mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Silnik z Polski najlepszy na świecie!

Silnik z Polski najlepszy na świecie!

Konkursy na najlepsze samochody zawsze elektryzują zarówno dziennikarzy, jak i potencjalnych nabywców. Nie byłoby jednak super samochodów bez odpowiednich silników pod maską. Tym razem dziennikarze motoryzacyjni wzięli pod lupę właśnie jednostki napędowe. W tegorocznej edycji plebiscytu International Engine of the Year deszcz nagród przypadł rewolucyjnemu silnikowi TwinAir koncernu Fiat produkowanemu w Bielsku-Białej.

Silnik z Polski najlepszy na świecie!
International Engine of the Year to plebiscyt, podczas którego wyłaniane są najlepsze silniki dostępne w sprzedaży. Po raz pierwszy zwycięzców tego konkursu poznaliśmy w 1999 roku, wówczas najlepszym silnikiem została wybrana jednostka montowana w Toyocie Yaris o pojemności niecałego litra. Rok później ponownie zwyciężył silnik jednolitrowy, tyle że Hondy z modelu Insight. Kolejne lata to dominacja silników BMW, które łącznie zwyciężały aż sześciokrotnie, z czego dwa silniki - 5,0 V10 oraz 3,0 twin-turbo - dwukrotnie. Dwa ostatnie lata to dominacja 1,4-litrowej jednostki TSI Volkswagena. W dotychczasowych edycjach konkursu jednostki BMW zwyciężały we wszystkich kategoriach w sumie aż 51 razy. Po 22 triumfy mają na swoim koncie Honda i Toyota, a 19-krotnie ze zwycięstwa mogli się cieszyć w Volkswagenie.

Do dziś zaledwie dwukrotnie silnikiem roku wybierane były jednostki Fiata, w tym rok temu 1,4-litrowy MultiAir został uznany najlepszym nowym silnikiem. Ogłoszone w dniu wczorajszym podczas targów Engine Expo 2011 w Stuttgarcie wyniki tegorocznej, trzynastej już edycji plebiscytu mocno namieszały w tych statystkach. Aż sześć zwycięstw zanotowały jednostki włoskiej myśli technicznej, w tym cztery wyróżnienia przypadły rewolucyjnemu silnikowi TwinAir, a dwie kolejne dołożył 8-cylindrowy motor o mocy 570 koni mechanicznych z modelu Ferrari 458 Italia.

Jury złożone z 76 dziennikarzy i ekspertów, pochodzących z 36 krajów (w tym jeden z Polski - Robert Bielecki), nie tylko uznało silnik TwinAir najlepszym w odpowiadającej mu kategorii pojemności (poniżej 1.000 cm3), ale również wybrało go najbardziej ekologicznym silnikiem ("Best Green Engine 2011"), debiutem roku ("Best New Engine 2011") oraz, w konsekwencji, przyznało mu główne wyróżnienie - "International Engine of the Year 2011". Co ciekawe, jest to dopiero druga w historii plebiscytu jednostka o pojemności poniżej jednego litra, która zdobyła główną nagrodę. Wart podkreślenia jest również fakt, że silnik TwinAir został uznany za bardziej ekologiczny nie tylko od napędu znanego z hybryd Toyoty, ale również od elektrycznych silników Nissana i Mitsubishi.

Aktualnie dostępny w konfiguracji Turbo o mocy 85 KM w modelu Fiat 500/500C oraz już niedługo w nowej Lancii Ypsilon, silnik TwinAir zostanie w najbliższym czasie wprowadzony na rynek również w wersji wolnossącej o mocy 65 KM oraz w kolejnej wersji Turbo o wysokiej mocy 105 KM, plasującej go na szczycie kategorii, jeśli chodzi o uzyskiwany stosunek mocy do pojemności skokowej (120 KM/litr). Ponadto zostanie też wprowadzona ekologiczna wersja Turbo bi-fuel o mocy 80 KM.

Poza nagrodą główną, w konkursie International Engine of the Year przyznawane są wyróżnienia jeszcze w 11 innych kategoriach, w tym ośmiu podzielonych ze względu na pojemność silnika. I to właśnie ze zwycięzców tych kategorii, a także z najbardziej ekologicznej jednostki wybierany jest najlepszy silnik roku. W każdej kategorii juror ma do rozdysponowania 25 punktów, które może podzielić maksymalnie na pięć jednostek. Najlepszej może przyznać maksymalnie 15 punktów. Kandydować mogą te silniki, które w maju 2011 znajdowały się w sprzedaży w więcej niż na jednym rynku, a w przypadku wyboru najlepszego nowego silnika, do sprzedaży nie mógł on trafić przed czerwcem ubiegłego 2010.

Międzynarodowy Silnik Roku 2011
1. Fiat 875cc TwinAir (Fiat 500) - 372
2. Volkswagen 1,4 TSI Twincharger (VW Polo, Golf, Scirocco, Eos, Jetta, Tiguan, Skoda Fabia RS, VW Touran, Seat Ibiza/Cupra, Alhambra, Audi A1) - 346
3. Ferrari 4,5 V8 (458 Italia) - 278
4. BMW 3,0 DI twin-turbo (BMW 135i, M Coupe, 335i, 535i, X3 35i, X5 35i, X6 35i, Z4, 740i) - 275
5. Audi 2,5 5-cyl. turbo (Audi TT RS, RS3) - 192
6. BMW M 4,0 V8 (M3) - 159
7. BMW diesel twin-turbo (123d, X1) - 127
8. BMW 1,6 turbo (Mini Cooper S, Countryman Cooper S, Mini Works, Clubman Works) - 126

Najlepszy Nowy Silnik
Dzięki zwycięstwu w tej kategorii Fiat jest drugim obok BMW koncernem, któremu udało się powtórzyć sukces z zeszłego roku. Przypomnijmy, najlepszym nowym silnikiem 2010 roku została wybrana 1,4-litrowa jednostka MultiAir.

1. Fiat 875cc TwinAir (Fiat 500) - 352 pkt
2. Nissan electric powertrain (Nissan Leaf) - 161 pkt
3. Ford 1,6 Turbo (Ford Focus, C-Max, Mondeo, Volvo S60, V60, V70, XC70, S80) - 154 pkt

Ekologiczny Silnik Roku
Po raz pierwszy w historii plebiscytu o miano najbardziej ekologicznego silnika z tradycyjnymi jednostkami walczyły silniki elektryczne. Mimo że zarówno silniki z modelu Nissan Leaf, jak i Mitsubishi i-MiEV nie emitują żadnych zanieczyszczeń, jurorzy za bardziej ekologiczny uznali dwucylindrową jednostkę Fiata.

1. Fiat 875cc TwinAir (Fiat 500) - 258
2. Toyota 1,8 hybrid (Toyota Prius, Auris) - 204
3. Nissan electric powertrain (Nissan Leaf) - 185

Sportowy Silnik Roku
W kategorii, w której zwyciężały jak dotąd wyłącznie produkty zza naszej zachodniej granicy, tym razem najlepsza okazała się jednostka z Maranello. Nie tylko okazała moc, a co za tym idzie również godne podziwu osiągi, ale również dźwięk wydobywający się z serca modelu Ferrari 458 Italia przekonały jurorów konkursu.

1. Ferrari 4,5 V8 (Ferrari 458 Italia) - 194
2. Porsche 3,8 (Porsche GT3, GT3 RS) - 126
3. Mercedes-AMG 6,2 V8 (Mercedes C63 AMG, SL63 AMG, E63 AMG, ML63 AMG) - 119

pojemność poniżej 1,0 litra
Od pierwszej edycji konkursu International Engine of the Year kategoria najmniejszych silników była zdominowana przez japońskie jednostki, a dokładniej produkcji Toyoty i Hondy. W tym roku po raz pierwszy zwycięstwo przypadło nie tylko innemu producentowi, ale wręcz producentowi spoza Japonii.

1. Fiat 875cc TwinAir (Fiat 500) - 479
2. Toyota 1,0 3-cyl. (Toyota Aygo, IQ, Yaris, Peugeot 107, Citroen C1, Subaru Justy, Daihatsu Sirion) - 257
3. Hyundai/Kia 998cc 3-cyl. (Hyundai i10, Kia Picanto) - 178

pojemność 1,0 - 1,4
Choć jednostce Volkswagena 1,4 TSI nie udało się zdobyć po raz trzeci z rzędu głównego wyróżnienia, to jednak w swojej kategorii pojemnościowej wciąż jest bezkonkurencyjna. Jednak za jej plecami mocni rywale - ubiegłoroczna nowość 1,4 MultiAir oraz siostrzana jednostka 1,2 TSI.

1. Volkswagen 1,4 TSI Twincharger (Volkswagen Polo, Golf, Scirocco, Eos, Jetta, Tiguan, Touran, Skoda Fabia RS, Seat Ibiza/Cupra, Alhambra, Audi A1) - 365
2. Fiat 1,4 MultiAir (Alfa MiTo, Giulietta, Fiat Bravo, Lancia Delta) - 248
3. Volkswagen 1,2 TSI (Volkswagen Polo, Jetta, Touran, Golf, Seat Ibiza, Leon, Altea/XL/Freetrack, Skoda Fabia, Roomster, Octavia, Yeti, Audi A1, A3) - 196

pojemność 1,4 - 1,8
Przez ostatnie cztery lata w tej kategorii zwyciężał silnik przygotowany wspólnie przez BMW oraz koncern PSA. W ubiegłym roku jednak bawarska firma wprowadziła własne rozwinięcie tej jednostki i tegoroczna nagroda powędrowała już tylko do Monachium.

1. BMW 1,6 turbo (Mini Cooper S, Clubman Cooper S, Countryman Cooper S, Mini Works, Clubman Works) - 246
2. Alfa Romeo DI turbo 1750 (Alfa Romeo 159, Giulietta, Lancia Delta) - 226
3. Toyota 1,8 hybrid (Toyota Prius, Auris) - 199

pojemność 1,8 - 2,0
Wprowadzony przed rokiem 2-litrowy silnik wysokoprężny BMW, po raz pierwszy wprowadzający w 4-cylindrowym dieslu technologię dwóch turbosprężarek, drugi rok z rzędu okazał się najlepszy. Ale tuż za jego plecami dwa dwulitrowe silniki TFSI od Audi.

1. BMW 2,0 diesel twin-turbo (BMW 123d, X1) - 210
2. Audi 2,0 TFSI (Audi S3, Seat Cupra R, VW Scirocco R, Golf R, Audi TTS) - 204
3. Audi 2,0 TFSI (Audi A4, A5, A4 Allroad, Q5, S3, VW Scirocco, Eos, Tiguan, Passat, Golf, Jetta, Seat Exeo, Seat Alhambra, Skoda Octavia vRS) - 151

pojemność 2,0 - 2,5
W tej kategorii pojemnościowej mieliśmy jak dotąd największą różnorodność wśród zwycięzców. Dość wspomnieć, że w trzynastoletniej historii konkursu wygrywało w niej aż ośmiu różnych producentów. Być może nadszedł czas na pewną stabilizację, bowiem drugi rok z rzędu najlepszą okazała się 2,5-litrowa, 5-cylindrowa jednostka m.in. montowana w Audi TT RS.

1. Audi 2,5 5-cyl. turbo (Audi TT RS, RS3) - 400
2. Mercedes CDI 2,1 (Mercedes-Benz C, E, GLK) - 267
3. Subaru 2,5 turbo (Subaru Forester, Impreza, Legacy, Exiga) - 199

pojemność 2,5 - 3,0
Ta kategoria z kolei wydaje się być stworzona z myślą o BMW. Tegoroczne zwycięstwo trzylitrowego silnika twin-turbo jest piątą z rzędu wygraną tego silnika, siódmym z rzędu triumfem BMW i łącznie 11 tytułem najlepszego w tej kategorii dla bawarskiej marki. Co więcej, od pięciu lat silnik BMW zajmuje również drugą lokatę w tej kategorii pojemnościowej.

1. BMW 3,0 DI twin-turbo (BMW 135i, 1 M Coupe, 335i, 535i, X3 35i, X5 35i, X6 35i, Z4, 640i, 740i) - 421
2. BMW diesel 3,0 twin-turbo (BMW 335d, X5 40d, 740d, 535d) - 237
3. Porsche 2,9 DI (Porsche Boxster, Cayman) - 147

pojemność 3,0 - 4,0

Również i w tej kategorii dominacja BMW nie podlega dyskusji. Wprawdzie jest to czwarta z rzędu wygrana jednostki BMW, ale w trzynastoletniej historii konkursu tylko raz (Porsche w 2007 r.) okazało się lepsze od bawarskiej konstrukcji.

1. BMW 4,0 V8 (BMW M3) - 364
2. Porsche 3,8 (Porsche GT3, GT3 RS) - 191
3. McLaren 3,8 V8 (McLaren MP4-12C) - 173

pojemność powyżej 4 litrów
Choć ostatnie lata w tej kategorii należały do niemieckich silników, jednak tegoroczna wygrana 4,5-litrowego silnika Ferrari nie jest pierwszym wyróżnieniem w tej kategorii dla jednostki z Maranello. W latach 2000-2001 najlepszym silnikiem wybierany był 12-cylindrowy, 5,5-litrowy motor montowany m.in. w modelach 456 oraz 550.

1. Ferrari 4,5 V8 (Ferrari 458 Italia) - 230    
2. Mercedes-AMG 6,2 V8 (Mercedes C63 AMG, SL63 AMG, E63 AMG, ML63 AMG) - 188
3. BMW 4,4 DI turbo (BMW 550i, 550i GT, 650i, 750i, X5, X6) - 127

Podobne wiadomości:

Fabryka Mercedesa w Jaworze w 2019 roku

Fabryka Mercedesa w Jaworze w 2019 roku

Aktualności 2016-10-13

Co wybrać - diesel czy benzyna?

Co wybrać - diesel czy benzyna?

Zakup i sprzedaż samochodu 2016-09-06

Komentuj:

~tyskie 2011-05-20

czy aby na pewno??

~okapi 2011-05-19

Kiedy sie doczekamy POLSKIEGO silnika a nie silnika PRODUKOWANEGO w Polsce ? Ten sam silnik produkowany w Meksyku, Malezji albo w Albanii tez byłby tak samo dobry.

~brawisimo 2011-05-19

bo POlak POtrafi

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport