mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Rewolucyjny silnik Saaba

Rewolucyjny silnik Saaba

Amerykańska nagroda "Best of What's New" dla silnika Saaba.

Silnik Saaba ze zmiennym stopniem sprężania SVC (Saab Variable Compression) zdobył nagrodę ”Best of What’s New” przyznawaną przez Popular Science Magazine w kategorii techniki motoryzacyjnej. Wydawcy największego na świecie czasopisma naukowo-technicznego zaliczyli koncepcję silnika SVC do grupy 100 najważniejszych nowości technicznych, zestawianych corocznie w kategoriach nowych wyrobów i koncepcji technicznych.

Koncepcja silnika SVC to całkowicie nowa idea, umożliwiająca radykalne obniżenie zużycia paliwa przy jednoczesnym polepszeniu osiągów silnika uzyskiwanych z litra pojemności skokowej. Silnik SVC wykorzystuje energię zawartą w paliwie o wiele bardziej efektywnie, niż czynią to dzisiejsze konwencjonalne silniki samochodowe dzięki kombinacji zmniejszonej pojemności skokowej, wysokiego ciśnienia doładowania oraz unikalnemu systemowi zmiennego stopnia sprężania. Zmienny stopień sprężania osiągnieto dzięki systemowi pozwalającemu na zmiany położenia głowicy, a więc i objętości komory spalania. Rysunki nr 1 i 2 przedstawiają dwa skrajne położenia głowicy. Na rysunku nr 1 komora spalania ma najmniejszą objętość (stopień sprężania wynosi wtedy 14), natomiast na rysunku 2 po zmianie położenia głowicy o 4 stopnie, stopień sprężania wynosi już tylko 8. Zmiany położenia głowicy są realizowane poprzez siłowniki sterowane mikrokomputerem, analizującym informacje z czujników o aktualnym obciążeniu, prędkości i wielu innych.

Koncepcja SVC zmniejsza zużycie paliwa w stosunku do konwencjonalnego silnika wolnossącego nawet o 30% i jednocześnie zapewnia mu imponujące osiągi. Pięciocylindrowy silnik SVC opracowany przez firmę Saab ma pojemność skokową 1,6 litra i w normalnych warunkach zużywa tyle paliwa, co konwencjonalny silnik 1,6, ale w razie potrzeby może dostarczyć moc porównywalną z silnikiem 3-litrowym wysokiej klasy. Emisja dwutlenku węgla (CO2) jest zredukowana proporcjonalnie do zużycia paliwa, a poziomy emisji CO, HC i NOx pozwalają silnikowi SVC spełnić wszystkie obecne i planowane w najbliższym czasie normy dotyczące emisji spalin. Podstawowe problemy jakie jeszcze mają do rozwiązania inżynierowie z Saaba to wyciszenie silnika, uszczelnienie silnika na połączeniach ruchomych, zrównoważenie rozkładu mas w momencie zmian położenia głowicy. Planowane wejście silnika do seryjnej produkcji to okres 3-4 lat.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport