mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Rewolucyjne wycieraczki

Rewolucyjne wycieraczki

W tym roku na rynku polskim pojawiła się zupełnie nowa generacja wycieraczek. Z dotychczasowymi rozwiązaniami łączy je jedynie profil gumy mający kontakt z szybą. Pozostałe elementy stanowią rewolucję w konstrukcji wycieraczek.

Pierwsze w świecie wycieraczki z 1908 roku miały, podobnie jak najnowsze wycieraczki Aerotwin, konstrukcję bezprzegubową. Zaletą tej historycznej wycieraczki było dobre przyleganie do płaskich w owych czasach przednich szyb samochodowych. Jednak takie rozwiązanie przestało spełniać swoją rolę, gdy producenci pojazdów wprowadzili gięte szyby czołowe. Ówczesna wycieraczka bezprzegubowa została zastąpiona wycieraczką, w której guma prowadzona jest i dociskana do szyby poprzez układ ramionek i przegubów.

Wadą okazała się podatność szyny stabilizującej na korozję i obladzanie zimą, co utrudnia przyleganie gumy wycieraczki do szyby w całym zakresie wycieranego obszaru. Ponadto współczesne samochody posiadają coraz mocniejsze silniki pozwalające na jazdę z bardzo dużymi prędkościami. Ze względów bezpieczeństwa kierowcy należy zapewnić jak najlepszą widoczność, a tymczasem tradycyjne wycieraczki powodują znaczne obciążenie ramion wycieraczek przy dużych prędkościach, co skutkuje zmianą oczyszczanej powierzchni szyby. 

W latach 90. firma Bosch rozpoczęła prace nad skonstruowaniem pióra wycieraczki nowego typu o lepszych parametrach technicznych gwarantujących skuteczniejszą pracę wycieraczek. Efektem pracy stała wycieraczka bezprzegubowa nowego typu - Aerotwin, która po raz pierwszy została seryjnie zamontowana w modelu Mercedes-Benz CL w 1999 roku. Po blisko 100 latach szyby samochodowe ponownie oczyszczają wycieraczki bezprzegubowe. Jednak ich konstrukcja i technika wykonania w niczym nie przypomina wycieraczek z początku XX wieku.

Wycieraczka wieku XXI to element dbający o bezpieczeństwo kierowcy. Jej zwarta konstrukcja pozwala na ukrycie wycieraczki w pozycji spoczynkowej pod pokrywą komory silnika. Ponadto zniknęły metalowe pałąki i przeguby zwiększające opór powietrza. Stało się to możliwe dzięki zastosowaniu specjalnej, elastycznej szyny stabilizującej, pozwalającej na swobodne dopasowanie gumy wycieraczki do szyby czołowej, niezależnie od jej profilu, przy jednoczesnym równomiernym docisku gumy do szyby na całej jej długości.

Według szacunków koncernu Bosch do roku 2007 w ten rodzaj wycieraczek wyposażonych będzie 80% nowych pojazdów. Tym samym w najbliższych latach segment wycieraczek konwencjonalnych będzie osłabiany przez wycieraczki bezprzegubowe. W Polsce wycieraczki Aerotwin pojawiły się w sprzedaży w kwietniu. Obecnie Bosch proponuje wycieraczki Aerotwin do następujących marek samochodów: Mercedes SL, CL, S i E, Volkswagen Sharan, Passat, Golf, Lupo i Polo, Skoda Superb, Audi A6 i A2, Seat Alhambra i Renault Vel Satis. Przedsiębiorstwo pracuje nad wariantami wycieraczek przeznaczonych również dla innych modeli samochodów, jak Mazda, Ford Van, Fiat, Opel czy samochody koreańskie. Wychodząc naprzeciw potrzebom rynku firma Bosch przygotowuje także program wycieraczek Aerotwin do samochodów starszych. System ten zostanie wprowadzony na rynek najprawdopodobniej na początku przyszłego roku i będzie obejmował auta najpopularniejszych marek wyprodukowane po roku 1995, jak Audi A4, VW Passat i Bora, Volvo C70, S70, V70, Seat Ibisa, Skoda Fabia i Oktavia, Ford Vectra, Fiesta i inne.

Komentuj:

~ja 2008-02-01

ma i ja ;)

~C5 2007-04-07

Maja je prawie wszystkie nowe limuzyny innych marek!

~vwvw 2007-03-24

Dobry pomysł. Bardzo dobre wycieraczki mają nowe Volkswageny.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport