mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Ogrzewanie postojowe - ciepło i wygoda

Ogrzewanie postojowe - ciepło i wygoda

Nigdy więcej skrobania szyb, nigdy więcej marznięcia w aucie. Prezentujemy rozwiązanie, które z porannych, zimowych katorg przy reanimacji samochodu, uczyni bezstresowe chwile. Lek na te bolączki to ogrzewanie postojowe, popularnie określane jako piec albo webasto, które od dawna stosowane jest w ciężarówkach, a coraz bardziej popularne jest także w autach osobowych.

Ogrzewanie postojowe - ciepło i wygoda
Są rzeczy na świecie, które dopiero są docenianie w momencie, kiedy się ich doświadczy. Tak jest w przypadku wspomnianego ogrzewania postojowego. Dzięki niemu nie trzeba będzie już wcześniej wstawać z łóżka, by odmrozić samochód. Nasze auto zrobi to za nas. Mało tego. Ogrzewanie automatycznie dostosuje także temperaturę w kabinie, by wychodząc z ciepłego domu, już nigdy telepiąca z zimna szczęka nie wybiła nam zębów. Ale to jeszcze nie wszystko.


Ogrzewanie postojowe to także plusy dla środowiska naturalnego i silnika. Podłączone jest ono do obiegu cieczy chłodzącej, co oznacza, że działa niezależnie od pracy silnika. Wśród osób zajmujących się montażem tego typu systemów, ogrzewanie postojowe często nazywane jest "piecem". To słuszne określenie, ponieważ ogrzewanie postojowe to w zasadzie piec umieszczony w komorze silnikowej, który pobiera paliwo z baku, a powstałe w ten sposób ciepło transportuje dalej w kierunku urządzeń odpowiedzialnych za ogrzewanie kabiny, szyb czy samego silnika. Tak, silnika. Bo dzięki wcześniejszemu nagrzaniu obiegu cieczy chłodzącej po uruchomieniu, jednostka napędowa szybciej dochodzi do właściwej temperatury pracy, niż w sytuacji kiedy ów praca odbywa się "na zimno". Także szkodliwa dla silnika faza zimnego rozruchu jest mocno skrócona, a to z kolei przekłada się w pierwszej kolejności na dłuższą żywotność silnika, a w drugiej na mniejszą emisję spalin. Wszystkie współczesne konstrukcje takich ogrzewań posiadają własny układ wydechowy, w którym znajduje się także katalizator. Jest on istotny z powodów ekologicznych, ale także potrzebny po to, by nie smrodzić spalinami sąsiadowi pod oknami.

W zdecydowanej większości układy ogrzewania postojowego, obsługuje się z pomocą programatora umieszczonego w aucie. Dzięki niemu można ustawić nie tylko docelową temperaturę, jaką chcielibyśmy zastać we wnętrzu pojazdu, ale również zaprogramować urządzenie pod kątem konkretnego czasu włączenia i wyłączenia. Jeśli na przykład do pracy wyjeżdżamy codziennie o ustalonej godzinie, wówczas możemy skalibrować ogrzewanie w taki sposób, by załączało się na 20 minut przed naszym przyjściem. Najnowsze i najdroższe modele posiadają funkcję sterowania z telefonu komórkowego. Zaleca się jednak by takie urządzenie nie działało dłużej niż w czasie potrzebnym na tradycyjny rozruch. Dzięki temu akumulator będzie miał wystarczająco czasu na doładowanie. Dlatego przed montażem warto zadbać najpierw o dobrą baterię. Producenci takich systemów zalecają używanie ogrzewania postojowego przynajmniej raz w miesiącu (także latem). Podobnie jak z klimatyzacją zapobiega to nadmiernemu gromadzeniu się grzybów w  i zapewni właściwą sprawność urządzenia. Do solidnego funkcjonowania systemu ogrzewania postojowego potrzebny jest także utrzymany w dobrym stanie układ chłodzenia, ze szczególnym uwzględnieniem termostatu i płyny chłodniczego. Jeśli termostat będzie zepsuty, wówczas o ogrzaniu silnika i kabiny nie może być mowy.

Oczywiście dla niektórych oszczędności mogą wydawać się pozorne, bo przecież powstaje pytanie - ile tzw. webasto pobiera paliwa w procesie ogrzewania, jeszcze przed uruchomieniem samochodu? Niewiele, według wyliczeń jest to od 0,4 do 0,6 l. paliwa na godzinę pracy. Warto przy tym dodać, że czas potrzebny na poranne, automatyczne rozgrzanie auta to około 20 minut. Jak wyliczyli eksperci z niemieckiego automobilklubu ADAC, różnica między takim rozruchem i ogrzaniem kabiny, a metodą tradycyjną to zaledwie 0,1 l. na korzyść tej drugiej. Jak podaje ADAC w przypadku nowoczesnego silnika wysokoprężnego, o pojemności 2000 ccm spalanie auta przy fazie odmrażania auta bez ogrzewania postojowego wynosi 0,88 l., z ogrzewaniem 0,98 l. W przypadku beznyniaka 1,4 l. odpowiednio 0,96 l. i 1,14 l. Różnica ta może naturalnie się zmienić, chociażby na skutek wyższych, bądź niższych temperatur. Ale niezaprzeczalną przewagę ogrzewanie postojowe ma w przypadku emisji szkodliwych związków do atmosfery, redukując w przypadku wersji beznynowej nawet o ponad 50% wydalanie dwutlenku węgla.

Na koniec pozostaje kwestia kosztów. Dobrej klasy webasto kosztuje w granicach 3000-3500 zł. Montaż urządzenia podnosi kwotę o kolejne 500 zł. Urządzenia nie są więc tanie, a to stawia pod sporym znakiem zapytania całą inwestycję. Webasto doskonale sprawdzi się w przypadku zawodowych kierowców często nocujących w swoich ciężarówkach i dogrzewających w ten sposób wnętrze, ale także tych, którzy nie lubią traktować odśnieżania i odmrażania samochodu jako kolejny sport zimowy.

Podobne wiadomości:

Jedziesz na ferie? Sprawdź samochód

Jedziesz na ferie? Sprawdź samochód

Aktualności 2016-02-02

Skoda z ogrzewaniem postojowym

Skoda z ogrzewaniem postojowym

Technika 2015-12-29

Komentuj:

~waldi 2012-02-06

Z tego co słyszałem, to za 8 stów pan Henio w swojej stodole może to zrobić, ale chce jeszcze flaszkę. Na rozgrzewkę. :-)))

Aldik 2012-02-06

Kto to robi za 800 z?

~matticitt 2012-02-06

Nie wiem jak te montowane dodatkowo, ale niektórzy producenci oferują juz takie systemy za dopłatą jako opcja i one przydają sie też latem bo można sobie włączyć klime wcześniej i nie piec sie po wejściu do auta ;)

icek_star 2010-12-29

teraz firmy "tuningowe" mają promocje, można już kupić za 800 a na pilota od tysiaka. gdybym miał osobówkę (tak jak wpisałem w danych) dawno zainstalowałbym centralne ogrzewanie :)

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport