mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Poskromi kierowcę i zmniejszy spalanie

Poskromi kierowcę i zmniejszy spalanie

Z wibrującym pedałem gazu firma Continental, zamierza zdobyć kolejne poletko na drodze efektywnego ograniczania spalania w samochodach. System nazywa się AFFP i ma sporą szansę na wdrożenie do seryjnej produkcji w Europie.

Poskromi kierowcę i zmniejszy spalanie

Kwestia poprawy ekologii w motoryzacji jest bez wątpienia tematem na czasie. Zarówno dostawcy jak i sami producenci aut prześcigają się w rozwiązaniach, które ograniczać mają kolejne dziesiątki litrów paliwa podczas jazdy. Stąd między innymi coraz większa liczba marek wyposaża swoje auta w takie systemy jak chociażby Start & Stop, czy kontrolki świetlne na tablicy przyrządów, sugerujące zmianę biegów na wyższy bądź niższy aby w ten sposób zwiększyć płynność jazdy i zmniejszyć konsumpcję paliwa.

Również najnowszy wynalazek Continentala dotyczy tego szczególnie modnego trendu w motoryzacji. Accelerator Force Feedback Pedal, czyli w skrócie AFFP to autorski projekt niemieckiej firmy, który zagwarantować ma obniżenie spalania nawet o 1/10. Działanie AFFP oparte zostało na wibrującym oporniku umieszczonym pod pedałem gazu. Poprzez drganie sygnalizuje on kierowcy w którym momencie, na skutek prędkości i konkretnej skali obrotów silnika, sensownie jest zmienić bieg na wyższy lub ściągnąć na chwilę nogę z przepustnicy. Całym systemem steruje silniczek elektryczny. Według informacji Continentala wibracje mogą zostać zastąpione bardziej wyczuwalną opornością na pedału gazu, poprzez zwiększenie ciśnienia w układzie.

Jako dodatkową, bonusową zaletę AFFP można wskazać, że poprzez intuicyjne zachowanie kierowcy, daje mu możliwość szybszej reakcji niż jakikolwiek inny system świetlny czy dźwiękowy. Tak przynajmniej wynika z szeregu badań przeprowadzonych przez konstruktorów tej technologii.

Te same testy wykazały, że AFFP podczas jazdy może ograniczyć apetyt samochodu na paliwo od 5 do 10 procent. To automatycznie przekłada się a mniejszą emisję CO2 i wpływa na płynność samej jazdy.

Drżące pedały gazu są już produkowane na masową skalę. Póki co, na razie tylko w Japonii, gdzie montuje je Nissan oraz w Stanach Zjednoczonych. Jak zapewnia jeden z twórców tego mechanizmu, dr Peter Laier, rozwojem AFFP zainteresowani są już także europejscy producenci. Trudno jednak precyzyjnie określić, kiedy z systemu będą mogli skorzystać kierowcy ze Starego Kontynentu.


Podobne wiadomości:

Paliwo najtańsze od lat!

Paliwo najtańsze od lat!

Aktualności 2016-02-02

Zużywa 4,4 l/100 km

auto motor i sport 0000-00-00

Komentuj:

~Automata do wiązania krawata - stare powiedzonko 2009-04-25

wystarczy trochę rozsądku. Po co komu samochód osobowy przypominający ciężarówkę, wystarczy ograniczyć pojemność, moc silników, prędkość maksymalną, wagę samochodu: silnik 100 KM, 1600 ccm, prędkość do 160 km/h, masa 2000 kg to rozsądne parametry których nie powinno się przekraczać - oszczędniej, bezpieczniej. A tak to jest zwykła hipokryzja, podatek ekologiczny, bezpieczeństwo - pustosłowie.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
Zastanawiałeś się kiedyś co zrobić, aby zakup nowego samochodu był mniej odczuwalny dla rodzinnego budżetu? Sprawdź nowego Citroëna C3 Aircross, który dostępny jest w nowoczesnej formie finansowania Citroën SimplyDrive.