mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Problemy od gorąca

Problemy od gorąca

W motoryzacji, jak i w przyrodzie, każda skrajność to wysokie ryzyko problemów. Gdy temperatura za oknami zaczyna dobijać do górnej skali, nasz samochód również nie ma zbyt lekkiego żywota.

Problemy od gorąca

W ostatnich dniach mamy coraz cieplejszą aurę, a przy okazji spotykamy na poboczu coraz więcej samochodów, których właściciele stoją przy otwartej masce i łapią się za głowę.

O ile lekko podwyższona temperatura na wskaźniku cieczy chłodzenia w gorące dni nie powinna budzić naszych podejrzeń, to jednak częste wizyty wskaźnika w okolicach maksimum muszą wywołać szybką reakcję. Skutki jazdy na przegrzanym silniku mogą być bardzo poważne. Zniszczeniu mogą ulec takie elementy silnika jak pierścienie, tłoki, a w skrajnych przypadkach także głowica.

Problemów może być kilka i nie zawsze uda nam się je wyeliminować w kilkanaście minut. Według specjalistów najczęstszą przyczyną gotowania się cieczy chłodzącej jest awaria termostatu. Gdy działa on nieprawidłowo, nie działa tzw. duży obieg, przez co ciecz nie dostaje się do chłodnicy, gdzie miałaby okazję obniżyć swoją temperaturę. Przy takiej awarii konieczna jest wizyta w warsztacie w celu wymiany termostatu. Zabieg może kosztować od kilkudziesięciu do nawet kilkuset złotych. Szczególnie w przypadku niektórych jednostek wysokoprężnych.

Kolejnym winowajcą, który występuje najczęściej, to nieszczelność w układzie chłodzenia. Problem poznamy pod tym, że pod naszym samochodem w czasie postoju robi się nieco większa kałuża niż zwykle, a ze zbiorniczka wyrównawczego zaczyna w zastraszającym tempie znikać kolorowa ciecz. W gorące dni taka nieszczelność objawia się kłębami dymu wydostającymi się spod maski. Wtedy musimy jak najszybciej zatrzymać się w bezpiecznym miejscu i pod żadnym pozorem nie otwierać maski świeżo po zatrzymaniu. Gorąca para może nas poważnie poparzyć.

Kolejną przyczyną "gorączki" silnika w naszym samochodzie może być po prostu zepsuty wentylator. Ten element również posiada termostat, który odpowiada za uruchamianie go w wysokich temperaturach. Najczęściej awarii ulega właśnie ten element, przez co wiatrak nie wspomaga chłodnicy w czasie jazdy np. w korku. Problem nie jest zauważalny podczas jazdy w trasie, ponieważ powietrze przechodzące przez chłodnicę w czasie jazdy wyręcza wiatrak. Jednym z ostatnich problemów, które można szybko zdiagnozować, to awaria pompy wody. Niestety tutaj również nie obejdzie się bez wizyty w warsztacie. Do rachunku trzeba będzie też doliczyć kilkaset złotych za wymianę tego elementu.

Co ciekawe, podczas upałów problemy dotyczą nie tylko samego silnika. Okazuje się, że akumulator jest równie wrażliwy na wysoką temperaturę, co na syberyjskie mrozy. Upał sprzyja szybszemu samorozładowaniu się akumulatora. Gdy nasz samochód stoi w bezruchu dłuższy czas, może się okazać, że potrzebny będzie sąsiad i kable rozruchowe. Pamiętajmy, że alarm samochodowy czy urządzenia elektroniczne na pokładzie używające prądu do podtrzymania pamięci mogą skutecznie rozładować baterię.

Jeżdżąc latem sprawdzajmy także dość regularnie, czy ciśnienie w oponach naszego samochodu jest prawidłowe. Przy wysokiej temperaturze ogumienie jest zmiękczone, przez co jest bardziej podatne na wszelkiego rodzaju uszkodzenia. Przy okazji też dużo szybciej się zużywa.


Podobne wiadomości:

Fabryka Mercedesa w Jaworze w 2019 roku

Fabryka Mercedesa w Jaworze w 2019 roku

Aktualności 2016-10-13

Co wybrać - diesel czy benzyna?

Co wybrać - diesel czy benzyna?

Zakup i sprzedaż samochodu 2016-09-06

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport