mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Skręt na cztery koła

Skręt na cztery koła

Systemy 4WS, bądź jak kto woli, 4 Wheels Steering (co po polsku oznacza „cztery koła skrętne”), pojawiły się w motoryzacji już trzy dekady temu. Na początku wykorzystywano je do zmniejszania średnicy zawracania na parkingu. W dzisiejszych czasach ewolucja tego systemu ma zapewnić nie tylko bezpieczeństwo jazdy, ale przede wszystkim frajdę z jazdy, ponoć większą niż w samochodach z napędem na cztery koła.

Skręt na cztery koła

Pierwsze eksperymenty z tą technologią rozpoczęły się na przełomie lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych. Wtedy  japońscy konstruktorzy zaimplementowali do modelu Honda Prelude system 4WS. Nieco później, bo już w połowie lat osiemdziesiątych i na początku lat dziewięćdziesiątych inni czołowi producenci z Kraju Kwitnącej Wiśni z różnym sukcesem próbowali systemów 4WS w swoich autach. Systemy skrętne tylnej osi były stosowane w autach marki Toyota, Nissan, Mitsubishi oraz Mazda.

Zainteresowanie takim rozwiązaniem przeniosło się także na inne kontynenty, bowiem eksperymenty prowadził m.in. koncern General Motors przy współpracy Delphi. O ile pierwsze pomysły były konstrukcjami całkowicie mechanicznymi, to nowocześniejsze rozwiązania przewidywały do pomocy komputer. System 4WS poza wygodą przy manewrowaniu na parkingach miał sprawić, że w czasach kiedy nie było jeszcze seryjnie montowanych elektronicznych systemów kontroli trakcji, samochód miał prowadzić się stabilnie po wykonaniu nagłego manewru. Nawet przy wyższych prędkościach jazdy. Przy małych prędkościach koła miały skręcać się w stronę przeciwną do przednich natomiast, a powyżej pewnej granicy skręcały w tym samym kierunku co przednie. Jednak tak naprawdę w praktyce bardzo często nietypowe rozwiązanie płatało figle, a sam kąt skrętu nie pozwalał na optymalne wykorzystanie potencjału tej konstrukcji.

Przez ostatnie kilka lat producenci odpuścili sobie próby implementacji alternatywnego rozwiązania, które poprawiałoby trakcję i zwrotność w przednionapędówkach w ten sposób. Do czasu, gdy przy okazji najnowszej premiery Renault Laguny GT ogłoszono, że zainstalowano w niej system o nazwie 4WS Active Drive. Został on opracowany przez inżynierów Renault Sport Technologies i ma pomóc z zwiększeniu zwrotności samochodu, polepszenie dynamiki jazdy, a przy okazji zapewnienie lepszej precyzji prowadzenia. Przy okazji konstruktorzy zmodyfikowali zawieszenie i jego twardość w wersji GT, tak aby zlikwidować zbędne kołysanie przy pokonywaniu zakrętów.

Przy prędkości poniżej 60 km/h koła tylne skręcają się w kierunku przeciwnym do skrętu kół przednich z zachowaniem maksymalnego kąta skrętu o wartości 3,5°. Układ jezdny 4WS Active Drive posiada więc dwie zasadnicze zalety: ułatwia wykonywanie manewrów dzięki zmniejszeniu średnicy zawracania oraz ogranicza kąt skrętu kierownicy dzięki specjalnie opracowanym parametrom układu kierowniczego. W efekcie tego średnica zawracania w nowym Renault Laguna GT jest porównywalne jak w modelu Clio (10,8m). Mniejsza średnica zawracania jest dobrze odczuwalna w momencie opuszczania miejsca parkingowego bądź też przy wjeżdżaniu w wąskie uliczki.

Dzięki skrętnej tylnej osi układ kierowniczy zyskał na precyzji. Aby skręcić koła o 1 stopień, wystarczy przekręcić kierownicą o 13,5 stopnia, a nie o 16 stopni (jak w przypadku "zwykłej" Laguny). Gdy koła tylne skręcają w przeciwną stronę ta wartość spada nawet do 12 stopni. Reasumując kierowca potrzebuje mniej ruchów kierownicą, aby uzyskać żądany efekt, co poprawia szybkość reakcji.

Przez wprowadzenie nietypowego rozwiązania konieczne było dostosowanie systemu ESC. Został on skonfigurowany do szybkiej sportowej jazdy, dzięki czemu włącza się z opóźnieniem. Korekta toru jazdy następuje bardzo delikatnie. Przy wykorzystaniu czujników ESC i ABS, moduł systemu 4WS potrafi rozpoznać sytuację, w której hamujemy z różną przyczepnością kół. Technologia dostosowuje wtedy kąt skrętu tylnych kół, aby utrzymać odpowiedni tor jazdy. Kierowca nie musi przy tym reagować kołem kierownicy.

Podczas polskiej premiery wersji GT, Renault postanowiło skonfrontować ten samochód z klasyką sportu - Subaru Imprezą STI. Oba samochody pokonywały tzw. test łosia. Na wyjściu z szykany była mierzona prędkość samochodu. Po kilku próbach okazało się, że Laguna GT potrafić dorównać, a nawet być szybsza od czteronapędowego sportowca.


Podobne wiadomości:

Mitsubishi dostarczy Chryslerowi sedana

Mitsubishi dostarczy Chryslerowi sedana

Aktualności 2014-07-17

Mało czasu na spełnienie norm emisji CO2

Mało czasu na spełnienie norm emisji CO2

Aktualności 2006-02-22

Komentuj:

~Piotr 2012-05-10

Gwoli ścisłości pragnę dodać, że autor w ogóle nie ma pojęcia o historii powstania systemu skrętu czerech kół.

~cezary 2012-04-28

Zgadzam się z Piotrem.Czytałem gdzieś o tym.Też mam kilka ciekawych artykułów z motoryzacji [pkt.5 regulaminu forum.admin]

~lolopj 2012-04-24

Jeżeli ktoś chciałby wiedzieć jak (w przybliżeniu) zachowuje się samochód ze skrętem na 4 koła, to polecam grę "Revolt". Ustawienia parametrów modeli samochodowych są zapisane w plikach z rozszerzeniem ".txt", więc można je edytować w notatniku. Jeżeli ustawi się parametry dla tylnych kół takie same, jakie są ustawione dla przednich, to 4 koła samochodu będą skręcały w tym samym kierunku. Aby przód i tył skręcały w przeciwnych kierunkach, to należy przed wartościami liczbowymi określającymi maksymalne możliwości skrętu wpisać lub usunąć "-".

~Piotr 2012-04-23

To kłamstwo. samochód ze skrętem na cztery koła istniał już w 1938/39 r. Nazywał się PZInż. 303 i był polskiej konstrukcji - http://www.weu1918-1939.pl/tabory/osobowe/Pzinz_303/dowodztwo_taborow_osobowe_pzinz_303.html

~prelude 2008-07-10

mialem kiedys prelude 2,3 z tym wlasnie 4WS i 215/35/18 auto dosłownie przyklejone do asfaltu

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport