mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Opona Goodyeara sama wytwarza energię

Opona Goodyeara sama wytwarza energię

Targi samochodowe w Genewie to nie tylko luksusowe samochody i piękne hostessy, ale także pokaz najnowocześniejszej technologi ze świata motoryzacji. Doskonałym przykładem jest opona Goodyear BH03.

Opona Goodyeara sama wytwarza energię
Co powiecie na oponę, która sama wytwarza energię napędzającą samochód elektryczny? Z początku brzmi to abstrakcyjnie, ale taka technologia jest już niemal gotowa, co potwierdza koncepcyjna opona amerykańskiego producenta ogumienia - Goodyear BH03.

W jaki sposób potrafi ona wyprodukować energię? Odpowiedzialne są za to dwa specjalne materiały, z których ją wykonano. Termoelektryczny materiał produkuje energię z ciepła, które guma absorbuje ze słońca na postoju i z tarcia podczas jazdy.

Z kolei specjalny piezoelektryczny materiał przetwarza naprężenia gumowej struktury opony, powstające w trakcie jazdy. Efektem znów jest energia elektryczna, która może zasilać zarówno poszczególne podzespoły auta, jak i same akumulatory układu hybrydowego lub elektrycznego.



„Troska o energię i środowisko doprowadziła nas do zaprojektowania opony koncepcyjnej, która wytwarza energię elektryczną. Każda futurystyczna idea zaczyna się od wyzwania, któremu należy sprostać, aby budować lepszą przyszłość. Jesteśmy przekonani, że opona ta stanie się inspiracją, a obserwacje i wnioski, których dostarczy, znajdą odzwierciedlenie w przyszłych działaniach rozwojowych” – powiedział Jean-Pierre Jeusette, dyrektor generalny Centrum Innowacji Goodyeara.

Poza niezwykłymi umiejętnościami wytwarzania energii, opona Goodyear BH03 ma jeszcze inne właściwości. Specjalny wzór bieżnika został zaprojektowany, by pochłaniać hałas toczenia się opony, a odpowiednia konstrukcja pozwala po przebiciu gumy poruszać się z prędkością do 80km/h na odcinku do 80km. Ponadto bieżnik BH03 zawiera specjalny rowek, który ogranicza zjawisko aquaplaningu do minimum.

Kiedy opony tego typu będą montowane do samochodów? Na razie Goodyear nie zdradza planów. Traktuje BH03 jako opone koncepcyjną, która ma zachęcać do poszukiwania nowych, rewolucyjnych pomysłów w tej branży. Przypuszczalnie takie rozwiązanie byłoby na razie zbyt drogie do zastosowania w seryjnych autach, ale taki był początek praktycznie każdej rewolucyjnej technologii w przemyśle motoryzacyjnym.

Podobne wiadomości:

Ferrari stawia na hybrydy

Ferrari stawia na hybrydy

Samochody luksusowe 2016-11-08

Milion aut elektrycznych w Polsce - do 2025 roku

Milion aut elektrycznych w Polsce - do 2025...

Aktualności 2016-09-19

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport