mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Silnik HCCI - jednak powstanie?

Silnik HCCI - jednak powstanie?

Parę lat temu kilka koncernów motoryzacyjnych zainteresowało się stworzeniem silnika który będzie połączeniem najlepszych cech diesla i benzyniaka. Temat powrócił za sprawą Boscha, który zamierza intensywnie rozwijać technologię.

Silnik HCCI  - jednak powstanie?

W ostatnim czasie popularnym tematem było stosowanie układów hybrydowych oraz samodzielnych napędów elektrycznych. Wydawało się, że inne technologie odeszły na bok. Między innymi technologia o nazwie HCCI (Homogeneous Charge Compression Ignition), czyli silnik który spala mieszanki jednorodne przy użyciu samozapłonu. Po krótkim opisie widać, że zawiera on dwa główne filary zarówno silnika z zapłonem iskrowym jak i samoczynnym. Przy czym stopień sprężania jest tutaj podobny do tego w Dieslach. W tej konstrukcji zapłon będzie następował jednocześnie w całej objętości przy niewielkim obrocie wału korbowego.

Takie rozwiązanie pozwala zapewnić wysoką sprawność silnika i eliminuje pewne niedoskonałości wynikające z obu konstrukcji. Sprężona mieszanka paliwowo-powietrzna ulega samozapłonowi poprzez gwałtowne zwiększenie temperatury.

Ta nietypowa konstrukcja pozwala wyeliminować cząsteczki stałe oraz w bardzo skuteczny sposób ograniczyć emisję azotu. W wyniku spalania powstają tylko węglowodory i tlenki węgla. Jednak poradzi sobie z nimi katalizator podobny do tego, który stosowany jest obecnie w silnikach benzynowych.
Konstrukcja silnika HCCI stanowiła pewien dylemat dla inżynierów. Mieli oni problem z kontrolą zapłonu. Bosch pracuje nad systemem który umożliwi w razie potrzeby stosowanie zapłonu iskrowego ze świecy oraz zapalania mieszanki poprzez kompresję, gdy zajdzie taka potrzeba.

Jeżeli uda się pokonać barierę technologiczną i silniki HCCI trafią pod maskę samochodów wraz z turbodoładowaniem oraz systemem start-stop, to uda się osiągnąć 30 procentową przewagę pod względem wydajności w stosunku do konwencjonalnych jednostek benzynowych.

Pierwszym prototypem ma być dwulitrowy silnik Ecotec stworzony przez GM. Wyposażono go w kompresor, turbodoładowanie, bezpośredni wtrysk, zmienne fazy rozrządu oraz rozwiązania z silnika HCCI. Według szacunków jednostka będzie osiągać moc taką jak silnik V6 o pojemności 3,6 litra. Jednak różnica będzie zauważalna na stacji benzynowej. Samochód spali o jedną trzecią mniej paliwa.

Zapowiada się, że już za dwa lata powinniśmy zobaczyć efekt tego eksperymentu na ulicach.

Tematy w artykule: GM

Podobne wiadomości:

Honda i GM otworzą fabrykę napędów wodorowych

Honda i GM otworzą fabrykę napędów wodorowych

Aktualności 2016-01-19

Cadillac oddzieli się od General Motors

Cadillac oddzieli się od General Motors

Aktualności 2015-08-14

Komentuj:

~spalinek 2012-01-27

Aha, czyli spali 20 litrów na setkę...

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport