mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Samo-parkowanie

Samo-parkowanie

Coraz większa automatyzacja sprawia, iż niedługo kierowcy nie będą mieli, co robić za kółkiem. Auto samo się otworzy, odpali, w razie potrzeby zahamuje lub przygotuje się do zderzenia, nie pozwoli wypaść z obranego toru jazdy, a teraz jeszcze samo zaparkuje.

Samo-parkowanie

Obecnie parkowanie należy do najmniej lubianych manewrów przez kierowców. Nie tylko z tego względu, iż większość adeptów sztuki kierowania samochodem, którzy oblewają egzamin, polega właśnie podczas wykonywania manewru parkowania. Coraz większa liczba aut poruszających się po naszych drogach sprawia, iż znalezienie miejsca na zatłoczonych parkingach w okolicy centrum większych miast w godzinach szczytu graniczy z cudem.
 
Producenci samochodów wspólnie z firmami zajmującymi się produkcją wyposażenia do nich starają się jak mogą, by pomóc kierowcom. W temacie parkowanie w coraz powszechniejszym użytku znajdują się czujniki parkowania tyłem oraz przodem (dostępne już także w klasie małych aut). Gdy tylko wykryją jakąś przeszkodę (najczęściej będzie to inne auto) zaczynają wydawać różne dźwięki, które stają się coraz bardziej intensywne w miarę zbliżania się do owej przeszkody. Jednak sensory nie informują nas tylko o innych pojazdach znajdujących się przed lub za nami. Ich zasięg jest znacznie szerszy i pomocny jest dzięki temu przy np. cofaniu w zatłoczonych uliczkach.
 
Obecnie najbardziej zaawansowaną technologią ułatwiającą parkowanie, która jest już dostępna na listach wyposażenia niektórych modeli, to kamera cofania. Obecność na tylnej kanapie wysokich osób, zagłówki czy wręcz bagaż mogą uniemożliwić dostateczną widoczność podczas jazdy do tyłu. Zamiast tego, po włączeniu wstecznego biegi, na wyświetlaczu pojawia się widok z tyłu auta, dzięki czemu kierowca nie musi oglądać się przez ramię. Kamera pozwoli zobaczyć każdą przeszkodę oraz ocenić odległość od innego samochodu.
 
To, co jednak w niedalekiej przyszłości powinno zrewolucjonizować manewr parkowania i uczynić go bezstresowym, to systemy automatycznego parkowania, nad którymi prace kończą już m.in. Hella i Bosch. Inteligentne sensory potrafią ocenić, podczas przejeżdżania obok luki na parkingu, czy nasze auto zmieści się w niej. Sprawdzana jest długość, głębokość, a także wysokość i umiejscowienie krawężnika. Jeśli miejsca jest wystarczająco dużo, wówczas można rozpocząć manewr. Kierowca używa tylko pedałów gazu i hamulca, a manewry kierownicą wykonywane są automatycznie. System automatycznego parkowania Helli trafi do seryjnej produkcji w 2009 r., rok wcześniej być może pojawi się analogiczny system przygotowany przez firmę Bosch.
 
Aby systemy te znalazły się w powszechnym użytku, trzeba pewno jeszcze kilka, a nawet kilkanaście lat. Jednak prędzej czy później manewr parkowania powinien stać się całkowicie bezstresowym manewrem.
 
Co to może oznaczać dla kierowców? Wielu z nich z pewnością odetchnie z ulgą, gdy nie będą już musieli kręcić kierownicą, naprzemian cofać i podjeżdżać do przodu, tak by zmieścić się na wolnym miejscu, co także bywa denerwujące dla innych użytkowników dróg. Wielu przyszłych kierowców uniknie też wpierw stresów na placu manewrowym podczas mozolnych ćwiczeń, a później kłopotów podczas zdawania egzaminu.
 
Czytaj także:

Inteligentny Park Assistant (2006-08-14)
 

Tematy w artykule: Hella parkowanie

Podobne wiadomości:

Volkswagen pracuje nad parkingiem przyszłości

Volkswagen pracuje nad parkingiem przyszłości

Technika 2015-07-15

Billboard Fiata pomaga parkować w mieście

Billboard Fiata pomaga parkować w mieście

Aktualności 2015-06-11

Komentuj:

~Boxer 2006-10-27

Mi się to nie podoba,coraz więkrza automatyka w samochodach typu:automatyczna skrzynia biegów,tiptronic,napęd 4Matic,automatyczne parkowanie,elektrycznie domykane dzwi,elektrycznie składane lusterka,elektrycznie otwierany bagażnik,karty zbliżeniowe typu keyslgo,czytnik lini papilarnych,służący do uruchomienia samochodu,ABS,ESP,ABC.Można tak wymieniać i wymieniać,bez końca.Jestem posiadaczem Mercedesa klasy s tej z 2006roku.Muszę powiedzieć,że te funkcje posiadam w swoim aucie i wcale się z tego powodu nie cieszę,wręcz przeciwnie,kierowca nie musi praktycznie nic robić mam distronicplus,automatyczną skrzynię biegów,nightwishon,parktronic,ABS,ESP,ABC,4MATIC,10xairbagów itp.Nic nie muszę robić samochód jedzie sam,a podczas zagrożenia przyszykuje się do wypadku,sam wyidzie z poślizgu.TO JEST CHORE!!!Mi się to nie podoba dlatego sprzedaję ten samochód i kupuję BMW M5 bez tych wszystkich pierduł,które dobremu kierowcy.Takiemu jakim ja jestem są zbędne,a ABS,ESP

~niedowiarek 2006-10-24

jakos nie za bardzo bede ufal takim systemom

~joozek 2006-10-19

W taki system będzie wyposażony VW Touran, pierwsza połowa 2007. System nazywa się Park4U, producentem jest Valeo

~Adam 2006-10-19

Bardzo dobrze tylko jest to kolejny element do serwisowania aco wprzypadku uszkodzenia sensora podczas takiego manewru Wolkswagen Tuareg ma wieczne problemy ze swoimi sensorami jestem caly czas znim na serwisie alby kasowac bledy nie wiem ale jakos maluchem szybciej zaparuje niz swoim tuaregiem Adam Grzyska

~harry 2006-10-18

a Lexus ma juz taki system w nowym LS 460 kótry jest juz dostepny w sprzedazy

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport