mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Oszczędny i ekologiczny BlueTec

Oszczędny i ekologiczny BlueTec

Nowatorska technologia BlueTec koncernu DaimlerChrysler, stosowana w silnikach Diesla, montowanych w pojazdach użytkowych, została uhonorowana prestiżową nagrodą Złota Kropla Oleju 2005.

Oszczędny i ekologiczny BlueTec

W tym konkursie może wziąć udział każda firma, stosująca w swoich pojazdach technologie przyjazne środowisku oraz zmniejszające zużycie paliwa. Nagrodzone rozwiązanie BlueTec opiera się na technologii SCR (Selective Catalytic Reduction – Selektywna Redukcja Katalityczna). Zapewnia ono zgodność z normami emisji spalin EURO 4 oraz EURO 5, które zostaną wprowadzone w przyszłości, oraz znacząco obniża zużycie paliw.

Ciężarówki marki Mercedes, z silnikami diesla wyposażonymi w nową technologię BlueTec, są dostępne w sprzedaży od początku tego roku. Pojazdy te spełniają już normę emisji spalin Euro 4, która wejdzie w życie w roku 2006 oraz normę Euro 5, która zostanie wprowadzona dopiero jesienią 2009. W porównaniu do obecnie obowiązujących przepisów, oznacza to zmniejszenie emisji cząsteczek stałych o co najmniej 80 procent oraz redukcję poziomu tlenków azotu o około 60 procent. Filtry montowane w nowym systemie BlueTec osiągają skuteczność na poziomie 80 procent, mierzoną obecnością cząsteczek stałych w spalinach.

Ponadto, ciężarówki wyposażone w silniki z technologią BlueTec zużywają od dwóch do pięciu procent paliwa mniej, niż ich konwencjonalne odpowiedniki. W przypadku ciężarówki podróżującej na dalekich trasach, pokonującej rocznie około 150.000 kilometrów, oznacza to oszczędność paliwa wynoszącą od 1.500 do 2.000 litrów rocznie.

U podstaw nowej technologii leżą ulepszona konstrukcja silnika, oraz skuteczny system oczyszczania gazów będących produktem spalania. Skuteczność procesu spalania w silniku jest tak wysoka, że poziom cząsteczek oraz sadzy zawartych w spalinach opuszczających komorę silnika jest tak niski, jak w spalinach filtrowanych. System oczyszczania spalin, działający w oparciu o zasadę SCR, wspomaga zamianę szkodliwych tlenków azotu w nieszkodliwe pary azotu i wody. Proces ten zachodzi w katalizatorze, a jako czynnik redukcyjny stosowany jest AdBlue (wodny roztwór mocznika).

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport