Już na samym początku postaramy się obalić mity, które często pojawiają się przy okazji dyskusji na temat benzynowych jednostek TSI. Popularna opinia mówi, że turbodoładowane, benzynowe jednostki o małej pojemności to silniki wysilone. I osoby, które używają takiego argumentu w stosunku do TSI po części mają rację. Sęk w tym, że nie chodzi tu o „przeciążenie” jednostki napędowej. Wysokie wysilenie silnika to jego wysoka sprawność z czym wiąże się również niższe zużycie paliwa.
TSI od podstaw są opracowywane pod kątem wysokiej sprawności, a co za tym idzie mają elementy zaprojektowane pod wysokie obciążenia. Rozwój silników sprawił, że do budowy i produkcji jednostek TSI wykorzystuje się materiały lepszej jakości.
Wiele osób uśmiecha się na widok hasła „niskie zużycie paliwa w silniku TSI”. Oczywiście, nie mamy zamiaru udowadniać, że da się osiągnąć wskazania producenta, gdyż ten swoje wyniki wypracowuje w testach laboratoryjnych. Jednostki TSI to nowoczesne konstrukcje, które wymagają odpowiedniego traktowania. Kiedyś nie do pomyślenia była jazda na wysokim biegu i niskich obrotach. Dziś silniki TSI bardzo dobrze znoszą takie traktowanie, a ten styl jazdy nie obciąża elementów jednostki. Do tego warto wpoić sobie zasady eko jazdy, zwracać uwagę na podpowiedzi przy zmianie biegów i starać się w miarę szybko przechodzić na najwyższy bieg oraz nie przekraczać 2000 obr/min.
Jak dbać o silnik TSI
Jeśli będziemy przywiązywać odpowiednią uwagę i dbać o silnik, to każdy czy to TDI, czy TSI będzie nam służył bardzo długo. Przy jednostkach napędowych TSI powinniśmy pamiętać o kilku nadrzędnych zasadach, aby cieszyć się bezproblemową pracą takiego silnika w naszym aucie:
- nie rozgrzewaj silnika na postoju, ruszaj po 60 sekundach od uruchomienia
- podczas uruchomienia jednostki nie dodawaj gazu
- dbaj o turbosprężarkę, pozwalaj jej się rozgrzać nim zaczniesz korzystać z pełnych osiągów auta,
- nie wyłączaj silnika od razu po długiej trasie, odczekaj minimum minutę by schłodzić
- turbosprężarkę staraj się utrzymywać prawie maksymalny poziom oleju
- regularny serwis – wymiana płynów eksploatacyjnych, filtrów i oleju według wskazań producenta
Odpowiedni olej to podstawa
Zasada jest prosta – w silnikach TSI zawsze korzystamy z olejów najwyższej jakości. Przy wyborze odpowiedniego oleju powinniśmy zajrzeć do instrukcji obsługi i pamiętać, że do jednostek TSI dobieramy olej zgodny ze specyfikacją VW 504.00/507.00. Mówimy tu o olejach stosowanych przy trybach Long Life – o wydłużonym okresie między wymianami. Wymieniając olej, zawsze pamiętajmy o wymianie filtru.
Do silników TSI wlewamy tylko olej syntetyczny. Można spotkać się z obiegową opinią, że po 100 000 km przebiegu powinniśmy przejść na olej półsyntetyczny lub nawet mineralny. Ta opinia jest jednak błędna. Zawsze, a tym bardziej przy silniku, który ma już kilka lat powinniśmy stosować oleje najwyższej jakości, zalecane przez producenta.
Moment – przewaga TSI nad TDI
To wartość momentu obrotowego charakteryzuje dynamikę samochodu. I ktoś słusznie już pewnie zauważył, że auta z silnikami TDI mają wyższe wartości maksymalnego momentu obrotowego. Jednak zakres obrotów, przy których jest on dostępny jest węższy, niż w silnikach TSI. Przykład:
- Skoda Octavia 1.2 TSI (63 kW) – 160 Nm w zakresie 1400-3500 obr/min
- Skoda Octavia 1.6 TDI (66 kW) – 230 Nm w zakresie 1400-2750 obr/min
Węższy zakres obrotów powoduje, że przy przyspieszaniu konieczna jest zmiana biegu na niższy. Szeroki zakres pozwala na efektywniejsze przyspieszanie.
Dla kogo TSI, a dla kogo TDI
Niektóre z badań pokazują, że w ciągu roku przeciętny polski kierowca pokonuje ok. 15000 km. Jeśli idealnie wpasowujesz się w tę tendencję to kupno auta z jednostką TSI to najlepszy wybór. Gdy rocznie pokonujesz dużą ilość kilometrów, to silnik TDI jest idealnym wyborem dla Ciebie. Za słowem "duży" kryje się przebieg rzędu 40000 km i więcej rocznie pokonywanych kilometrów.
Cena, to również czynnik, który powoduje, że silniki TSI wypadają lepiej na tle wysokoprężnych TDI. Jeśli za przykład weźmiemy wyżej wymienioną Skodę Octavię, to za podstawową wersję z silnikiem 1.2 TSI z 5-biegową skrzynią mechaniczną zapłacimy od 63 450 zł, a na zakup 1.6 TDI również z 5-biegową skrzynią mechaniczną musimy wydać minimum 75 750 zł. Różnica wynosi aż 12 300 złotych, czyli kwota, za którą nieźle doposażymy nasz samochód.
Ostatnie komentarze z Forum mojeauto.pl:
Dodaj swój komentarz +