mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Oszczędny i ekologiczny BlueTec

Oszczędny i ekologiczny BlueTec

Nowatorska technologia BlueTec koncernu DaimlerChrysler, stosowana w silnikach Diesla, montowanych w pojazdach użytkowych, została uhonorowana prestiżową nagrodą Złota Kropla Oleju 2005.

Oszczędny i ekologiczny BlueTec

W tym konkursie może wziąć udział każda firma, stosująca w swoich pojazdach technologie przyjazne środowisku oraz zmniejszające zużycie paliwa. Nagrodzone rozwiązanie BlueTec opiera się na technologii SCR (Selective Catalytic Reduction – Selektywna Redukcja Katalityczna). Zapewnia ono zgodność z normami emisji spalin EURO 4 oraz EURO 5, które zostaną wprowadzone w przyszłości, oraz znacząco obniża zużycie paliw.

Ciężarówki marki Mercedes, z silnikami diesla wyposażonymi w nową technologię BlueTec, są dostępne w sprzedaży od początku tego roku. Pojazdy te spełniają już normę emisji spalin Euro 4, która wejdzie w życie w roku 2006 oraz normę Euro 5, która zostanie wprowadzona dopiero jesienią 2009. W porównaniu do obecnie obowiązujących przepisów, oznacza to zmniejszenie emisji cząsteczek stałych o co najmniej 80 procent oraz redukcję poziomu tlenków azotu o około 60 procent. Filtry montowane w nowym systemie BlueTec osiągają skuteczność na poziomie 80 procent, mierzoną obecnością cząsteczek stałych w spalinach.

Ponadto, ciężarówki wyposażone w silniki z technologią BlueTec zużywają od dwóch do pięciu procent paliwa mniej, niż ich konwencjonalne odpowiedniki. W przypadku ciężarówki podróżującej na dalekich trasach, pokonującej rocznie około 150.000 kilometrów, oznacza to oszczędność paliwa wynoszącą od 1.500 do 2.000 litrów rocznie.

U podstaw nowej technologii leżą ulepszona konstrukcja silnika, oraz skuteczny system oczyszczania gazów będących produktem spalania. Skuteczność procesu spalania w silniku jest tak wysoka, że poziom cząsteczek oraz sadzy zawartych w spalinach opuszczających komorę silnika jest tak niski, jak w spalinach filtrowanych. System oczyszczania spalin, działający w oparciu o zasadę SCR, wspomaga zamianę szkodliwych tlenków azotu w nieszkodliwe pary azotu i wody. Proces ten zachodzi w katalizatorze, a jako czynnik redukcyjny stosowany jest AdBlue (wodny roztwór mocznika).

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
Zastanawiałeś się kiedyś co zrobić, aby zakup nowego samochodu był mniej odczuwalny dla rodzinnego budżetu? Sprawdź nowego Citroëna C3 Aircross, który dostępny jest w nowoczesnej formie finansowania Citroën SimplyDrive.