mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Skoda z silnikiem z tyłu - 25 lat minęło

Skoda z silnikiem z tyłu - 25 lat minęło

Ćwierć wieku - tyle czasu mineło od ostatniego modelu Skody z silnikiem umieszczonym z tyłu. Dziś samochód o tej samej nazwie możemy kupić w salonie czeskiego producenta, ale to tylko zbieżność nazw. Poznaj historię aut Skody z silnikami z tyłu.

Skoda z silnikiem z tyłu - 25 lat minęło

W sierpniu 1990 roku linię montażową zakładu w Kvasinach  opuściła ostatnia seryjna Škoda z silnikiem umieszczonym z tyłu. Był to model Rapid (Š747), czyli odmiana coupe niezwykle popularnych Skód 105-130. Początki koncepcji aut z silnikami z tyłu sięgają lat 50. XX w. Rozpoczęto wówczas program NOV, który zakładał opracowanie i przygotowanie wielkoseryjnej produkcji nowego samochodu osobowego. Projekt miał całkowicie zrywać z przedwojenną koncepcją konstrukcyjną marki.

Dotychczasowe rozwiązania, czyli centralna rura nośna, silnik umieszczony wzdłużnie z przodu i napęd kół osi tylnej poprzez wahliwe półosie, zostały wyparte przez nowe technologie. Po raz pierwszy koncept z silnikiem, umieszczonym jak w Porsche 911 pojawił się w modelu Š977/1 i wykorzystywał chłodzony powietrzem silnik typu bokser. W kolejnej ewolucji tego modelu zastosowano silnik chłodzony cieczą i choć projekt ostatecznie odrzucono, był on fundamentem pod technologię, kontynuowaną w kolejnych prototypach, posiadających już czterodrzwiowe nadwozia.

Przełom w pracach konstrukcyjnych nastąpił w roku 1959. Przedstawiono wówczas trzy prototypy, które miały silniki z tyłu, konstrukcyjnie gotowe do pró trakcyjnych. Pięć lat później oficjalnie zaprezentowano pierwszą Skodę z silnikiem umieszczonym z tyłu - 1000 MB. Ta jednostka do 1969 roku znalazła zastosowanie w ponad 440 tys. samochodów. Później zaczęto ją montować w pojazdach rodziny 100-110 (ponad 1 milion 136 tysięcy sztuk) oraz w 105-130 (ponad 2 miliony wyprodukowanych egzemplarzy).

Konstrukcja silnika z tyłu w Skodach przez ponad ćwierć wieku stanowiła najbardziej rozpoznawalną cechę czechosłowackiego producenta. Klasę potwierdziła także w laurach zdobytych na arenie motosportu – poczynając od delikatnych modyfikacji egzemplarzy MB, poprzez coraz bardziej profesjonalne pojazdy typu 110 Rallye i 120S Rallye, na niepokonanych 130RS oraz 130LR kończąc.

 

 

Zobacz koniecznie: Wszystko o Skoda
Tematy w artykule: Skoda silnik 120latSkody

Podobne wiadomości:

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Aktualności 2016-12-02

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Technika 2016-12-01

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport