mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Parkowanie coraz prostsze

Parkowanie coraz prostsze

Kiedyś było zmorą każdego kandydata ubiegającego się o prawo jazdy. Dziś borykają się z tym manewrem wszyscy niemal kierowcy, którzy muszą zaparkować w miejscu, gdzie trudno wcisnąć przysłowiową szpilkę. Na szczęście producenci aut starają się wspomóc nas także i tu, oferując nam licznych sprzymierzeńców.

Parkowanie coraz prostsze
Kiedyś manewr parkowania był jednym z najważniejszych elementów, jaki trzeba było zaliczyć, by otrzymać uprawnienia do prowadzenia samochodu. Parkowanie przodem, tyłem, równoległe. Możliwa tylko jedna pomyłka. Dziś jest nieco łatwiej, choć jednocześnie trudniej. Do zdania egzaminu wystarczy czasami tylko jedno prawidłowe parkowanie, jednak nie odbywa się ono już na placu manewrowym WORD-u, a w realnym świecie, pomiędzy innymi, stojącymi na ulicach bądź chodnikach pojazdami.

Egzamin na prawo jazdy to jedno, jednak częściej z kłopotliwymi sytuacjami przyjdzie nam się borykać w codziennym życiu, kiedy będziemy już szczęśliwymi posiadaczami plastiku uprawniającego do prowadzenia auta. Znalezienie wolnego miejsca pod biurami, w centrach miast, przed supermarketami, czy, coraz częściej, także pod naszymi domami graniczy niekiedy z cudem. Samochód nie jest już oznaką luksusu i bogactwa, jest wręcz obowiązkowym narzędziem dla większości z nas, nie ma się więc co dziwić, że liczba aut na naszych ulicach rośnie w bardzo szybkim tempie. Dlatego często pozostaje nam się zmieścić w każdą niewielką nawet lukę pomiędzy innymi samochodami. Zawsze oczywiście możemy poprosić o pomoc pasażera czy przechodnia, który będzie nas informować z zewnątrz, czy zmieścimy się, ile zostało nam jeszcze miejsca. Gorzej, gdy nikogo nie ma w pobliżu i sami musimy wysiąść z auta, by ocenić sytuację. "Obciach" murowany, jeśli zobaczą nas koledzy z pracy bądź sąsiedzi. Na szczęście, coraz bardziej zaawansowana technika pomaga nam w sprawnym zaparkowaniu naszego auta.

Wspomaganie kierownicy
Dziś trudno sobie wyobrazić nowy samochód bez tego elementu wyposażenia. I nie chodzi tu tylko o to, by kobiety nie musiały się męczyć podczas manewrów na parkingu. Najnowocześniejsze układy wspomagania działają ze zmienną siłą w zależności od prędkości poruszania się. Oznacza to, że podczas parkowania bez większego problemu możemy kręcić kołem kierownicy nawet jednym palcem.

– W Fordzie Fiesta na przykład w manewrowaniu pomaga system EPAS, czyli Elektroniczny Układ Wspomagania kierownicy. Jego czułość jest uzależniona od prędkości, z jaką porusza się samochód. Przy niskiej prędkości poruszanie kołem kierownicy nie wymaga praktycznie żadnego wysiłku. Z kolei w trasie EPAS zmniejsza stopień wspomagania, co umożliwia lepszą kontrolę prędkości – mówi Przemysław Bukowski, Kierownik Sprzedaży Flotowej Ford Bemo Motors w Poznaniu.

Czujniki parkowania
Niegdysiejszą pomoc pasażera czy przypadkowego przechodnia coraz częściej zastępują wszelkiego rodzaju czujniki parkowania. Najwięcej oferowanych dziś modeli oferuje, często już także jako wyposażenie standardowe, tylne czujniki parkowania. Te, montowane przeważnie do zderzaka, ostrzegają o zbliżaniu się do jakiejś przeszkody. Także człowieka.

- Działają one na zasadzie pomiaru odbitych fal ultradźwiękowych od przeszkody. Takie czujniki informują kierowcę o odległości od przeszkody w dwojaki sposób. Albo poprzez sygnał dźwiękowy – im odległość jest mniejsza tym sygnał pojawia się z większą częstotliwością, albo na wyświetlaczu na konsoli centralnej podają odległość do przeszkody – wyjaśnia Wojciech Kacperski, Dyrektor Sprzedaży w Auto Club w Szczecinie.

Podobnie działają czujniki przednie, a także boczne. Dzięki nim jesteśmy w stanie zaparkować bardzo blisko innego pojazdu, bądź na przykład ściany budynku.

Kamery, nie tylko cofania
Jeszcze lepszym rozwiązaniem, dającym nam znacznie większą pewność podczas parkowania, czy ogólnie jazdy do tyłu, jest kamera cofania.

– Przykładowo w nowym Hyundaiu i30 po włączeniu biegu wstecznego, na ekranie nawigacji pojawia się kolorowy obraz przekazywany przez szerokokątną kamerę. Manewrowanie dodatkowo ułatwiają specjalne linie nakładane na obraz z kamery. Co więcej, w momencie wykrycia przeszkody podczas cofania system ostrzeże kierowcę specjalnym dźwiękiem. Warto także dodać, że normalnie kamera nie jest widoczna, ponieważ została ukryta pod znacznikiem Hyundaia na pokrywie bagażnika, co dodatkowo chroni jej obiektyw przed zabrudzeniami – mówi Wojciech Kacperski.

Podobne systemy można spotkać coraz częściej także w autach miejskich. – Takie rozwiązanie jest obecnie oferowane w nowym Suzuki Splash, gdzie kamera cofania znajduje się tuż nad tylną tablicą rejestracyjną – mówi Żaneta Wolska-Marchewka, kierownik sprzedaży Suzuki Auto Club w Poznaniu.

Zaawansowaną technologię ułatwiającą parkowanie zastosował również Nissan w bardzo popularnym modelu Qashqai. Tu mamy do czynienia z systemem Around View Monitor, czyli kamerami, które pokazują nam obraz wkoło samochodu. – Kamera 360 stopni zapewnienia znacznie lepszą widoczność otoczenia Nissana Qashqai. Pozwala ona uzyskać widok pojazdu i jego najbliższego otoczenia "z lotu ptaka" dzięki połączeniu obrazu z czterech szerokokątnych kamer wysokiej rozdzielczości umieszczonych z przodu, z tyłu oraz po bokach pojazdu. Taki obraz kierowca może obejrzeć na wyświetlaczu systemu nawigacji – mówi Artur Kubiak, kierownik Nissan Auto Club w Poznaniu.

Asystenci parkowania
To jednak nie koniec starań producentów aut. Najnowocześniejsze technologie pozwalają nie tylko znaleźć miejsce do parkowania, ale również same zaparkują tam samochód, a kierowca nie musi martwić się o wykonywanie ruchów kierownicą. Co ciekawe, nie jest to rozwiązanie, które oferują tylko przedstawiciele klasy premium. Możemy je spotkać chociażby w modelach Volkswagena czy Forda.

– Mercedes Klasy A wyposażony jest w aktywnego asystenta parkowania. Jeżeli prędkość jest mniejsza niż 30 km/h, system sygnalizuje znalezienie wolnego miejsca literą "P" i strzałką kierunkową na wyświetlaczu zintegrowanej tablicy wskaźników. W momencie, kiedy kierowca włączy bieg wsteczny i potwierdzi propozycję do zaparkowania, asystent wykona manewr parkowania samodzielnie. Co istotne, kierowca może w każdej chwili dokonać ingerencji w manewr parkowania i poprawić go samodzielnie – wyjaśnia Klaudiusz Czerwiński z łódzkiego Auto-Studio Mercedes-Benz.

Czy opłaca się wyłożyć dodatkowe pieniądze na podobne systemy? Sceptycy stwierdzą, że nie skoro ich ojcowie dawali sobie radę bez takich nowinek. Jeżeli jednak policzyć czas i koszty związane z ewentualną naprawą samochodu po parkingowej stłuczce, wówczas taka technologia może okazać się bardzo korzystnym rozwiązaniem.

Podobne wiadomości:

Volkswagen pracuje nad parkingiem przyszłości

Volkswagen pracuje nad parkingiem przyszłości

Technika 2015-07-15

Volvo XC90 bez wspomagania kierownicy

Volvo XC90 bez wspomagania kierownicy

Aktualności 2015-07-11

Komentuj:

~rozsadny 2012-09-03

chyba raczej bunt maszyn i nie beda jzdzic!

~piece-cake 2012-09-03

W sumie to nie wiem co w tym dziwnego. To tak samo jakbyś wściekać się, że ktoś korzysta ze sklepów on-line motoricusa zamiast samemu taszczyć opony do warsztatu albo co lepsze samemu je zmieniać we własnym garażu. Wygoda i postęp przede wszystkim.

~zxcy 2012-09-03

No i wtedy bedzie naprawde, że ?samochód? sam jeździ, jeszcze żeby sie sam tankował i płacił za siebie ;) Przydałoby sie żeby myslal, bo niektórzy kierowcy i tego nie potrafia ;)

~piece-cake 2012-09-03

Przecież już są takie samochody ? oczywiście googlecar ale też i Mercedes i kilka innych marek. Polecam poszukać tekstów Toma Vanderbilta, czytałem o tym bardzo dobry tekst sprzed kilku miesięcy. One właściwie już jeżdżą, to tylko kwestia dostrajania systemów i odpowiednich homologacji, żeby je dopuścić do ruchu. Będzie bezpieczniej i płynniej.

~rozsadny 2012-09-03

przerazajacy jest ten pstep technologiczny ? już niedługo kierowca nie będzie umial nic, skoro teraz już nawet samochod za niego będzie parkowal. Ciekawie kiedy zaznie myslec?

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport