mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Płyn, ważny nie tylko latem

Płyn, ważny nie tylko latem

Wysokie temperatury, często nawet ponad 30-stopniowe upały w miesiącach letnich powodują, że przed tym okresem powinniśmy uważnie przyjrzeć się układowi chłodzenia w naszym aucie, ze szczególnym uwzględnieniem płynu chłodzącego.

Jak wiadomo na poprawne działanie układu chłodzenia mają wpływ nie tylko systemowe rozwiązania techniczne, czyli sama jego budowa, ale także płyny eksploatacyjne. Tylko odpowiednia jakość tych produktów gwarantuje bezawaryjną pracę całego układu, a co się z tym bezpośrednio wiąże, także i silnika. Dodatkowo płyny są składową zabezpieczającą układ przed korozją.

Do najważniejszych zadań płynów chłodzących zaliczyć trzeba utrzymywanie odpowiedniego poziomu temperatury pracy silnika, wymianę ciepła oraz zabezpieczanie całego układu przed korozją. Producenci stale rozwijają technologię produkcji, a także skład i dodatki samych produktów, które pozwolą zapewnić maksymalną bezawaryjność. Udowodniono bowiem, że awaria układu chłodzenia, zaraz po uszkodzeniu ogumienia i felg jest najczęstszą przyczyną problemów na drodze.

W jakiej technologii powinien być zatem produkowany jeden z najważniejszych komponentów układu chłodzenia i  jakie dodatki zawierać?

Obecnie na rynku znaleźć można 3 rodzaje płynów chłodniczych. Wszystkie posiadają właściwości antykorozyjne, różnią się jednak technologią wytwarzania i składnikami:

- IAT (Inorganic Additive Technology) oparte na technologii dodatków związków nieorganicznych

Są to głównie krzemiany i azotyny, które działają synergistycznie tworząc barierę ochronną, aby w pełni chronić przed korozją poszczególnie części wykonane z żeliwa, aluminium, cynku, miedzi, mosiądzu, ołowiu i stali. Krzemiany w tej technologii są podatne na wytrącanie, a co za tym idzie zawartość krzemu w chłodziwie może spaść nawet o 10% w porównaniu do wartości początkowej. Ubytki krzemianów, kiedy są małe, nie stanowią większego problemu.

Jednak z czasem, kiedy poziom wyraźnie się obniży brak początkowej zawartości krzemianów wpływa negatywnie na zdolność wymiany ciepła w układzie. Płyny takie mają krótkie okresy pomiędzy wymianą, które powinny sięgac maksymalnie 2 lat.

- OAT (Organic Acid Technology) - technologia na bazie organicznych kwasów karboksylowych
Stosowanie kwasów organicznych oraz brak krzemianów w składzie wyeliminowało problemy pojawiające się z wytrącaniem poszczególnych składników chłodziwa. W przypadku tej technologii płyn tworzy na powierzchni metalu i elementach gumowych cienką warstwę zabezpieczającą przed korozją i uszkodzeniami części wykonanych z tworzyw sztucznych.

Chłodziwo typu OAT jest dużo bardziej wydajne, nie zatyka bowiem przewodów doprowadzających i pomp. Ponadto ma wyższe właściwości przewodzenia, przyjmowania i oddawania ciepła. Zalecany do nowszych samochodów, których konstrukcja chłodnicy pozwala na używanie płynów na bazie karboksylowych kwasów organicznych.

- HOAT (Hybrid Organic Acid Technology) – jest synergią obu wymienionych wcześniej technologii płynów chłodzących
Jest to najnowocześniejsza znana obecnie formuła chłodziw. Opracowanie i połączenie najważniejszych składników płynów IAT i OAT – 2 związków krzemianów i 3 różnych kwasów karboksylowych, pozwoliło uzyskać zupełnie nowa formułę, poprawiając tym samym poziom ochrony całego układu chłodzenia. Dodatkowo, niektórzy producenci jeszcze bardziej udoskonalili swoje płyny chłodzące, wykorzystując nanotechnologię.

Wytwarzając nanowielkości cząsteczki i następnie łącząc je za pomocą specjalnych homogenizatorów (urządzeń do tworzenia jednej mieszaniny z wielu składników) osiągnęli niespotykaną dotychczas skuteczność w ochronie antykorozyjnej oraz przewodzeniu i wymianie ciepła. Poszczególne komponenty płynów HOAT nie wytrącają się, zatem są w pełni bezpieczne na całego układu chłodzenia, nie zanieczyszczając go i nie zatykając przewodów i pomp. Płyny tego typu mogą być stosowane do wszystkich typów chłodnic samochodów bez względu na wiek i przebieg. Często mają podwyższony okres pomiędzy wymianami – tzw. Long Life - bez limitu czasowego i przebiegu.

Płyny chłodnicze są bardzo ważnym elementem nie tylko układu chłodzącego, ale wręcz całego silnika. Odpowiadają bowiem za idealne środowisko pracy jednostki napędowej. Spełniają także funkcje poboczne, równie ważne dla wszystkich kierowców, m.in. w zimie odpowiadają za poprawne ogrzewanie przestrzeni pasażerskiej. Serwisanci powinni zatem kontrolować stan płynów chłodzących podczas okresowych wizyt w warsztatach. Obowiązkowo należy zapytać, kiedy chłodziwo zostało ostatnio wymieniane, a następnie sprawdzić poziom płynu w zbiorniczku wyrównawczym. Taka usługa jest szczególnie istotna przed sezonem letnim, kiedy to układ chłodzący jest wyjątkowo obciążony przez działanie wysokich temperatur.
Tematy w artykule: wakacje uklad chlodzenia

Podobne wiadomości:

EarthRoamer - doskonały towarzysz wakacyjnych wojaży

EarthRoamer - doskonały towarzysz wakacyjnych...

Aktualności 2015-07-08

3,5 tysiąca odebranych praw jazdy

3,5 tysiąca odebranych praw jazdy

Aktualności 2015-07-06

Komentuj:

~Kryspin 2015-11-10

Fajny artykuł. Większość ludzi sądzi, że chlodzenie to tylko latem. Szczególnie zimą ważny jest dobry płyn. Wymieniam na zimę co 2 lata. Od dawna DYNAGEL2000+. Choć można go mieszać z innymi.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport