mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Oszczędne światła dzienne

Oszczędne światła dzienne

Podczas gdy rząd debatuje nad zmianą wymagającą używania świateł przez cały dzień w ciągu roku, a kierowcy wymyślają kolejne preteksty przeciw takim rozwiązaniom, producent oświetlenia do samochodów, firma Hella, znalazła rozwiązanie dla tego problemu.

Oszczędne światła dzienne

Niektóre nowe samochody, szczególnie te z klasy wyższej, jak na przykład Audi A8 posiadają w swoim wyposażeniu standardowym specjalne światła do przystosowane do jazdy w dzień. Niestety grubsza większość aut jeżdżących po naszych drogach nie została wyposażona w tego typu dodatek. Firma Hella wyszła więc naprzeciw oczekiwaniom kierowców, którzy chcieliby używać świateł również w dzień i na dzień dzisiejszy bez ustawowego rygoru.

Firma Hella zamierza wydać na rynek kilka nowych zestawów lamp dziennych LED w kształcie okrągłym oraz prostokątnym. Podobnie jak inne lampy dzienne wyprodukowane przez tą firmę również te zostały zaprojektowane z myślą o skuteczności w dzień, wobec czego domyślnie uruchamiają się one zaraz po włączeniu silnika, bez konieczności odpalania innych elementów systemu oświetleniowego samochodu.

Największym atutem jaki przemawia za zastosowaniem diodowych lamp dziennych jest ich zużycie energii. W samochodzie osobowym standardowe lampy mijania zużywają około 150 W. Dla porównania dwie lampy wykonane w technologii LED potrzebują zaledwie 10 W przy zasilaniu 12 V. Zatem wymówki w postaci zwiększonego zużycia paliwa można już odłożyć do lamusa. Dodatkowym atutem przemawiającym za użyciem tej technologii jest żywotność lamp LED. Standardowo wynosi ona około 10 tysięcy godzin. Jest to wielkość wynosząca co najmniej tyle, co życie serwisowe samochodu i kilkanaście razy więcej niż żywotność żarówki H7.

Lampy LED produkowane przez Hellę zostały umieszczone w obudowach z odlewu aluminium. W skład jednego reflektora wchodzą trzy diody LED oraz odbłyśnik zamontowane za plastikową szybą. Urządzenie przystosowano do pracy w systemach 12- i 24-woltowych. Wewnątrz obudowy zintegrowano już przekaźniki, wobec czego nie trzeba będzie instalować dodatkowych. Najlepszym miejscem do montażu tego urządzenia może być przedni zderzak. Tam z reguły najłatwiej jest znaleźć wystarczająco stabilne miejsce na przykręcenie wsporników.

Nowe lampy dzienne zgodne są z regulacją ECE 87 wyznaczającą standardy określające wymogi techniczne dla automatycznych, dedykowanych świateł dziennych. Za zestaw prostokątnych lub okrągłych świateł dziennych LED wraz z zestawem instalacyjnym trzeba będzie zapłacić około 776 złotych.

Czytaj także:

Na światłach czy bez? (2007-03-01)

UE: Na światłach przez cały rok z nowym prawem jazdy (2006-12-15)

Włączaj światła przez cały rok (2006-05-17)


Podobne wiadomości:

Na światłach czy bez?

Na światłach czy bez?

Aktualności 2007-03-01

Komentuj:

~gucio 2007-05-05

faktycnie za drogo i prawdopodobnie uruchamia się je po włączeniu zapłonu a nie po uruchomieniu silnika. nie mówię że taka opcja nie istnieje ale z pewnością trzeba sporo dopłacić. poczekam z rok i wtedy napewno będą tańsze. a gadki o paliwie nożna w tyłek wsadzić bo to nie prawda że samochód więcej pali z włączonymi światłami mijania. sprawdziłem to

~Andy 2007-03-11

A co z oświetleniem tyłu? Polscy policjanci z pewnością się do tego braku przyczepią...

~aso 2007-03-08

nie jest wart tych pieniędzy zestaw swiateł dziennych LED wraz z zestawem diody led i przekaznki to groszowa sprawa proponuję cenę 7777zł dla równego rach netto

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport