mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Oczyść klimat w kabinie

Oczyść klimat w kabinie

Zapchany filtr kabinowy to nie tylko zapach stęchlizny we wnętrzu i szyby parujące w mgnieniu oka. Wpływa także negatywnie na zdrowie pasażerów i bezpieczeństwo w trakcie jazdy. Na jego wymianę wielu kierowców decyduje się jednak bardzo sporadycznie, choć powinni dokonywać tego minimum co rok!

Oczyść klimat w kabinie
Filtr kabinowy zapewnia właściwą cyrkulację świeżego powietrza we wnętrzu pojazdu. Zatrzymuje tzw. zanieczyszczenia stałe, m.in. pyłki kwiatowe, pył drogowy, sadzę. Dzięki nim do kabiny dostaje się znacznie mniejsza ilość szkodliwych drobnoustrojów, których wdychanie w dużym stężeniu, może być bardzo szkodliwe dla ludzkiego organizmu. Jeśli po kilku kilometrach jazdy twoje oczy zaczynają łzawić, męczy cię kaszel i katar, jest niemal więcej niż pewne, że żywot filtra kabinowego w twoim samochodzie już dawno się skończył. W pojeździe z brudnym filtrem kabinowym stężenie szkodliwych związków może być sześciokrotnie wyższe niż na poboczu bardzo ruchliwej drogi. To dlatego, że kabina działa jak osadnik, który gromadzi zanieczyszczenia. Bez właściwej cyrkulacji i dostawy świeżego powietrza ryzykujemy pojawieniem się w układzie wentylacyjnym groźnych dla zdrowia grzybów, pleśni i bakterii.

Dlatego początek wiosny to idealny moment na wymianę zużytej, materiałowej harmonijki. Tymbardziej, że w większości samochodów, wymiana takiego filtra nie jest ani trudna, ani czasochłonna. Wystarczy odbezpieczyć plastikową obudowę, oczyścić wlot powietrza, włożyć nowy filtr i gotowe. Często praktykowaną przez właścicieli aut metodą jest wytrzepanie brudnego filtra. Niestety sama ta czynność nie jest w stanie przywrócić drożności wkładu. Zasada jest więc prosta, brudny filtr trzeba po prostu wymienić.

Na szczęście nie jest to drogi interes. Zakup markowego filtra do popularnego modelu to z reguły wydatek kilkudziesięciu złotych. Inwestując nieco więcej w ofercie sklepów z częściami motoryzacyjnymi znajdziemy też filtry z wkładami węglowymi. Są bardziej wydajne, bo poza blokowaniem wspomnianych wcześniej zanieczyszczeń stałych, pochłaniają również szkodliwe związki chemiczne siarki i azotu oraz gazy, takie jak ozon. Ponadto skuteczniej chronią pasażerów przed wdychaniem spalin, kiedy samochód stoi w korkach.

Eksperci zalecają wymianę filtra kabinowego po przejechaniu dystansu 15 000 km. Jest to średnia jaką statystyczny Kowalski mniej więcej przejeżdża w ciągu roku. Jeśli często podróżujesz po drogach gruntowych lub trasach gdzie występuje duże zapylenie, powinieneś wymieniać filtr dwa razy częściej w porównaniu z okresem, jaki zaleca producent auta. Niektóre modele posiadają dwa filtry kabinowe. W tych przypadkach nie można pozwolić sobie na oszczędność i zawsze wymienione muszą zostać oba. Wymieniając filtr samemu należy pamiętać, by przy okazji oczyścić jego obudowę z nagromadzonego piasku i igliwa, które zatrzymał stary filtr. Jeśli powierzamy wymianę serwisowi, warto przy okazji zlecić specjalistom odgrzybianie wentylacji. 

Podobne wiadomości:

Promocja na serwis klimatyzacji w Suzuki

Promocja na serwis klimatyzacji w Suzuki

Aktualności 2016-05-19

Klimatyzacja - jej przegląd to podstawa

Klimatyzacja - jej przegląd to podstawa

Serwis auta 2016-05-05

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport