mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Od listopada obowiązkowe ESP

Od listopada obowiązkowe ESP

Do roku 2013 co drugi nowy samochód na świecie będzie wyposażony w ESP. Systemy bezpieczeństwa stają się coraz wydajniejsze, mniejsze i tańsze.

Z dniem 1 listopada 2011 wszystkie nowe samochody osobowe i lekkie pojazdy użytkowe, które otrzymały świadectwo homologacji po tej dacie i są sprzedawane na terenie Unii Europejskiej, muszą być wyposażone w układ stabilizacji toru jazdy ESP. 31 października 2014 wejdzie w życie kolejny przepis o obowiązkowym wyposażaniu w ESP już wszystkich nowych pojazdów w UE.

Przepis ten jest częścią pakietu działań, z pomocą którego Komisja Europejska zamierza poprawić bezpieczeństwo w ruchu drogowym. – Układ ESP może zapobiec nawet 80 proc. wypadków związanych z poślizgiem. Po pasach bezpieczeństwa jest to drugi najważniejszy układ bezpieczeństwa w pojeździe – podkreśla dr Werner Struth, prezes działu branżowego Bosch Chassis Systems Control. Firma Bosch skonstruowała układ ESP i jako pierwsza na świecie wprowadziła go do produkcji seryjnej w 1995 roku. W 2010 roku już 41 proc. wszystkich wyprodukowanych samochodów osobowych i lekkich pojazdów użytkowych o masie całkowitej nieprzekraczającej 6 ton było wyposażonych w ten elektroniczny układ zapobiegający poślizgom. W Europie samochody osobowe i użytkowe z ESP stanowią 63 proc. całej floty pojazdów.

W roku 2013 co drugi nowo wyprodukowany samochód na świecie będzie wyposażony w ESP.

Od 1995 roku Bosch wyprodukował na całym świecie ponad 50 milionów układów ESP, przyczyniając się znacząco do jego upowszechnienia. Do 2013 roku prawdopodobnie co drugi nowy samochód na świecie będzie wyposażony w ten układ bezpieczeństwa.

Arkana techniki

Elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy wykorzystuje inteligentne czujniki i 25 razy na sekundę sprawdza, czy skręt kierownicy odpowiada rzeczywistemu torowi poruszania się pojazdu. Gdy wykryje, że wartości zadane różnią się od rzeczywistych, a pojazdowi grozi utrata stabilności, następuje ingerencja ESP: obniżony zostaje moment obrotowy w celu przywrócenia stabilności pojazdu. Jeśli to nie wystarczy, dodatkowo wyhamowywane są poszczególne koła. Ponadto układ ESP obejmuje funkcje takie, jak ABS (zapobiega blokowaniu się kół podczas hamowania) i ASR (zapobiega obracaniu się kół napędowych w miejscu podczas ruszania).

Podobne wiadomości:

Uwaga na wadliwe Suzuki Jimny

Uwaga na wadliwe Suzuki Jimny

Aktualności 2015-08-19

Mercedes i Bosch pracują nad automatycznym parkowaniem

Mercedes i Bosch pracują nad automatycznym...

Technika 2015-06-10

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport