mojeauto.pl > motogazeta > Technika > O tym pamiętaj podczas holowania

O tym pamiętaj podczas holowania

Defekt w szczerym polu. Auto nie odpala, a do najbliższego serwisu daleko. Co robić? Jeśli ktoś nie ma wykupionej polisy assistance, za odholowanie pojazdu będzie musiał zapłacić kilkaset złotych. Chyba, że może polegać na uczynnych znajomych, którzy pomogą przeciągnąć auto za pomocą liny holowniczej.

O tym pamiętaj podczas holowania
Holowanie drugiego pojazdu to wbrew pozorom czynność dość trudna. Zwłaszcza jeśli za kierownicą holującego samochodu zasiada mało doświadczony kierowca. Może mieć on problemy przede wszystkim z płynnym ruszaniem i hamowaniem, kiedy do jego pojazdu z tyłu podczepiony jest inny samochód. Bardziej doświadczonych kierowców często gubi natomiast rutyna, a to prowadzi do pomijania niektóry ważnych zasad. Oto zatem kilka punktów, o których warto pamiętać podczas holowania.

1. Holować można tylko i wyłącznie samochody, które uległy awarii i nie są w stanie jechać o własnych siłach. Co ważne, pojazd holowany nie musi być dopuszczony do ruchu - może mieć nieważny dowód rejestracyjny, itp. Ponadto, jeśli holowanie odbywa się przy użyciu lini giętkiej, to samochód będący na holu musi posiadać sprawne oba układy hamulcowe (na połączeniu sztywnym wystarczy jeden układ). Zabronione jest holowanie pojazdu o niesprawnym układzie kierowniczym lub o niesprawnych hamulcach.

2. Wielkość aut holujących się nie gra roli. Teoretycznie zatem Fiat Panda mógłby ciągnąć za sobą dostawczego Fiata Ducato. Oczywiście zdrowy rozsądek powinien podpowiedzieć kierowcom, że trzeba zachować odpowiednie proporcje pomiędzy autami. Jest jednak ważny przepis - w razie holowania pojazdu w sposób wykluczający potrzebę kierowania nim lub użycia hamulców, rzeczywista masa całkowita pojazdu holowanego nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu holującego.

3. Holowanie popsutego samochodu powinno odbywać się jak najkrócej, do najbliższego warsztatu czy też innego miejsca, w którym bezpiecznie zamierzamy naprawić auto. Umownie przyjmuje się, ze dystans holowania nie powinien przekraczać 100 kilometrów. Oczywiście w praktyce nawet policji będzie trudno udowodnić, że odległość holowania była zbyt długa, jednak trzeba mieć także świadomość, że w skrajnych przypadkach za takie naginanie przepisów, można zostać ukaranym mandatem.

4. Ustawodawca całkowicie zabrania holowania pojazadem prywatnym na autostradach. Taki przywilej mają tylko i wyłącznie pojazdy przeznaczone do holowania. Ale je także obowiązują bardzo rygorystyczne zasady - odholować zdefektowane auto mogą tylko do najbliższego wyjazdu lub miejsca obsługi podróżnych. Brak możliwości holowania na autostradach ma głównie związek z bezpieczeństwem ruchu drogowego - na autostradach osiągane są wysokie prędkości, a przypomnijmy, że dopuszczalna prędkość w trakcie holowania nie może przekroczyć 30 km/h na obszarze zabudowanym i 60 km/h poza tym obszarem.

5. Pojazd holowany musi być oznaczony z tyłu po lewej stronie ostrzegawczym trójkątem odblaskowym, a w okresie niedostatecznej widoczności musi mieć ponadto włączone światła pozycyjne. Zamiast oznaczenia trójkątem odblaskowym samochód holowany powinien mieć włączone światła awaryjne.

6. Lina holownicza zawsze musi być przyczepiona w miejscach do tego przeznaczonych przez producenta pojazdu. Każde z aut dysponuje właściwymi hakami, bądź gwintami, w które należy wkręcić zaczep liny holowniczej. Wszelkie informacje na ten temat znajdziemy też w książce pojazdu. Ważna zasada - lina nie może łączyć obu pojazdów po przekątnej (np. z lewej strony jednego auta do prawej strony drugiego). W przeciwnym razie istnieje ryzyko, że podczas ciągnięcia holowane auto może niebezpiecznie wyjeżdżać na drugi pas ruchu lub pobocze.

7. Długość liny holowniczej, a zatem odstęp od samochodów powinien wynosić od 4 do 6 m przy połączeniu (wyjątkiem jest połączenie sztywne, gdzie odstęp od pojazdów nie może być większy niż 3 m). Połączenie musi być oznakowane na przemian pasami białymi i czerwonymi albo zaopatrzone w chorągiewkę barwy żółtej lub czerwonej na środku.

8. Pod żadnym pozorem ze stacyjki zapłonu auta holowanego nie należy wyjmować kluczyka. Stacyjka powinna być jednocześnie przekręcona w pozycji jeden, aby odblokować wszystkie układy mechaniczne i elektryczne pojazdu. W ten sposób nie zablokuje się nam układ kierowniczy podczas jazdy. Będzie także działało wspomaganie kierownicy i układ hamulcowy.

9. Należy również mieć swiadomość, że pojazd holowany może prowadzić osoba posiadająca uprawnienia do kierowania tym pojazdem - chodzi oczywiście o odpowiednie kategorie prawa jazdy. Dla ciekawostki w niektórych krajach europejskich (np. w Niemczech) nie są wymagane takie zasady.
Tematy w artykule: awaria przepisy holowanie

Podobne wiadomości:

Prawo o ruchu drogowym - duże zmiany w 2017

Prawo o ruchu drogowym - duże zmiany w 2017

Finanse i prawo 2016-07-13

System automatycznego hamowania będzie seryjny

System automatycznego hamowania będzie...

Technika 2016-03-18

Komentuj:

~Mieszkaniec Radomia 2013-07-09

Też miałem bardzo przykry incydent, gdy samochód stanął w szczerym polu i nie mogłem nic zrobić... Znając moje szczęście pomyślałem-pewnie nikt teraz nie przejedzie a wszyscy znajomi będą mieć ważniejsze zadanie... ze znajomymi miałem racje ale z przejazdem kogokolwiek drogą na której mój samochód się "rozkrzaczył" już nie! Tym bardziej się nie spodziewałem przejeżdżającej pomocy drogowej!!! Zatrzymali się i zaoferowali pomoc!! z mojej strony chciałbym Bardzo podziękować firmie ROSA-BUS Pozdrawiam i polecam, bo milszej pomocy drogowej nikt jeszcze mi nie udzielił!!!!!

e-Wycieraczki_pl 2013-04-05

No dokładnie,to bardzo niebezpieczne i może mylić innych użytkowników na drodze,jeżeli holowanie to bez świateł awaryjnych.

Viktorr 2013-02-22

Holowanie bez awaryjnych, nie wyobrażam sobie ciągłego wyłączania awaryjnych, następnie kierunek, znowu awaryjne. Niebezpieczne.

~A_Weasley 2013-01-18

Nie ma obowiązku włączenia awaryjnych przy holowaniu i nie ma zakazu. Jest tylko obowiązek sygnalizowania zamiaru skrętu, skąd wniosek, że włączając kierunek należy awarie wyłączyć. Ale trójkąt tak czy owak być musi.

~przemo2000x 2011-07-30

droga redakcjo od kiedy holowany ma mieć światła awaryjne zamiast trójkąta potem widać na drogach takich oszołomów holujących się na awaryjkach

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport