mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Skoda z silnikiem z tyłu - 25 lat minęło

Skoda z silnikiem z tyłu - 25 lat minęło

Ćwierć wieku - tyle czasu mineło od ostatniego modelu Skody z silnikiem umieszczonym z tyłu. Dziś samochód o tej samej nazwie możemy kupić w salonie czeskiego producenta, ale to tylko zbieżność nazw. Poznaj historię aut Skody z silnikami z tyłu.

Skoda z silnikiem z tyłu - 25 lat minęło

W sierpniu 1990 roku linię montażową zakładu w Kvasinach  opuściła ostatnia seryjna Škoda z silnikiem umieszczonym z tyłu. Był to model Rapid (Š747), czyli odmiana coupe niezwykle popularnych Skód 105-130. Początki koncepcji aut z silnikami z tyłu sięgają lat 50. XX w. Rozpoczęto wówczas program NOV, który zakładał opracowanie i przygotowanie wielkoseryjnej produkcji nowego samochodu osobowego. Projekt miał całkowicie zrywać z przedwojenną koncepcją konstrukcyjną marki.

Dotychczasowe rozwiązania, czyli centralna rura nośna, silnik umieszczony wzdłużnie z przodu i napęd kół osi tylnej poprzez wahliwe półosie, zostały wyparte przez nowe technologie. Po raz pierwszy koncept z silnikiem, umieszczonym jak w Porsche 911 pojawił się w modelu Š977/1 i wykorzystywał chłodzony powietrzem silnik typu bokser. W kolejnej ewolucji tego modelu zastosowano silnik chłodzony cieczą i choć projekt ostatecznie odrzucono, był on fundamentem pod technologię, kontynuowaną w kolejnych prototypach, posiadających już czterodrzwiowe nadwozia.

Przełom w pracach konstrukcyjnych nastąpił w roku 1959. Przedstawiono wówczas trzy prototypy, które miały silniki z tyłu, konstrukcyjnie gotowe do pró trakcyjnych. Pięć lat później oficjalnie zaprezentowano pierwszą Skodę z silnikiem umieszczonym z tyłu - 1000 MB. Ta jednostka do 1969 roku znalazła zastosowanie w ponad 440 tys. samochodów. Później zaczęto ją montować w pojazdach rodziny 100-110 (ponad 1 milion 136 tysięcy sztuk) oraz w 105-130 (ponad 2 miliony wyprodukowanych egzemplarzy).

Konstrukcja silnika z tyłu w Skodach przez ponad ćwierć wieku stanowiła najbardziej rozpoznawalną cechę czechosłowackiego producenta. Klasę potwierdziła także w laurach zdobytych na arenie motosportu – poczynając od delikatnych modyfikacji egzemplarzy MB, poprzez coraz bardziej profesjonalne pojazdy typu 110 Rallye i 120S Rallye, na niepokonanych 130RS oraz 130LR kończąc.

 

 

Zobacz koniecznie: Wszystko o Skoda
Tematy w artykule: Skoda silnik 120latSkody

Podobne wiadomości:

Skoda Karoq – od kiedy w sprzedaży?

Skoda Karoq – od kiedy w sprzedaży?

Aktualności 2017-08-05

Skoda Karoq - ruszyła produkcja

Skoda Karoq - ruszyła produkcja

Aktualności 2017-07-27

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Abrera czy Teide? Oto nazwy dla nowego Seata
Abrera czy Teide? Oto nazwy dla nowego Seata
Seat ogłosił konkurs na nową nazwę dla największego SUV-a w gamie. Wpłynęło ponad 10 tys. zgłoszeń, a jury wybrało kilka finałowych propozycji, z których zostanie wyłoniona nazwa modelu.
Austria. Czas na oddech Austria. Czas na oddech