mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Samochody na diecie

Samochody na diecie

W dobie panującej mody na drastyczne obniżane spalania, producenci aut szukają możliwości odchudzenia podzespołów już nie tylko w nadwoziu, ale także w samym ich szkielecie.

Samochody na diecie
Jednym z pierwszych aut produkowanych do masowej dystrybucji, które poddano kuracji zbijania masy, był w 1999 roku VW Lupo w wersji 3L. Zamiast komponentów ze stali pewne części sprężyn i amortyzatorów, wykonane zostały w tym samochodzie z aluminium. W ten sposób, konstruktorom z Wolfsburga udało się ograniczyć masę pojazdu o kilkanaście kilogramów. Trzeba sobie zdać sprawę, że w przypadku branży motoryzacyjnej różnica nawet 10-15 kg to dwa światy. Według obliczeń obniżenie masy auta o 100 kg, oznacza przeciętny spadek spalania o 0,5 l. i mniejszą emisję dwutlenku węgla o 3,5 g. Zalet jest jednak jeszcze więcej: na przykład wraz ze spadkiem wagi auta współmiernie rośnie jego zwrotność i komfort.

Redukcja masy w przytoczonym wyżej przykładzie Volkswagen Lupo, to dopiero pierwszy krok na drodze odchudzania samochodów. Stosowanie aluminiowych nadwozi jest już bardzo powszechne w dobie dzisiejszej motoryzacji. Niestety takie zabiegi przewidziane są przede wszystkim dla aut super-sportowych, których wysoka cena de facto sama usprawiedliwia zastosowanie tak zaawansowanych technicznie konstrukcji. W przypadku aut produkowanych masowo niestety nie pojawią się one dość szybko. Głównie ze względu na wysokie koszty produkcji takich nadwozi. Więcej zaoszczędzić można natomiast w przypadku podwozia.

Inżynierowie poddostawcy części dla branży samochodowej - firmy  ZF, obecnie pracują nad wieloma technologiami, mającymi przynieść lekkość właśnie w tej części samochodów, która jest najmniej widoczna. Cel operacji odchudzającej to zmniejszenie wagi podwozia samochodu o połowę. Oprócz zastosowania lekkich materiałów w realizacji tego planu mają pomóc im nowe tajniki wiedzy w konstrukcji samochodów. Mowa tutaj między innymi o nowej formie tłoków amortyzatora wykonanych z jednolitej części materiału czy - jak w przypadku niektórych już producentów - stosowaniu jednorurowych amortyzatorów. Co prawda są one nieco dłuższe od typowych amortyzatorów dwururowych, ale mają mniejszą masę i mogą być lepiej chłodzone.

Kolejny potencjał oszczędzania kilogramów ma zapewnić uproszczona konstrukcja elementów szkieletu, tak by jeden z nich mógł pełnić kilka funkcji. Tak jak na przykład tak zwane sprężyny miechowe, wykonane ze wzmocnionych tworzyw sztucznych, które są w stanie przejąć zadania spoczywające na resorach, ochraniając jednocześnie hydrauliczne komponenty zawieszenia. Taki element jest jednocześnie odporny na korozję.

Inna koncepcja zakłada opracowanie ultra-lekkiego modułu zastrzałów (kawałków blachy m.in. wzmacniających sztywność samochodu) przy wahaczach. Technologia ta póki co opracowywana jest z myślą o małych pojazdach i zakłada całkowite zintegrowanie części wahaczy w jeden, monolityczny podzespół. W ten sposób można będzie zrezygnować ze stalowych komponentów i zmniejszyć wagę auta.

Według wstępnych wyliczeń wynika, że dzięki tym nowym technikom konstrukcyjnym uda się obniżyć masę pojazdu minimum o 8 kilogramów na każdej z osi. Przy kombinacji z lżejszą karoserią, napędem i elektroniką redukcja masy ma być dość mocno odczuwalna.
Tematy w artykule: masa pojazdu waga amortyzator aluminium

Podobne wiadomości:

Oszczędzaj paliwo jeżdżąc dziurawymi drogami

Oszczędzaj paliwo jeżdżąc dziurawymi drogami

Technika 2015-08-14

Ponad 300 Twingo do serwisu

Ponad 300 Twingo do serwisu

Aktualności 2015-07-10

Komentuj:

~ Dr.JW 2010-04-04

Panie Bartkiewicz . Nie ma ZBIJANIA MASY. Wyglada w dalszej tresci, ze Pan to wie ze szkol...Nie powtarza Pan tej bzdury , uzywajac dalej "zmniejszanie masy" czy tez rownie nieprawidlowo "zmniejszanie kilogramow". Wlodek Zientarski skonczyl polonistyke w Warszawoe. Czy Pan tez mial dyplom dziennikarza? Z powazaniem JSW

aaa 2010-04-03

Cartoon, żeby to było przez wyposażenie. Ale to jest przez normy bezpieczeństwa. Nie piszę, że nie potrzebne tylko cały czas dokładając blachy zwiększamy też spalanie i pogarszamy dynamikę. Niedługo kompakty będą miały minimum 200 koni plus z 50 jeszcze z hybrydy, a osiągi starego golfa 1.6 Nie podobna mi się ten wzrost masy, powinni nad tym popracować.

~Cartoon 2010-04-01

Wracamy zatem do Trabanta, mój ważył 650kg i miał dwie poduszki (na tylnej szybie ;-)))

~bbb 2010-03-26

Ale ma osiem razy więcej gadżetów na pokładzie

aaa 2010-03-25

Ale co by nie mówić, współczesne samochody są strasznie ciężkie. Widać to szczególnie w klasie kompaktów. Obecny golf waży dwa razy tyle co pierwsza generacja.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Dartz Prombron Black Aligator – tuning po łotewsku
Dartz Prombron Black Aligator – tuning po łotewsku
Podobno dobrego gustu nie można kupić nawet za największe pieniądze. Jednak całkiem spora suma pieniędzy pozwoli nam kupić coś totalnie bezgustownego. Oto najnowszy samochód od Dartz, który jest potwierdzeniem.