mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Pasek kontra łańcuch

Pasek kontra łańcuch

Pasek rozrządu to najbardziej newralgiczny element silnika. Należy o nim pamiętać w pierwszej kolejności  bowiem zerwanie może oznaczać problemy i dość spory wydatek. W przypadku łańcucha powinniśmy także być czujni, bowiem ich dożywotnia trwałość bardzo często kończy się przedwcześnie.

Pasek kontra łańcuch
Praca rozrządu w jednostce napędowej swym skomplikowaniem jest porównywalna z mechanizmem zegarka. Tutaj wszystko spasowane jest co do milimetrów. Każde zakłócenie tego procesu, które może nastąpić po zerwaniu paska/łańcucha lub po ich przeskoczeniu, może doprowadzić do kolizji tłoków z zaworami, a następnie ich pogięcie. Wtedy nie obędzie się bez remontu kapitalnego silnika i kilkutysięcznego wydatku.

Praktycznie wszystkie nowe silniki Diesla oraz wielozaworowe jednostki benzynowe są kolizyjne, wobec czego należy minimalizować ryzyko zerwania paska rozrządu.

Odwiecznym dylematem właścicieli samochodów z paskiem rozrządu jest to kiedy należy wymienić pasek. Powinniśmy się przede wszystkim zorientować co w tej kwestii proponuje producent. Z reguły gdy producent zaleca wymianę paska co kilkadziesiąt tysięcy kilometrów powinniśmy pilnować przebiegu. Z kolei gdy wymiana powinna następować przy przebiegach powyżej 100 tysięcy kilometrów powinniśmy spokojnie skrócić ten okres o jedną dziesiątą. Przy tak wysokich przebiegach pasek może wytrzymać, ale osprzęt który trzyma w ryzach już nie. Problem dotyczy tutaj przede wszystkim łożysk w rolkach napinaczy, a także pompy wodnej.

Łańcuch rozrządu to rozwiązanie, które w swoim założeniu miało być bardziej niezawodne. Nie zawsze jego obecność oznacza, że przez całą eksploatację samochodu nie musimy nic robić przy rozrządzie. Ten element także zużywa się z upływem czasu, a konieczność wymiany łańcucha oznacza po pierwsze duży wyższe koszty.

Gdy dojdzie już do momentu w którym należy wymienić wspomniane elementy nie powinniśmy robić tego po kosztach. Pozorna oszczędność może po chwili zamienić się w duży wydatek. Wymiana nie powinna się ograniczać do samego paska/łańcucha. Pasek jest utrzymywany w napięciu przez rolki prowadzące i napinające, które także się zużywają. W wielu samochodach przy pomocy paska napędzana jest także pompa wody. Z czasem może się zacinać lub stawiać duży opór, co skutkuje zerwaniem paska bądź możliwością przeskoczenia rozrządu. Wymiana wszystkich elementów powoduje, że koszt zrobienia rozrządu dramatycznie rośnie, ale należy pamiętać że na dłuższy czas będziemy mieć z tym spokój.

Wymiana rozrządu jest czynnością na tyle skomplikowaną, że nie każdy warsztat jest w stanie sobie z tym poradzić. Najlepiej poszukać warsztatu specjalizującego się w odpowiedniej tematyce, np. samochody grupy VAG, grupa Fiat. W kwestiach części powinniśmy zdać się na warsztat, a jeśli chcemy koniecznie samemu kupić cały osprzęt to warto zorientować się jakie firmy produkują elementy na tzw. pierwszy montaż.
Tematy w artykule: silnik pasek rozrzadu rozrząd

Podobne wiadomości:

Fabryka Mercedesa w Jaworze w 2019 roku

Fabryka Mercedesa w Jaworze w 2019 roku

Aktualności 2016-10-13

Co wybrać - diesel czy benzyna?

Co wybrać - diesel czy benzyna?

Zakup i sprzedaż samochodu 2016-09-06

Komentuj:

kiier 2011-08-01

Pasek zmieniamy co 90k-120k kilometrów - wg niektórych producentów czas między wymianami został skrócony do 60k - np. Daewoo Lanos. Z napinaczem łańcucha też różnie bywa - jak pisałem wcześniej Senator trzaska już drugie pół miliona i nic nie trzeba było 'grzebać' w jednostce napędowej (znaczy tak, rozrząd chodzi cicho, praktycznie niesłyszalnie)

marko1 2011-08-01

Dodam że pasek zmieniamy od 150 - 180 tys. km lub 10 lat użytkowania, jeśli brać pod uwagę produkty markowe. A jeśli chodzi o łańcuch to praktycznie trwałość jego jest równa trwałości napinacza około 250 ? 300 tys. km a wymiany zespołu dokonuje się przy okazji naprawy głównej silnika.

kiier 2011-08-01

Skoro jeszcze ktoś tu zagląda - senator 3.0 12v - na łańcuchu, jedzie już drugie pół miliona - jednostka praktycznie bezobsługowa.

~przemo2000x 2011-07-31

wszystko zależy od modelu mam bx-a 19diesel wymiana bardzo prosta 3 śruby 8mki wiertło 8 lub pręt napięcie powoduje sprężyna i trochę wiedzy i po strachu za te pieniądze które bym zostawił u mechanika mam cały komplet do wymiany szkoda że już tak prostych silników już nie robią tylko komplikują

~Szczecin 2010-07-31

Jak ktoś ma trochę oleju w głowie sam zmieni pasek we własnym garażu... Osobiście sam założyłem a w samochodzie kolegi poprawiałem po "mechanikach". Był tak luźny że aż było słychać drgania na wolnych obrotach. Paska nie można też naciągać zbyt mocno bo zarówno on się rozciąga od temperatury, ale wszelkie koła i napinacz od temperatury zwiększają swoją średnicę.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Mercedes A45 AMG - szerszy i mocniejszy
Mercedes A45 AMG - szerszy i mocniejszy
Wielkimi krokami nadchodzi nowe wcielenie Mercedesa Klasy A, a w międzyczasie inżynierowie z Affalterbach pracują nad jego najmocniejszym wydaniem. Kilka dni temu w okolicach Nurburgringu przyłapano zamaskowany egzemplarz, który mocno hałasował.