mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Oszczędnie, ale z problemami

Oszczędnie, ale z problemami

W czasach, gdy ceny paliwa dobijają kolejnych rekordów, do łask wracają ponownie instalacje LPG. Jednak oszczędna jazda to jedna strona medalu. Drugą są wieczne problemy, które czasami mogą pociągnąć za sobą dodatkowe koszty eksploatacyjne.

Oszczędnie, ale z problemami
Gdy cena za litr paliwa niebezpiecznie dobijała sześciu złotych lub nawet przekraczała tę granicę, koszt porównywalnej jednostki gazu LPG nadal był prawie trzy razy mniejszy. Stąd też nie należy się dziwić, że nastąpił okresowy boom na przerabianie silników.

Jest jednak kilka rzeczy, które powinniśmy potencjalnie wkalkulować w użytkowanie samochodu z zasilaniem LPG. Nie zawsze będą one sprawiać, że jazda będzie tania. Szczególnie, gdy zdecydujemy się na kupno samochodu, który już od kilku lat jest eksploatowany na tym paliwie. 

Niewykluczone, że poprzedni właściciel, chcąc jeździć tanio, zaoszczędził na eksploatacji i do wymiany nadaje się kilka kluczowych elementów instalacji. Dobrze zainstalowana i dostrojona instalacja LPG nie powinna przysparzać dodatkowych problemów.

Najczęstszym problemem jest powracająca jak bumerang żółta ikonka "check engine". Najprawdopodobniej problem tkwi w mieszance paliwowej. Przyczyną może być awaria układu wtryskiwaczy lub sondy lambda. Problem może leżeć także w osprzęcie instalacji LPG. Wtryskiwacze mogą pracować niezgodnie z parametrami lub rozregulowały się jakieś elementy, najczęściej parownik. 

Czasem, gdy zatankujemy słabej jakości gaz, może dojść do spadku mocy. Praca silnika na zubożonej mieszance paliwowej doprowadza do wzrostu temperatury spalania, a to, jak wiemy, działa degradująco na jednostkę napędową i jej osprzęt. Zacznie się od wypalania gniazd zaworowych, a skończy na poważnym uszkodzeniu katalizatora. 

Jeżdżąc na gazie LPG musimy pamiętać o tym, by w zbiorniku paliwa znajdowała się benzyna. W końcu samochód startuje na tradycyjnym paliwie, a dopiero po rozgrzaniu przełącza się na LPG. Jazda na rezerwie nie jest dobrym wyjściem. Paliwo w baku może się ulatniać i któregoś dnia nie odpalimy samochodu. W dodatku możemy uszkodzić pompę paliwa. 

Odwieczny problem przy posiadaniu instalacji LPG to falujące obroty. Specjaliści twierdzą, że dobrze dostrojony zestaw nie będzie generował takiego problemu, ale mimo wszystko problem często się pojawia. Przyczyn może być wiele. Najczęściej winna jest zabrudzona przepustnica lub silnik krokowy. 

Co jakiś czas powinniśmy przeprowadzać dokładny przegląd instalacji, bowiem zużyciu najszybciej ulegają wtryskiwacze. Ich nieprawidłowa praca ciągnie za sobą poważniejsze konsekwencje. Za dawkowanie paliwa odpowiada także parownik, który przy dużych przebiegach zaczyna mieć problemy z odpowiednim dawkowaniem paliwa.

Przy zakładaniu instalacji LPG warto zapłacić czasami kilkaset złotych więcej i zaufać warsztatowi, który działa na rynku już długo i ma dobre opinie. Wraz z upływem czasu instalacja LPG będzie generować coraz więcej problemów, a to będzie wymagało specjalistycznego podejścia. Diagnozowanie usterek w tym układzie nie należy do rzeczy najłatwiejszych, a często instalatorzy stosują własne, niekonwencjonalne rozwiązania.
Tematy w artykule: LPG autogaz gaz

Podobne wiadomości:

Jakość paliw 2014 - jest nieco lepiej

Jakość paliw 2014 - jest nieco lepiej

Aktualności 2015-04-01

Polacy kupują coraz więcej aut elektrycznych

Polacy kupują coraz więcej aut elektrycznych

Aktualności 2015-04-30

Komentuj:

~pax 2012-11-23

otóż to konjoch, nie każdy silnik jest w stanie dobrze współżyć z instalacją LPG i w tym twki cały szkopuł

~konjoch 2012-11-22

Do Jon: Wszystko zależy tak naprawdę od modelu i silnika. Znam co najmniej kilka przypadków gdzie małżeństwo silnika z LPG po prostu nie może się udać...

~Jon 2012-11-22

Autor artykułu prowadzi małe polowanie na czarownice. Miałem samochód w którym przejeździłem na instalacji LPG 110 000 km. Owszem miałem kłopoty z osprzętem elektronicznym instalacji. Było to jedynie w czasie pierwszej zimy po zamontowaniu tej instalacji. Problemy wynikały z małego doświadczenia serwisu. Po wymianie sterownika instalacji, jak również na moje żądanie emulatora wtryskiwaczy, wszelkie problemy z instalacją się skończyły. Samochód sprzedałem dwa lata temu znajomemu i podobno on również nie ma kłopotów z LPG

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
6 sprawdzonych patentów na zimę.
6 sprawdzonych patentów na zimę.
Zamarznięte szyby i czapa śniegu na dachu mogą być niebezpieczne dla Ciebie, otoczenia i Twojego portfela. Podpowiadamy, jak szybko odśnieżyć auto, a dzięki temu uniknąć 3 pkt. karnych i 500 zł mandatu, a przy okazji pospać nawet kwadrans dłużej.
Citroen C3 Aircross Citroen C3 Aircross