mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Polerowanie - czyli make-up dla samochodu

Polerowanie - czyli make-up dla samochodu

Lakiernicy zwykli mówić, że dobrze wypolerowane auto to takie, w którego odbiciu kierowca może dostrzec swój kolor oczu. Żeby jednak powłoka lakiernicza samochodu lśniła, należy przestrzegać kilka podstawowych zasad.

Polerowanie - czyli make-up dla samochodu
"Szaty" samochodu nie mają łatwego życia. Słońce, opady atmosferyczne, do tego sól w okresie zimowym, insekty, odpryski spowodowane uderzaniem małych kamieni i ślady po szczotkach automatycznych myjni - to prawdziwe tortury dla powłoki lakierniczej. Dlatego warto co pewien czas poświęcić trochę uwagi nad poprawieniem „make-up'u” swojego auta. Można oczywiście skorzystać z usług wyspecjalizowanych serwisów, zapłacić kilkaset złotych i wyjechać lśniącym samochodem. Polerowanie auta można też bez żadnych przeszkód przeprowadzić w domowych warunkach. Satysfakcja z wykonania własnej pracy jest wtedy nieporównywalnie większa.

Najpierw pod prysznic
Zanim jednak weźmiemy do ręki politurę i miękką szmatkę, z karoserii należy usunąć zalegający na niej brud. Bardzo dobrze sprawdzają się tutaj myjki ciśnieniowe, które w bardzo szybkim tempie rozprawią się z każdymi nieczystościami. Należy jednak przy tym pamiętać, aby znajdujący się pod wysokim ciśnieniem strumień wody, trzymać w odstępie 30-40 cm od karoserii. Jeśli dysza będzie zbyt blisko, wówczas strumień wody zbyt gwałtownie ściągnie mocno zaschnięty brud, co też może doprowadzić do małych zadrapań na lakierze. Podczas wyboru programu w myjni automatycznej lepiej jest zrezygnować z gorącego wosku, ponieważ wosk utrudni nałożenie politury na karoserii w późniejszym etapie. Ramy drzwi, progi i wszelkie gumowe uszczelki należy czyścić ręcznie. Podczas mycia ręcznego w domowym zaciszu, korzystajmy z kosmetyków przeznaczonych do samochodów. Mycie popularnym płynem do naczyń o zapachu jabłkowym, którego nazwa zaczyna się na literę "L" lub jakimkolwiek tego typu specyfikiem, może doprowadzić do matowienia lakieru. Do czyszczenia używamy miękkich gąbek, ewentualnie szczotek o bardzo miękkim włosiu. Nigdy zimnej, ani gorącej wody.

Bomba biologiczna
Po zakończeniu gruntownego mycia czas na rozprawienie się z armią owadów roztrzaskanych na karoserii, ptasimi odchodami czy żywicą drzew. Trzeba mieć na uwadze to, że tego typu zabrudzenia są w szczególności niebezpieczne dla lakieru ze względu na kwasy. Jeśli pozostaną na karoserii zbyt długo, wówczas mogą doprowadzić do matowienia powłoki, a z czasem nawet do jej pękania i zdzierania. Na szczęście oferta środków kosmetycznych do usuwania takich zabrudzeń jest bardzo bogata i wyspecjalizowanym sklepie znajdziemy właściwe produkty. Bardzo ważna uwaga - za każdym razem należy zapoznać się ze sposobem użycia produktu, zwłaszcza zwracać uwagę na sugerowany czas działania substancji po nałożeniu na lakier. W żadnym wypadku nie należy ich używać na słońcu lub na rozgrzanym lakierze. Po odczekaniu właściwego czasu, czyszczone powierzchnie należy przemyć dużą ilością wody, przy użyciu szamponu samochodowego i pozostawić do wyschnięcia.

Dokładna obdukcja
Auto wyczyszczone i suche, więc następnym krokiem będzie kontrola wzrokowa stanu karoserii. Szukamy zadrapań, rys i ubytków w lakierze. A może być ich sporo - uderzenia kamieni, zarysowania w okolicach zamka po kluczyku czy ślady po myjni automatycznej, to tylko część śladów. W zależności od stopnia zarysowania z każdym ubytkiem można się rozprawić kilkoma sposobami. W niektórych przypadkach sprawę rozwiąże dobra politura, w innych potrzebne będzie użycie środków koloryzujących, które należy wetrzeć w miejsce zarysowania, w innych pomoże już tylko zakład lakierniczy. W przypadku poważnych zadrapań, gdzie dostrzec można już gołą blachę, warto rozejrzeć się nad sprawdzonym blacharzem i lakiernikiem. Odkładanie w czasie tej naprawy z reguły kończy się jeszcze większymi wydatkami, kiedy do głosu dojdzie rdza. W przypadku małych powierzchni uszkodzenia lakieru, wiele serwisów stosuje punktowe naprawy, bez konieczności malowania całego elementu. Oszczędzamy w ten sposób czas i pieniądze.

Samochodowy make-up
Wreszcie ostatni etap. Zadbany lakier nie jest tylko wizytówką samochodu, ale też jego właściciela. Do tego dobrze utrzymana powłoka, skutecznie chroni blachę przed korozją. Polerowanie auta zaczynamy od... wyczyszczenia plastikowych elementów - lusterek, klamek, itd. W sklepie znajdziemy również odpowiednie do tego kosmetyki, które nadadzą im świeżego wyglądu. Jeśli to mamy z głowy, wówczas przychodzi nieco cięższa praca - oczyszczanie, polerowanie i woskowanie. Jeśli wykonujemy pracę przy użyciu własnych mięśni potrzebne będą nam dwie ścierki - najlepiej z mikrofibry, a na pewno miękkie i gładkie. Jedna posłuży nam do rozprowadzenia politury, druga (już po jej wstępnym wyschnięciu środka) do polerowania. W przypadku używania maszyny polerującej musimy pamiętać o zaopatrzeniu się we właściwe podkładki/gąbki polerskie. Polerujemy z dala od słońca i wysokich temperatur, kolejno następne partie karoserii.

Przed nałożeniem politury niektórzy stosują tzw. cleanery - czyli środki oczyszczające karoserię przed fazą wcierania politury, które pozwalają w ostatniej fazie polerowania lepiej połączyć ochronny wosk z karoserią. Cleanery lekko ścierne oprócz tego, że usuną powierzchniowe zanieczyszczenia, poradzą sobie również z bardzo drobnymi defektami lakieru, trwale je usuwając. Środki te można nakładać za pomocą mikrofibry.

Dalej czas na użycie politury, nazywanej też "glaze'm" - środek ten ma za zadanie ukryć drobne defekty, a także zmaksymalizować głębię koloru lakieru. Po nałożeniu politury na karoserię i pojawieniu się charakterystycznej mgiełki, lekko dociskając szmatkę polerską, kolistymi ruchami polerujemy powierzchnię do uzyskania przejrzystej i lśniącej powierzchni.

Na koniec zostaje woskowanie, którego głównym celem jest ochrona lakieru przed szkodliwymi czynnikami zewnętrznymi. Powierzchnia pokryta woskiem jest też łatwiejsza do ponownego umycia. Specjaliści zalecają nakładać wosk ręcznie i po około 10 minutach, kiedy powierzchnia już wyschnie, wypolerować ją szmatką z mikrofibry lub bawełnianym ręcznikiem. Dla trwalszego efektu wosk można nałożyć jeszcze raz, ale najwcześniej po odczekaniu jednej doby.
Tematy w artykule: mycie samochodu lakier polerowanie wosk

Podobne wiadomości:

Mycie samochodu zimą

Mycie samochodu zimą

Serwis auta 2015-12-08

Rewolucyjny lakier uchroni auto przed korozją

Rewolucyjny lakier uchroni auto przed korozją

Technika 2015-08-19

Komentuj:

Wieszal 2014-04-15

Hmmm można to łatwo sprawdzić wpisując zapytanie do goole: make up - 6 580 000 000 wyników makeup - 118 000 000 wyników make-up - 5 800 000 000 wyników Najpopularniejszym i zapewne najpoprawniejszym jest sformuowanie z myślnikiem i osobiście tak bym pisał.

OponyImpolex 2014-02-28

Ja zawsze do polerki lakieru używam wosku,uważam ze jest zdecydowanie lepszy i zapewnia efekty,z pastami różnie bywa chociaz pewnie jak to wszędzie: zależy od konkretnego modelu oraz producenta.

msklep.eu 2014-01-21

Pasty działają w podobny sposób, czyli dzięki materiałowi ściernemu powodują, że warstwa lakieru po użyciu staje się cieńsza w miejscu ich zastosowania. Usunięcie zarysowań nie jest trudne, jednak przed rozpoczęciem trzeba ocenić czy warstwa lakieru została zadrapana aż do podkładu, czy jest to rysa powierzchowna. Podkład przeważnie jest biały, więc jak rysa jest biała to najpierw trzeba uzupełnić kolor i dopiero wtedy polerować.

Hq-Aero-Dynamic_p 2014-01-08

Moim zdaniem tak zupełnie nie zejdzie i jeżeli już to warto udać się do lakiernika. Takie kosmetyki tylko chwilowo przykryją ryse ale nic poza tym. Pozdrawiam www.hq-aero-dynamic.pl

~limoo 2013-12-31

Ale jak to zniweluje? Znikną faktycznie? Bo zonka nam zarysowała lusterko i to dość mocne 4 rysy a lakier czarny Jak uzyję ten co polecasz Diamond Cut to zejdzie na serio? Próbowałes tego na jakieś ryski?

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport