mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Porsche z innowacyjnym układem hybrydowym

Porsche z innowacyjnym układem hybrydowym

W 2014 roku producent z Zuffenhausen powrócił do startów w topowej klasie wyścigów długodystansowych. Niemcy przygotowali model 919, który na swoim koncie ma pierwsze sukces. Bolid klasy LMP1 został wyposażony w wydajny i zarazem skomplikowany system hybrydowy.

Porsche z innowacyjnym układem hybrydowym
Rok 2014 w wyścigach długodystansowych przyniósł kilka zmian w regulaminie technicznym. Teraz samochody są ograniczone ilością paliwa, która ma przypadać na każde okrążenie. To sprawia, że wydajność energetyczna to klucz do zwycięstwa. Regulamin nie narzuca zespołom typu i metody przechowywania odzyskiwanej energii. Również wybór jednostki napędowej w klasie hybryd i jej pojemność leży w gestii producentów.

Regulamin mówi, że podczas każdego okrążenia kierowca może skorzystać z dopalacza w postaci ograniczonej energii elektrycznej. Przepisy wyróżniają cztery poziomy energii od 2 do 8 MJ na okrążenie. 919 Hybrid zostało zgłoszone do kategorii 6 MJ. To oznacza, że kierowca w trakcie pokonywania 14-kilometrowego okrążenia toru Circuit de la Sarthe ma do dyspozycji 1.67 kWh energii (1 kWh to 3.6 MJ). 919 Hybrid wygeneruje i wykorzysta na dystansie całego wyścigu 581.2 kWh energii, to tyle ile wystarczyłoby do przejechania dystans 4576 km elektrycznym e-Golfem.



"Rekuperacja energii kinetycznej na przedniej osi ma duży potencjał - podczas hamowania wzrasta bowiem obciążenie przedniej osi. Wykorzystanie takiego systemu było więc logicznym posunięciem. Z tego też względu zrezygnowaliśmy z KERS na tylnej osi. Przy silniku spalinowym KERS stanowi jedyną opcję, ale turbodoładowanie zapewniło nam nowe możliwości. Właśnie dlatego zdecydowaliśmy się wykorzystać spaliny z turbosprężarki", wyjaśnił Alexander Hitzinger, Dyrektor Techniczny LMP1.



Napęd hybrydowy w 919 Hybrid wykorzystuje turbogenerator w miejscu zaworu wastegate. Ten pozwala wypuścić do atmosfery nadmiar gazów wydechowych wpadających do sprężarki. W bolidzie Porsche spaliny te napędzają drugą turbosprężarkę, która napędza generator wytwarzający dodatkową energię elektryczną. To sprawia, że prototyp z Zuffenhausen jest jedyny w stawce, który odzyskiwuje energię podczas hamowania i przyspieszania. Energia jest magazynowania w chłodzonych cieczą akumulatorach litowo-jonowych.



Sercem bolidu Porsche jest motor turbodoładowany V4 o pojemności 2 litrów. Jednostka posiada bezpośredni wtrysk i cztery zawory na cylinder. Niemcy deklarują że ich bolid charakteryzujący się mocą ponad 500 KM może spalać jedynie 4.78 l paliwa na jedno okrążenie. Porsche stworzyło również tymczasowy napęd na obie osie z systemami rekuperacji energii kinetycznej oraz termicznej. Aerodynamika została opracowana tak by 919 Hybrid mógł korzystać z siły docisku gwarantującej wysoką prędkość w szybkich zakrętach. 



Wyścig 24 h Le Mans zostanie rozegrany już za dwa tygodnie, a potem zespoły będą miał 3-miesięczne wakacje. Ostatni wyścig w ramach WEC odbędzie się 30 listopada w Sao Paulo(Brazylia).

Podobne wiadomości:

Porsche 911 RSR 2017 - broń doskonała

Porsche 911 RSR 2017 - broń doskonała

Premiery 2016-11-17

Porsche Panemera - obwieszona ekskluzywnymi dodatkami

Porsche Panemera - obwieszona ekskluzywnymi...

Aktualności 2016-07-29

Komentuj:

~robson 2014-06-01

Podobno polacy kupuja coraz wiecej samochodow z silnikiem hybrydowym. Silniki hybrydowe sie sprawdzaja i najlepiej wie o tym toyota bo wiedzie prym w produkcji hybryd

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport