrudno przewidzieć. Auto momentalnie traci możliwość hamowania, a pedał wpada w podłogę. Nie zawsze musi to być wina przewodów. Czasami awaria pompy hamulcowej objawia się w identyczny sposób. Zużyte elementy uszczelniające zaczynają dawać upust ciśnieniu w układzie.

Klocki oraz tarcze hamulcowe to elementy układu hamulcowego, które są nieustannie eksploatowane. A co za tym idzie nieodpowiednie traktowanie może przysporzyć dużo problemów. Zarówno klocki jak i tarcze mają swój określony żywot. Nieodpowiednia technika jazdy może doprowadzić do jego skrócenia. Przykładem jest długotrwałe używanie hamulca podczas zjazdów z górskich dróg zamiast hamowania silnikiem. Częste trzymanie stopy na pedale hamulca powoduje, że te elementy bardzo szybko się ścierają. Przegrzewane tarcze tracą swoje właściwości, a wjazd z impetem w głęboką kałużę może spowodować zwichrowanie tarcz. W najgorszym przypadku tarcza może nawet pęknąć. W najlepszym natomiast będziemy czuli wibracje i charakterystyczne bicie pedału podczas hamowania. Problemy z elementami ciernymi mogą być także spowodowane blokującymi się tłoczkami. Łatwo wykryć taką usterkę. Wystarczy przejechać kilkaset metrów i nie hamować. Po zatrzymaniu się sprawdzamy czy któraś z tarcz nagrzała się.

Układ ABS jest jednym z najbardziej niezawodnych systemów w samochodzie, ale jemu także zdarzają się awarie. Najczęściej jednak powiadamia nas o nich kontrolka na desce rozdzielczej. Gdy ABS nie działa podczas mocnego hamowania blokują się koła. Jego awaria może być spowodowana zabrudzeniem czujników prędkości obrotowej kół. Dlatego po jeździe po brudnych, błotnych drogach powinniśmy myjką ciśnieniową opłukać mocno okolice kół. Awarie pompy ABS występują bardzo rzadko, ale również objawiają się mięknącym hamulcem.

Nie należy zatem ignorować różnych objawów, które dają nam znać o tym, że układ hamulcowy ma problemy. W razie wątpliwości warto odwiedzić mechanika i sprawdzić czy wszystko jest w porządku, niż podczas jazdy dowiedzieć się przy pomocy wpadającego w podłogę hamulca, że nie mamy się czym ratować.
Tematy w artykule: ABS hamulec uklad hamulcowy hamulce

Podobne wiadomości:

Jak dobrze wybrać klocki i tarcze hamulcowe?

Jak dobrze wybrać klocki i tarcze hamulcowe?

Serwis auta 2016-09-08

Wadliwy układ hamulcowy w Renault Clio IV

Wadliwy układ hamulcowy w Renault Clio IV

Aktualności 2015-07-23

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport