mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Regeneracja kierownicy

Regeneracja kierownicy

Kierownica samochodowa jest elementem, który z racji ciągłego użytkowania najszybciej się zużywa. Jednak niezależnie od tego, czy ten element został obszyty skórą czy nie, możliwa jest jego regeneracja.

Regeneracja kierownicy
Stan koła kierownicy jest najczęściej wyznacznikiem tego, w jaki sposób był traktowany samochód. Jeżeli jest zniszczone, a skóra starta, to możemy być pewni że deklarowane przez sprzedającego 120 tysięcy kilometrów przebiegu można włożyć między bajki. 

W zależności od tego, z jakim samochodem mamy do czynienia, kierownica może być obszyta skórą albo po prostu plastikowa. Dobra wiadomość jest taka, że nawet najbardziej zniszczony egzemplarz można w niedrogi sposób przywrócić do niezłego stanu.

Przyjrzymy się najpierw, jak szybko zrobić to na kierownicy z tworzywa sztucznego. Zanim jednak przystąpimy do regeneracji, warto zdemontować koło kierownicy. Jeżeli wcześniej tego nie robiliśmy, to na początek odłączamy klemę akumulatora. Wszystko przez poduszkę powietrzną, którą będziemy musieli rozłączyć. Jednak nie może się dowiedzieć o tym komputer pokładowy, bowiem automatycznie zostanie zapisany błąd poduszki i konieczna będzie wizyta w wyspecjalizowanym serwisie.

Po zdjęciu kierownicy dokładnie ją czyścimy, a następnie przystępujemy do uzupełniania ubytków. Używamy do tego specjalnej szpachli elastycznej przeznaczonej do usuwania ubytków w powierzchniach plastikowych. Po zasłonięciu najbardziej wyeksploatowanych miejsc szpachlę trzeba pozostawić na kilka godzin do wyschnięcia. Następny krok to szlifowanie. Potrzebujemy do tego dwóch, a najlepiej trzech rodzajów papieru ściernego o rożnej gradacji. Zaczynamy od najgrubszego, kończymy na najdrobniejszym. W taki oto sposób przygotowujemy powierzchnię, która za chwile będzie gotowa na malowanie.

Przed malowaniem po raz kolejny odtłuszczamy kierownicę. Najlepsza będzie do tego benzyna ekstrakcyjna. Kolejnym krokiem jest nałożenie podkładu. Dopiero potem możemy przystąpić do malowania lakierem strukturalnym. Z reguły lakier przeznaczony do kierownic należy nakładać w kilku warstwach. Każdą kolejną kładziemy dopiero po wyschnięciu poprzedniej. Koszt takiej operacji (nie licząc robocizny) to z reguły kilkadziesiąt złotych, czyli dużo taniej niż zakup używanej kierownicy w dobrym stanie. 

Jeżeli kierownica została obszyta skórą, cała operacja może być trudniejsza. Gdy doszło do przedarcia skóry na kierownicy, pomoże tylko tapicer, który specjalizuje się w obszywaniu kierownic. Wizyta w takim zakładzie to koszt około 200-250 złotych, a nawet więcej. Wszystko zależy od rodzaju zastosowanej skóry na kole kierownicy. Na pewno będzie troszeczkę taniej, jeżeli dostarczymy do tapicera zdemontowaną kierownicę. Samodzielne obszywanie kierownicy również wchodzi w grę, ale nie jest to zadanie łatwe. Trzeba mieć do tego wprawę.

Najłatwiej w przypadku skórzanej kierownicy po prostu ją odnowić. Podobnie jak w przypadku kierownicy plastikowej, na początek musimy ją zdemontować. Następnie konieczne będzie przeszlifowanie koła specjalnym padem, który wyrówna jej powierzchnię. Następnym krokiem jest odtłuszczanie. Skóra na kierownicy samochodu jest malowana, także następnym krokiem jest nakładanie lakieru. Podobnie jak w przypadku plastikowej kierownicy, musimy tutaj nałożyć co najmniej trzy warstwy. Po wyschnięciu możemy z powrotem zamontować ją na swoje miejsce.

Na przyszłość warto jednak kierownicę regularnie czyścić oraz zabezpieczać specjalnym mleczkiem z woskiem do skóry. Dzięki temu, ten najbardziej narażony na eksploatację element będzie mógł współpracować dłużej, zachowując idealny wygląd.
Tematy w artykule: kierownica sciaganie kierownicy

Podobne wiadomości:

Można już zarejestrować

Można już zarejestrować "anglika"!

Finanse i prawo 2015-05-30

Suzuki Jimny do serwisu

Suzuki Jimny do serwisu

Aktualności 2014-06-05

Komentuj:

Wieszal 2014-05-29

Oj kolega chyba przestał się interesować tematem, lub poszedł za radą i obszył, bo w sumie co lepszego można by było wymyśleć :D

OponyImpolex 2014-02-28

Zgadzam się z Przedmówcą,w takim wypadku warto zastanowić się nad obszyciem kierownicy skórą,zapewni to większy komfort podczas prowadzenia samochodu. A jaki model tak w ogóle posiadasz?

Hq-Aero-Dynamic_p 2014-01-08

Moze w takim razie dobrą opcją bezie tutaj obszycie kierownicy skórą? Co o tym sądzisz? Zapłacisz jakieś 150zł,ale komfort będzie zupełnie inny.

~beli 2013-12-02

Mam niezły samochód, ale materiał użyty do wyprodukowania kierownicy jest beznadziejny. Kupiłem auto w salonie i po przejechaniu nieco ponad 50 tys. km już pojawiły się wyraźne ślady zużycia koła kierowniczego. Pianka jest mniej trwała niż pokrycie koła w maluchu.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport