mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Opony z pomarańczy

Opony z pomarańczy

W japońskich laboratoriach Yokohamy odkryto nieocenione właściwości wyciągu olejku ze skórek tego owocu. Pozwalają one na zwiększenie styku opony z nawierzchnią dając jej lepszą przyczepność, mniejsze zużycie w trakcie użytkowania oraz gwarantując kierowcy większe bezpieczeństwo jazdy.

Opony z pomarańczy
Początkiem tej nowatorskiej technologii był projekt Yokohamy zakładający zwiększenie udziału materiałów nieropopochodnych w produkcji opon do 80%. Naturalny kauczuk jest produktem bardzo trwałym jednak jego przyczepność w porównaniu z gumą syntetyczną była wciąż dużo słabsza.

W trakcie badań i testów w japońskich laboratoriach okazało się, że poszukiwanym rozwiązaniem mogącym zastąpić oleje ropopochodne dodawane w celu poprawy przyczepności kauczuku jest olej ze skórki pomarańczy. Inżynierowie Yokohamy odkryli, że molekuły tego olejku posiadają podobną strukturę do molekuł kauczuku naturalnego, co sprawia, że oba składniki doskonale się ze sobą łączą. Dodanie olejku pomarańczowego sprawia, że opony są bardziej miękkie, co pozwala uzyskać większą powierzchnię styku w warunkach mokrej i suchej nawierzchni, nawet w przypadku dużych nierówności. W efekcie otrzymujemy oponę o ponadprzeciętnej przyczepności, niskich oporach toczenia, a co za tym idzie zapewniającą oszczędność paliwa.

Nowatorska technologia mieszanki NANO
To rewolucyjne odkrycie sprawiło, że olejek ze skórek pomarańczy stał się częścią mieszanki NANO Blend wykorzystywanej przez Yokohamę do produkcji opon w technologii BluEarth – przyjaznej środowisku, człowiekowi i społeczeństwu. Starannie dobrany skład mieszanki na bazie olejku pomarańczowego, drobnej krzemionki i polimeru umożliwia zrównoważenie osiągów opon. Technologia NANO Blend zakłada, że każdy z jej elementów: jest odpowiedzialny za inne właściwości opony. Polimer powoduje, że podczas jazdy ze stałą prędkością opona uzyskuje super-niskie opory toczenia, co wpływa na znaczne zmniejszenie zużycie paliwa. Z kolei olejek pomarańczowy w połączeniu z drobną krzemionką podnosi temperaturę opony w warunkach szybkiej jazdy, zapewniając jej doskonałą przyczepność i utrzymując przy tym niskie opory toczenia –  niższe o 20% niż w przypadku opon standardowych.

Pomarańczowa technologia Yokohamy została doceniona na świecie. W ubiegłym roku koncern otrzymał prestiżową Environmental Award na targach Tire Expo w Kolonii, a także zaproszenie do zaprezentowania nowatorskich rozwiązań w Museum of Science w Bostonie.

Dostępną w Polsce oponą w technologii BluEarth jest Yokohama Geolandar G055 – przeznaczona do pojazdów typu SUV. Kolejne tj. Yokohama BluEarth-1 i Yokohama BluEarth AE- 01, będą w Polsce w sprzedaży od przyszłego roku.
Tematy w artykule: opony opony Yokohama

Podobne wiadomości:

Przygotowanie auta przed podróżą

auto motor i sport 0000-00-00

Zadbaj o auto przed wyjazdem. Żeby urlop nie zmienił się w horror, jeszcze przed startem, dla własnego spokoju i bezpieczeństwa, skontroluj w aucie kilka istotnych rzeczy.

A Ty co robisz z zużytymi oponami?

A Ty co robisz z zużytymi oponami?

Aktualności 2015-07-24

Komentuj:

~Hubercik 2012-10-08

ja chyba nie chcę oszczędzać na oponach. Używane może jeszcze jak są mało zużyte, ale chyba wolę nowe. Niech się zużywają na moich kołach

~Matrix 2012-10-08

mogly by tez pachniec :)

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
6 sprawdzonych patentów na zimę.
6 sprawdzonych patentów na zimę.
Zamarznięte szyby i czapa śniegu na dachu mogą być niebezpieczne dla Ciebie, otoczenia i Twojego portfela. Podpowiadamy, jak szybko odśnieżyć auto, a dzięki temu uniknąć 3 pkt. karnych i 500 zł mandatu, a przy okazji pospać nawet kwadrans dłużej.
Jak przygotować samochód do jazdy w zimowy poranek? Jak przygotować samochód do jazdy w zimowy poranek?