mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Samochód bez skrzyni biegów?

Samochód bez skrzyni biegów?

Trudne do wyobrażenia, ale dla zdolnych inżynierów pochodzących z Japonii nie ma rzeczy niemożliwych. Kiedy Honda porywała się na technologię hybrydową, wszyscy pukali się w czoło. Teraz czas na kolejny krok. Samochód bez skrzyni biegów. 

Samochód bez skrzyni biegów?

Teraz, gdy stało się już jasne, że auta z napędem hybrydowym będą stanowić siłę jutrzejszej motoryzacji, producenci prześcigają się w wymyślaniu coraz to bardziej skomplikowanych rozwiązań. Oczywiście mają one służyć jednemu. Zmniejszeniu spalania, a tym samym mają przyczyniać się do ochrony otaczającego nas środowiska. 

Honda rozpoczęła swoją przygodę z hybrydami układem o nazwie IMA (Integrated Motor Assist). Było to w 2006 roku. Nie był to jednak rodzaj napędu, do jakiego przyzwyczailiśmy się w Toyocie Prius. Zamiast koła zamachowego zainstalowano tam silnik elektryczny, który wspomagał jednostkę spalinową podczas ruszania i przyspieszania.

Nowa technologia jest innowacyjna, bowiem została pozbawiona przekładni. Przynajmniej tej w konwencjonalnym znaczeniu. Pomiędzy silnikiem spalinowym, elektrycznym oraz przednią osią znajdują się cztery zębatki oraz sprzęgło sterowane komputerowo, odpowiedzialne za dołączanie jednostki zasilanej z baterii. Nowy układ napędowy może pracować w jednym z trzech trybów: elektrycznym, spalinowym oraz mieszanym. Jednak w czasie jazdy nie będziemy mieć do czynienia ze zmianą biegów lub charakterystycznym działaniem skrzyni bezstopniowej. 

Silnik elektryczny dysponuje mocą 166 koni mechanicznych. W jego przypadku maksymalna wartość obrotomierza wynosi 12584 obr./min. Przy okazji dostarcza 306 Nm maksymalnego momentu obrotowego, który jest dostępny w zakresie 0-4000 obr./min. Takie parametry sprawiają, że praca silnika elektrycznego przyda się przede wszystkim podczas jazdy w korkach. Oczywiście podczas hamowania energia jest odzyskiwania i służy do ładowania 6,7 kWh akumulatora. 

Pod maską jest jeszcze drugi silnik elektryczny. Tym razem jednak jego rola jest nieco inna. Służy on przede wszystkim jako "ładowarka" dla akumulatora. Pracując podczas jazdy, cały czas doładowuje ogniwa. Jest także wykorzystywany do rozruchu silnika spalinowego.

Motor konwencjonalny zasilany benzyną posiada cztery cylindry ułożone rzędowo i pracuje w cyklu Atkinsona. Maksymalna moc to 141 koni mechanicznych. Oczywiście pojawiły się tutaj systemy zmiennych czasów i wzniosów zaworów. Dzięki nim udaje się uzyskać dodatkową moc oraz wysoki moment obrotowy w dolnym i środkowym zakresie obrotomierza. Producent nie zdradza na razie jednak, o jakich wartościach mówimy. Na pokładzie jest także system EGR, który odpowiada za ponowne użycie gazów spalinowych. 

Urządzenia, takie jak klimatyzacja czy wspomaganie układu hamulcowego, są zasilane przy pomocy silnika elektrycznego. Podczas jazdy w trybie mieszanym komputer cały czas steruje włączaniem sprzęgła, które łączy jednostkę elektryczną ze spalinową, tak by auto przyspieszało jak najbardziej efektywnie. 

Główną korzyścią wynikającą z takiej konstrukcji jest zmniejszenie zużycia paliwa. Według inżynierów Hondy pozbycie się tradycyjnej przekładni pozwala zmniejszyć opory wewnętrzne nawet do 80 procent. Honda Accord wyposażona w nowy układ hybrydowy spala średnio 6,1l/100km. To wynik gorszy od Priusa, ale trzeba pamiętać, że model Toyoty jest trochę lżejszy. Kolejny plus w przypadku Hondy, to brak charakterystycznego "wycia" silnika podczas przyspieszania, co zdarza się we wszystkich autach wyposażonych w skrzynię CVT.

Zobacz koniecznie: Wszystko o Honda
Tematy w artykule: Honda napęd hybrydowy hybryda

Podobne wiadomości:

Honda WR-V debiutuje w Brazylii

Honda WR-V debiutuje w Brazylii

Aktualności 2016-11-09

Ferrari stawia na hybrydy

Ferrari stawia na hybrydy

Samochody luksusowe 2016-11-08

Komentuj:

KittRoad 2013-11-26

Też by mi brakowało tego zmieniania piegów i kontroli obrotów. Jest tu dużo przyjemności, ale np szef w dużej korporacji co ma pod sobą flotę pojazdów myśli inaczej już. m.in dlatego że w zasadzie on tymi samochodami nie jeździ xD !!!! Ja tam bym automata czy brakoszkczyniobiegowca przetrawił jakoś, jak bym miał mniej płacić, a co tam.

KIMCarSerwis 2013-11-19

A moim zdaniem brak skrzyni biegów w zasadzie cała przyjemność jazdy zostaje nam odebrana,nie umiałbym już bez niej funkcjonować,automat działa zupełnie inaczej i do takiego trybu jazdy naprawdę trzeba się przygotować.

KittRoad 2013-11-15

Jak dla mnie ciekawy :). Choć brak skrzyni biegów można przecież odczuć w automatycznej skrzyni biegów. Nawet w półciężarówkach są automatu, np w Dmaxie. Wystarczy przełożyć D żeby jechać i tyle. Co może tutaj się zmienić? Nie będziemy nic przekładać, a jedynie wciskać guzik?

~Łukasz 2013-11-14

widzę, że poziom artykułów jest coraz lepszy.. :/ czy ktoś to w ogóle recenzuje przed opublikowaniem?

~Oj panie 2013-11-06

Honda rozpoczęła swoją przygodę z hybrydami układem o nazwie IMA (Integrated Motor Assist). Było to w 1999 rok a nie 2006.nProszę sprawdzić to na Wikipedia.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport