mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Odnawialny biodiesel

Odnawialny biodiesel

Na rynku być może niebawem pojawi się zupełnie nowa generacja biopaliw o nazwie "Diesel regenerativ". Według prognoz niemieckich producentów - Volkswagena i Audi oraz koncernów naftowych OMV i Neste Oil, nowy surowiec ma obniżyć emisję CO2 wśród samochodów z silnikami wysokoprężnymi nawet o 50%.

Odnawialny biodiesel
Podstawą do pozyskiwania nowego surowca jest powszechnie znany olej rzepakowy. Jego skład po uwodornieniu, a więc po reakcji przyłączania związków wodoru do dowolnego związku chemicznego, jest dodatkowo wzbogacany mieszanką (od 2-7%) oferowanego w sprzedaży biodiesla. Jak podkreślają jednak pomysłodawcy nowego paliwa - naukowcy Szkoły Wyższej w Coburg/Niemcy, składniki te są w 100% odnawialne. Od stycznia tego roku "Diesel regenerativ" produkowany jest testowo przez fiński koncern naftowy Neste Oil. Firma ta już w 2007 roku opatentowała swój autorski projekt "destylacji wodorowej" paliw pochodzących z surowców odnawialnych.

Niemal od roku, kiedy niemieccy inżynierowie postanowili zmierzyć się ze stworzeniem nowego surowca, nadającego się do napędzania silników Diesla, w projekt zaangażowane są dwie marki samochodowe. Inżynierom z Coburga flotę czterech modeli udostępnił Volkswagen. Z kolei taką samą liczbę aut, do testowania nowego biopaliwa udostępniło Audi Ministerstwu Środowiska Bawarii. Tankowanie aut odbywa się na wytycznych w tym celu dwóch stacjach paliw firmy OMV, w których dostawiono dodatkowe dystrybutory.

"Nowe paliwo sprawdzamy na różnych modelach i silnikach wysokoprężnych różnych generacji" - mówi prof. dr Jürgen Krahl, reprezentujący Centrum Transferu Technologii dla branży motoryzacyjnej (Technologietransferzentrum Automotive - TAC). "Chodzi nam przede wszystkim o przetestowanie kompatybilności tego surowca. Chcemy także przekonać się, jak nowe paliwo wpłynie na redukcję emisji szkodliwych związków. Na dzień dzisiejszy testy przebiegają pozytywnie, a "Diesel regenerativ już pokazuje, że może być doskonałym paliwem do jazdy w warunkach miejskich" - dodaje niemiecki naukowiec. "Szczególnie interesujące jest to, że paliwo nadaje się do stosowania w samochodach wyposażonych w filtry cząstek stałych (FAP) i jego dystrybucję można przeprowadzić za pośrednictwem tradycyjnych stacji paliw" - podsumowuje Krahl.

Branżę samochodową interesuje natomiast najbardziej to, jak nowe biopaliwo wpłynie na żywotność podzespołów silnika. Dr Jens Hadler, kierownik działu rozwoju silników w Volkswagenie liczy, że "Diesel regenerativ" będzie w tym elemencie zdecydowanie lepiej wpływał na jednostki napędowe, niż aktualnie oferowane w sprzedaży biodiesle, np.: B100 czy B20. Przedstawiciel marki idzie jeszcze krok dalej. "Sądzimy, że uwodorniony olej rzepakowy zwiększy interwały w serwisowaniu aut. Do tego oczekujemy, że uda nam się zmniejszyć się o kilkadziesiąt procent emisję CO2" - uzupełnia swoją wypowiedź Dr Jens Hadler. O jakich wartościach możemy mówić? "Jak wykazały nasze badania, nawet do poziomów sięgających 50%" - dodają inżynierowie z Coburga, leżącego w północnej Bawarii.

Istotne w przypadku nowego paliwa jest też to, że ma ono szeroki stopień mieszalności - od czystej formy do różnych proporcji w połączeniu ze zwykłym olejem napędowym. To widoczna przewaga w porównaniu z klasycznymi biodieslami.

Podobne wiadomości:

Kody olejowe - co oznaczają

Kody olejowe - co oznaczają

Serwis auta 2016-07-13

Jakość paliw 2014 - jest nieco lepiej

Jakość paliw 2014 - jest nieco lepiej

Aktualności 2015-04-01

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport