mojeauto.pl > motogazeta > Technika > One mogą uratować nam życie

One mogą uratować nam życie

Euro NCAP, znana europejska instytucja przeprowadzająca testy zderzeniowe nowych modeli, do tej pory sprawdzała przede wszystkim bezpieczeństwo, jakie gwarantuje auto w momencie dojścia do wypadku. Teraz się to nieco zmieniło. Euro NCAP postanowiło docenić i wyróżnić także te koncerny, które podejmują wysiłki zaprojektowania i stworzenia takich systemów, których głównych zadaniem jest niedopuszczenie do wypadku.

One mogą uratować nam życie
Jeszcze do niedawna najważniejsze było tzw. bezpieczeństwo pasywne, czyli w skrócie wszelkie elementy w konstrukcji auta a także jego wyposażenia, których zadaniem jest ograniczenie skutków wypadku. W ogóle nie patrzono na wysiłki producentów aut, którzy tworzyli wszelkiego rodzaju systemy mające pomóc kierowcy wyjść z trudnej sytuacji na drodze. Od tego roku się to jednak odrobinę zmieniło. Na ogólną ocenę wpływ mają także dwa systemy - ESP oraz ogranicznik prędkości (bez układu ESP w standardowym wyposażeniu model nie dostanie pięciu gwiazdek) - jednak wciąż cała masa innych systemów bezpieczeństwa (tzw. bezpieczeństwa czynnego) nie była brana pod uwagę.

Wyróżnienie Euro NCAP Advanced jest właśnie próbą naprawienia tej sytuacji oraz odpowiedzią na szybki rozwój przeróżnych technologii, które pojawiają się wręcz niczym grzyby po deszczu. Jak do tej pory nie ma żadnych niezależnych badań, które oceniałyby, jak w rzeczywistości sprawują się tego typu układy bezpieczeństwa. Wprowadzone wyróżnienie pozwoli choć w pewnej mierze, szczególnie mniej obeznanym kierowcom, zapoznać się, czy oferowane elementy wyposażenia rzeczywiście zapewniają nam lepszy poziom bezpieczeństwa, a w przypadku elementów z listy opcjonalnego wyposażenia dają nam odpowiedź na pytanie, czy warto nabyć konkretny system.


Euro NCAP pod uwagę będzie brało wszelkiego rodzaju zaawansowane systemy, które mają wpływ na poprawę bezpieczeństwa, nawet jeśli są one oferowane za dopłatą. Na ostateczną ocenę główny wpływ będą miały wyniki badań producenckich, ale w każdym przypadku będą one poddawane dogłębnej analizie przez ekspertów z Euro NCAP. Co więcej, Euro NCAP będzie wymagało od koncernów, by te dowiodły, jaki wpływ mają zastosowane przez nich systemy w krajach o różnej infrastrukturze, różnych przepisach prawnych a także różniące się zachowaniem kierowców na drogach.

Pierwsza grupa wyróżnionych firm i ich systemów bezpieczeństwa zawiera listę dziewięciu takich systemów:

- Audi Side Assist
- BMW Assist Advanced eCall
- Honda Collision Mitigation Braking System (CMBS)
- Mercedes-Benz Pre-Safe i Pre-Safe Brake
- Opel Eye
- Peugeot Connect SOS
- Citroen Localized Emergency Call
- Volkswagen Lane Assist
- Volvo City Safety

Audi Side Assist - (asystent zmiany pasa ruchu) - przy pomocy radarów sygnalizuje sytuację, że w tzw. martwym polu znajduje się inny samochód. Urządzenie kontroluje przestrzeń boczną i tylną samochodu. Działa już przy 30km/h.

BMW Assist Advanced eCall - system automatycznego łączenia się z centrum wypadkowym, gdzie przekazywany jest sygnał o położeniu samochodu, tak by służby ratunkowe mogły dojechać jak najszybciej. Prócz tego wysyła informację o liczbie pasażerów i aktywowanych poduszkach powietrznych oraz automatycznie przewiduje charakter obrażeń.

Honda Collision Mitigation Braking System (CMBS) - układ ograniczający skutki kolizji. Działa powyżej 15 km/h, za pomocą radaru, z odległości 100 metrów, system wykrywa samochody zaparkowane przed pojazdem lub jadące w tym samym kierunku. Najpierw, zwykle na około trzy sekundy przed spodziewanym zderzeniem, kierowca ostrzegany jest przy pomocy sygnałów wzrokowych i dźwiękowych. Następnie trzykrotnie napięty zostanie pas bezpieczeństwa kierowcy, a pojazd rozpocznie manewr ograniczonego, automatycznego wytracania prędkości. Jeśli system uzna, iż kolizji nie da się już uniknąć, pasy bezpieczeństwa przednich foteli zostaną wstępnie napięte przy pomocy napinaczy elektrycznych, a pojazd rozpocznie manewr hamowania awaryjnego. Siła hamowania może zostać dodatkowo zwiększona do maksimum, gdy kierowca zdecydowanie naciśnie pedał hamulca.

Mercedes-Benz PRE-SAFE oraz PRE-SAFE Brake
- system wykrywający zagrożenie kolizją. Powyżej 30 km/h monitoruje przeciążenia oraz położenie pedałów i kierownicy. W momencie kiedy wykryje zagrożenie napinane są pasy, fotel ustawia się w najbezpieczniejszej pozycji, a szyby są domykane.

Opel Eye - jest to kamera współpracująca z komputerem samochodowym. Potrafi rozpoznawać znaki drogowe, a następnie ostrzega kierowcę, gdy przekroczy on dopuszczalną prędkość. System wykrywa także linie oddzielające pasy ruchu. Podczas jazdy autostradą ostrzega kierowcę gdy będzie on zjeżdżał ze swojego pasa ruchu.

Peugeot Connect SOS oraz Citroën Localized Emergency Cal
l - systemy wykrywające kolizje na podstawie czujników przeciążenia i prędkości. Wysyłają informacje do służb ratunkowych o pozycji pojazdu.

Volkswagen Lane Assist
- jest to kamera wykrywająca pasy ruchu. Na podstawie danych z czujników potrafi przewidzieć czy kierowca zjeżdża ze swojego pasa ruchu. Gdy dojdzie do takiej sytuacji system potrafi skorygować lekko tor jazdy. Działa przy prędkości powyżej 60 km/h.

Volvo City Safety - system zapobiegający najechaniu na tył innego pojazdu podczas jazdy w ruchu miejskim. Działa przy niskich prędkościach (do 30 km/h). Radar monitoruje przestrzeń w odległości 10 metrów. Gdy wykryje zagrożenie kolizją, zwiększa ciśnienie w układzie hamulcowym by po naciśnięciu pedału kierowca mógł dysponować pełną mocą hamulców. Jeżeli kierowca nie zareaguje, system potrafi wyhamować samochód jeżeli różnica prędkości nie wynosi więcej jak 15 km/h. Jeżeli jest wyższa, do kolizji dojdzie, ale z mniejszą prędkością.


Jak na razie wyróżnienie Euro NCAP Advanced nie będzie miało wpływu na ocenę przyznawaną poszczególnym modelom. Jeszcze w tym roku rozpocznie się ocenianie kolejnych technologii i w przyszłym roku poznamy te wyróżnione.

Podobne wiadomości:

Euro NCAP rozbija pięć nowości

Euro NCAP rozbija pięć nowości

Aktualności 2016-12-01

Obserwacja drogi - czy jej pilnujesz?

Obserwacja drogi - czy jej pilnujesz?

Bezpieczna jazda 2016-04-27

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport