mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Przygotuj się na off-road

Przygotuj się na off-road

Jeżeli kochasz spędzać czas na łonie natury, ale niekoniecznie zostawiając samochód w domu i wybierając się tam przy pomocy sił własnych, to być może spodoba ci się off-road. Wbrew pozorom nie wymaga on dużych nakładów finansowych. Wystarczy samochód z napędem 4x4.

Przygotuj się na off-road

Dobra wiadomość dla tych, którzy nie posiadają jeszcze samochodu z napędem na cztery koła, a chcieliby od czasu do czasu eksplorować teren przy pomocy czterech kółek. Nie trzeba inwestować wysokich kwot w samochód, który będzie zmuszony poradzić sobie z wodą, błotem i przecierać szlak wśród ciernistych krzewów. Na początek wystarczy zainwestować stosunkowo niewiele w jakiś używany samochód typu Suzuki Samurai, Jimny, Nissan Patrol czy też starszy model Toyoty Land Cruiser.

Jednak jak dobrze wiadomo mało który samochód seryjnie jest gotowy podejmować wyzwania na grząskim terenie. Oczywiście czasami uda się przejechać dość trudną trasę, ale nie liczmy na wielkie sukcesy. Pierwszą ważną sprawą jest montaż systemu, który podniesie nam prześwit. Dzięki tej modyfikacji będzie można zamontować większe koła, a sam prześwit samochodu zwiększy się na tyle by poradzić sobie w trudniejszym terenie.

W zależności od jego składu może on podnieść zawieszenie lub samo nadwozie. W języku off-roadowców nazywa się to bodylift. Składa się on z dystansów i podkładek. Podniesienie "budy" nie zwiększy nam prześwitu, ale pozwoli na montaż większych kół bez konieczności wycinania nadkoli i progów. Jest to wersja oszczędnościowa. Zestaw taki kosztuje dużo mniej niż markowe zawieszenie terenowe.

Drugą opcją jeśli chodzi o podniesienie samochodu to zestaw zawierający zawieszenie. Wymieniamy sprężyny i amortyzatory na profesjonalne, przygotowane do jazdy w terenie. Zwiększa się prześwit, samochód lepiej sprawia się na nieutwardzonej nawierzchni. Przy wymianie zawieszenia na podwyższone należy od razu sprawdzić geometrię kół. Niewykluczona będzie także konieczność zainstlowania dodatkowych stabilizatorów.

Zwiększając prześwit musimy mieć na uwadze, że kilka ważnych parametrów samochodu ulega zmianie. Po pierwsze zmienia się środek ciężkości. Im wyżej się znajduje, tym mniej stabilny jest samochód przy mocnym skręcaniu. Pamiętamy też, że koła o większej średnicy  spowodują, że wskazania prędkościomierza będą raczej mało wiarygodne.

Ważną sprawą przy okazji aut przygotowanych do jazdy w terenie jest tzw. snorkel, czyli plastikowa rurka wydobywająca się gdzieś z komory silnika. Jest to po prostu modyfikacja układu dolotowego. Podczas jazdy w terenie i brodzenia w wodzie ryzyko zassania wody jest bardzo duże. Snorkel jest wyprowadzony od układu dolotowego aż po okolice dachu samochodu, tak by mógł dostarczać świeże powietrze do jednostki napędowej. Na rynku dostępnych jest wielu producentów tego elementu, ale musimy pamiętać że każdy jest skrojony pod konkretny model.

Dla osób, które lubią zapuszczać się w bardzo trudny teren, a przy okazji dysponują większym budżetem nieodzownym elementem wyposażenia terenówki będzie wyciągarka. Jest to urządzenie mechaniczne zamontowane na przednim bądź tylnym zderzaku, na które nawinięta jest lina z hakiem. Na rynku dostępne są wyciągarki zasilane elektryczne lub hydraulicznie. Decydując się na zakup wyciągarki musimy znać masę naszego samochodu. Specjaliści z branży rekomendują zakup tego urządzenia z bezpiecznym buforem jeśli chodzi o możliwości uciągu. Niewykluczone, że czasami będziemy musieli wspomóc inne samochody, które ugrzązł.

Równie ważną kwestią jak zawieszenie, snorkel czy wyciągarka jest również typ opon jakie wybierzemy. Na rynku jest kilka rodzai ogumienia, w zależności od przeznaczenia. Najbardziej popularnym są opony AT (All-terrain tyres) nadające się do jazdy po autostradzie, ale także po drogach polnych czy leśnych duktach. Bardziej odpowiednie w teren sa opony MT (Mud terrain tyres). Nadają się one do jazdy w grząskim terenie, szutrze czy błocie. Mają bardzo twardy bieżnik z charkterystycznym układem kostki. Dobrze radzą sobie w najtrudniejszych warunkach, jednak jazda po asfalcie jest bardzo uciążliwa, głównie ze względu na generowany hałas. Opony typu AP (All Position) raczej nie nadają się do terenu. Jest to ogumienie dla bulwarówek, które udają samochody terenowe.

 

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Cena podstawowa już od: 199 000 PLN brutto
Dostępne nadwozia: suv-5dr.
Suzuki Jimny
Suzuki Jimny
Cena podstawowa już od: 59 900 PLN brutto
Dostępne nadwozia: suv-3dr.

Podobne wiadomości:

Sportowa marka od Toyoty

Sportowa marka od Toyoty

Aktualności 2016-11-28

Toyota pracuje nad wodorową ciężarówką

Toyota pracuje nad wodorową ciężarówką

Ciężarówki i Autobusy 2016-11-23

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport