mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Optymalny tuning

Optymalny tuning

Co oznacza tuning silnika wie każdy. Jednak nie każdy wie, że na polskim rynku pojawiła się niedawno firma, która potrafi nie tylko poprawiać osiągi samochodu, ale przy okazji ich nie psuje. Słowo-klucz w tym przypadku to optymalizacja.

Optymalny tuning

Szwajcarska firma O.CT otworzyła niedawno swoje przedstawicielstwo w Polsce. Co za nią może przemawiać? Na początek liczby. Przez prawie 15 lat sukcesywnie zdobywała zaufanie tysięcy użytkowników samochodów w kilkunastu krajach, które było potwierdzone certyfikatami TUV. Tyle wystarczyłoby słowem wstępu.

Jak wiadomo na naszym rynku mamy bardzo szeroki wachlarz firm oferujących podobne usługi. To co jednak wyróżnia firmę O.CT to podejście do sprawy. Nie chodzi tutaj o wykrzesanie jak największej mocy z jednostki, tylko na tyle wysoką poprawę osiągów, by nie ucierpiała na tym trwałość bądź bezpieczeństwo jazdy. Wszystko precyzyjnie jak w szwajcarskim zegarku i z gwarancją podobną do tej, którą daje tamtejszy system bankowy.

Co ciekawe optymalizacja nie wymaga żadnej mechanicznej ingerencji w układ napędowy. Wszystko odbywa się przy pomocy specjalnego oprogramowania i komputera. Dużo samochodów dostępnych na rynku z różnych względów posiada w sobie tzw. ukryty potencjał, który za pomocą właśnie takich narzędzi można wydobyć. Z reguły nie jest to oszałamiający wzrost (około jednej dziesiątej), ale wystarczy by poczuć wyraźną różnicę w osiągach silnika.

Cała operacja z punktu widzenia użytkownika wydaje się bardzo prosta. Instalację pakietu optymalizacyjnego firmy O.CT można porównać do aktualizacji oprogramowania w telefonie komórkowym. W obu przypadkach ważna jest pewność, że podczas operacji nie zabraknie prądu. Dlatego też zarówno samochód jak i komputer sterujący są zabezpieczane awaryjnym zasilaniem. Cała procedura nie trwa długo, a zaczyna się od typowej diagnostyki komputerowej, która ma na celu eliminację jakichkolwiek wad. Auto jest wtedy sprawdzane za pomocą dedykowanego oprogramowania stosowanego przez producenta. Następnie do tego samego gniazda OBD podłączany jest komputer z systemem aktualizującym. Urządzenie najpierw zapisuje oryginalne oprogramowanie silnika, a następnie zastępuje je specjalnie przygotowanym przez firmę O.CT. Po zmianie oprogramowania samochód trzeba raz jeszcze zdiagnozować przy pomocy oprogramowania producenta, aby potwierdzić że nie pojawiły się żadne usterki. W razie niepowodzenia można bez problemu przywrócić oryginalne ustawienia komputera sterującego silnikiem.

Co ciekawe bardzo często w skład oprogramowania optymalizacyjnego stworzonego przez firmę O.CT wchodzi także software sterujący pracą automatycznej skrzyni biegów. W samochodach niektórych marek możliwe jest lekkie podkręcenie osiągów skrzyni, bez utraty trwałości.

Po przeprowadzeniu programowej operacji ostatni etap należy do klienta. Od tej pory ma on pięć dni na to aby zdecydować czy efekty są zadowalające. Prócz wzrostu mocy i momentu obrotowego, zdarza się, że samochód pali mniej niż do tej pory, gdyż jednostka dysponuje lepszymi parametrami. Często zdarza się, że przez pierwsze miesiące użytkowania efekt jest odwrotny, gdy właściciel nader często testuje maksymalne osiągi swojego samochodu.
 Jeżeli tak to firma zapewnia 5 lat gwarancji na zainstalowany pakiet z możliwością wielokrotnego odinstalowywania i instalowania pakietu na tym samym silniku. W dodatku w wielu krajach niektórzy producenci samochodów oferują ten zabieg jako dodatkową opcję dla samochodów nowych. Wtedy firma przejmuje na siebie koszty napraw gwarancyjnych związanych z awariami silnika i układu przeniesienia napędu na okres 2 lat od momentu pierwszej rejestracji lub przebiegu do 120.000km.

W zależności od samochodu cena takiej instalacji może kosztować od 1 do 5 tysięcy złotych. Oto przykładowe efekty działania systemu firmy O.CT:

 

 

ModelMoc (przed)    
Moc (po)
Mom. obr. (przed) Mom. obr. (po)
Alfa Romeo 1.9 JTD
120143280325
BMW E46 3.0D180 215
390
480
Ford Focus ST225 255320
350
Peugeot 206 1.6HDI
109 131 240 
295
Porsche Cayenne Turbo 450 510 620
695
Skoda Fabia 1.4 TDI PD8097195235
VW Golf 1.4 TSI  160 193240285
VW Passat B6 2.0 TDI CR 110 140250305

 


Podobne wiadomości:

Tuner Polestar wreszcie własnością Volvo

Tuner Polestar wreszcie własnością Volvo

Aktualności 2015-07-14

Ekologiczne drogi z... plastiku

Ekologiczne drogi z... plastiku

Aktualności 2015-07-14

Komentuj:

~pure true 2010-02-23

tylko w Polsce próbują się sprzedać jako "optymalizacja", u siebie w Szwajcarii to zwykła firma tuningowa, co można łatwo sprawdzić!!! Ok, niech nazwą chiptuning nawet "leczeniem silnika" ale prawda jest taka, że ten manewr tylko ma tłumaczyć 4 lub 5 razy wyższą cenę - mi oferowali 4800 + VAT PROMOCYJNIE!!! Za te pieniądze zrobię to samo 4 razy w dobrej polskiej firmie tuningowej!!!!!

~Theo 2010-02-23

Fajna reklama.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Wielkie stolice zakażą Diesli
Wielkie stolice zakażą Diesli
Paryż, Madryt, Ateny i Meksyk będą pierwszymi metropoliami, które zabronią wjazdu samochodom z silnikami Diesla. To efekt szczytu C40, gdzie przedstawiciele największych miast z całego świata dyskutowali na temat zmian klimatycznych i zanieczyszczenia powietrza.