mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Poskromi kierowcę i zmniejszy spalanie

Poskromi kierowcę i zmniejszy spalanie

Z wibrującym pedałem gazu firma Continental, zamierza zdobyć kolejne poletko na drodze efektywnego ograniczania spalania w samochodach. System nazywa się AFFP i ma sporą szansę na wdrożenie do seryjnej produkcji w Europie.

Poskromi kierowcę i zmniejszy spalanie

Kwestia poprawy ekologii w motoryzacji jest bez wątpienia tematem na czasie. Zarówno dostawcy jak i sami producenci aut prześcigają się w rozwiązaniach, które ograniczać mają kolejne dziesiątki litrów paliwa podczas jazdy. Stąd między innymi coraz większa liczba marek wyposaża swoje auta w takie systemy jak chociażby Start & Stop, czy kontrolki świetlne na tablicy przyrządów, sugerujące zmianę biegów na wyższy bądź niższy aby w ten sposób zwiększyć płynność jazdy i zmniejszyć konsumpcję paliwa.

Również najnowszy wynalazek Continentala dotyczy tego szczególnie modnego trendu w motoryzacji. Accelerator Force Feedback Pedal, czyli w skrócie AFFP to autorski projekt niemieckiej firmy, który zagwarantować ma obniżenie spalania nawet o 1/10. Działanie AFFP oparte zostało na wibrującym oporniku umieszczonym pod pedałem gazu. Poprzez drganie sygnalizuje on kierowcy w którym momencie, na skutek prędkości i konkretnej skali obrotów silnika, sensownie jest zmienić bieg na wyższy lub ściągnąć na chwilę nogę z przepustnicy. Całym systemem steruje silniczek elektryczny. Według informacji Continentala wibracje mogą zostać zastąpione bardziej wyczuwalną opornością na pedału gazu, poprzez zwiększenie ciśnienia w układzie.

Jako dodatkową, bonusową zaletę AFFP można wskazać, że poprzez intuicyjne zachowanie kierowcy, daje mu możliwość szybszej reakcji niż jakikolwiek inny system świetlny czy dźwiękowy. Tak przynajmniej wynika z szeregu badań przeprowadzonych przez konstruktorów tej technologii.

Te same testy wykazały, że AFFP podczas jazdy może ograniczyć apetyt samochodu na paliwo od 5 do 10 procent. To automatycznie przekłada się a mniejszą emisję CO2 i wpływa na płynność samej jazdy.

Drżące pedały gazu są już produkowane na masową skalę. Póki co, na razie tylko w Japonii, gdzie montuje je Nissan oraz w Stanach Zjednoczonych. Jak zapewnia jeden z twórców tego mechanizmu, dr Peter Laier, rozwojem AFFP zainteresowani są już także europejscy producenci. Trudno jednak precyzyjnie określić, kiedy z systemu będą mogli skorzystać kierowcy ze Starego Kontynentu.


Podobne wiadomości:

Innowacyjne sterowanie gestami od Continentala

Innowacyjne sterowanie gestami od...

Technika 2016-05-18

Citroen i Peugeot będą podawać rzeczywiste spalanie

Citroen i Peugeot będą podawać rzeczywiste...

Aktualności 2016-03-09

Komentuj:

~Automata do wiązania krawata - stare powiedzonko 2009-04-25

wystarczy trochę rozsądku. Po co komu samochód osobowy przypominający ciężarówkę, wystarczy ograniczyć pojemność, moc silników, prędkość maksymalną, wagę samochodu: silnik 100 KM, 1600 ccm, prędkość do 160 km/h, masa 2000 kg to rozsądne parametry których nie powinno się przekraczać - oszczędniej, bezpieczniej. A tak to jest zwykła hipokryzja, podatek ekologiczny, bezpieczeństwo - pustosłowie.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport