mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Oszczędne ogumienie

Oszczędne ogumienie

Bycie "light" czy "fit" jest teraz w modzie. Podobne trendy panują w świecie motoryzacji. Z powodu narastających cen paliwa coraz więcej kierowców zaczyna interesować się ekologicznym stylem życia swoich samochodów. Naprzeciw wychodzą w tym temacie producenci ogumienia, a konkretnie firma Michelin ze swoją nową serią "zielonych" opon.

Oszczędne ogumienie

Michelin Energy Saver to kontynuacja serii energooszczędnych opon we francuskim koncernie. Czwarta odsłona zastępuje gamę Energy E3A, która jak do tej pory sprzedawała się najlepiej na rynku.
Nowa opona Michelin charakteryzuje się przede wszystkim zmniejszonymi oporami toczenia. Według badań niemieckiego TUV siły te udało się zmniejszyć w niektórych przypadkach nawet o 20 procent w stosunku do konkurencji. Przekłada się to przede wszystkim na spalanie, ale o tym później.
Na dobry początek warto pokrótce przyjrzeć się budowie tej opony. Michelin Energy Saver posiada asymetryczny bieżnik. Jego kształt różni się od rozmiaru zastosowanej opony. W modelach mniejszych jest jedno żebro centralne oraz dwa kanały wzdłużne. Rozmiary od 15 cali wzwyż wyposażono już w dwa żebra i trzy kanały wzdłużne, które są odpowiedzialne za odprowadzanie wody i zniwelowanie zjawiska aquaplaningu. Poza tym chodzi też o zoptymalizowanie powierzchni kontaktu bieżnika z nawierzchnią. Specjalne nacięcia pozwalają też na zmniejszenie hałasu toczenia.

Jednak nie w samej budowie tkwi sukces tej opony. Konstruktorzy firmy Michelin opracowali całkiem nowy skład mieszanki, z której budowane jest ogumienie. 14 składników z których robi się sam bieżnik oraz ich proporcje, są jednak pilnie strzeżoną tajemnicą. Wiadomo, że w nowej mieszance zrezygnowano ze stosowania wysoko aromatycznych olei. Jeden z podstawowych składników budulcowych jakim jest sadza został w dużej części zastąpiony krzemionką, która dzięki regularności struktury wewnętrznej pozwala na zachowanie energii traconej zwykle z powodu tarcia wewnętrznego cząsteczek gumy. Zatem opona posiada zmniejszone opory toczenia nie dzięki temu, że ma słabszą przyczepność, tylko dlatego że wewnątrz niej dochodzi do słabszego tarcia. Rozwiewa to wątpliwości, jakie zaczęły pojawiać się kilka miesięcy temu na temat "ekologicznych" opon w kwestii drogi hamowania. Według testów przeprowadzonych przez koncern, droga hamowania Fiata 500 (w oponach Energy Saver) rozpędzonego do 80km/h wynosiła 25m, podczas gdy to samo auto na zwykłych oponach hamowało trzy metry dalej (28m).

Według testów przeprowadzonych przez firmę Michelin, auto wyposażone w opony Energy Saver spali przynajmniej paliwo co najmniej o 0,2l/100km mniej niż to samo auto ze standardowym ogumieniem. W niektórych przypadkach oszczędność wzrośnie nawet o 0,4l/100km. Zatem średnio na każde sto kilometrów w naszej kieszeni pozostanie kwota w wysokości około złotówki. Może jednostkowo nie wygląda to zbyt imponująco, ale gdyby np. przeliczyć to na jakąś większą flotę samochodową,  mogą nam wyjść bardziej imponujące wyniki. Przy okazji oszczędność paliwa wpływa na polepszenie emisji szkodliwego CO2. Według producenta żywotność eko-opon wynosi 45 tysięcy kilometrów, która w stosunku do konkurencji jest większa aż o jedną czwartą.

Opona Michelin ES będzie dostępna w rozmiarach od 14 do 16 cali, w trzech indeksach prędkości: T, H oraz V. Nowe opony są już homologowane jako ogumienie fabryczne dla takich modeli jak: Fiat 500, Peugeot 308 czy Renault Twingo. Co ważniejsze, żeby oszczędzać dzięki nowym oponom Michelina, nie trzeba będzie wydać na nie majątki. Ceny zaczynają się już od ok.250zł za sztukę.

Na nic jednak nie zdadzą się nowoczesne, oszczędne opony, jeśli nie będziemy przestrzegać kilku podstawowych reguł oszczędnej jazdy. Warto pamiętać o regularnej kontroli ciśnienia w ogumienia, gdyż, jak wiadomo, zarówno niedobór, jak i nadmiar mogą wpłynąć nie tylko na ekonomikę jazdy, ale także na bezpieczeństwo.  Równomierne tempo jazdy oraz włączanie najwyższego biegu, kiedy to tylko możliwe pozwoli skutecznie zmniejszyć apetyt silnika na paliwo. Nowoczesne silniki pozwalają już przy 50km/h używać piątego biegu. Na koniec warto też pamiętać o regularnych przeglądach.

Tematy w artykule: ekologiczna opona opony Michelin

Podobne wiadomości:

Ople z kłopotami

Ople z kłopotami

Aktualności 2007-09-07

Całkiem nowe Durango

Całkiem nowe Durango

Premiery 1999-11-30

Komentuj:

~hen 2008-03-29

W 1985 r. kupilem nowa Mazde 929 - 2 drzwiowa, poniewaz co 10 tys.km zmienialem dookola kola lacznie z zapasowym tz. uzywalem 5 kol i przejechalem 128 000 km i jeszcze opony nie byly zle - jakim cudem " ludzi zjezdzaja opony po 50 000 km -chyba na hamulcach caly czas jada.

~manio 2008-03-25

opyla sie

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport