mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Spalinowe przeczyszczenie

Spalinowe przeczyszczenie

Im starszy samochód i większy jego przebieg, tym bardziej widoczne jest pogorszenie osiągów. To wszystko przez osadzające się zanieczyszczenia, które można w dużym stopniu usunąć decydując się na lekkie przeczyszczenie silnika.

Spalinowe przeczyszczenie

Nie od dziś wiadomo, że pracy silnika spalinowego nieodłącznie towarzyszy tworzenie się nagarów. Te z kolei skutecznie wpływają nie tylko na pogorszenie osiągów, ale także na kondycję całego układu napędowego. Zanieczyszczone wtryskiwacze zaczynają źle rozpylać paliwo w komorze cylindra, czego skutkiem jest niepełne spalanie. Ten problem nie dotyczy jedynie samochodów o kilkunastoletnim stażu. Już kilkuletnie egzemplarze mogą się domagać lekkiego czyszczenia. Szczególnie, że coraz nowsze technologie wymagają coraz dokładniejszego i precyzyjnego podawania paliwa, a jakość paliwa bywa różna.

Naprzeciw tym dolegliwościom powstało kilka rozwiązań, które szybko i niedrogo pozwalają wyczyścić wnętrze silnika i pozbyć się nagaru, bez konieczności rozbierania jednostki na części. Teoretycznie zabieg może zostać dokonany zarówno na jednostkach benzynowych jak i wysokoprężnych, z tym że w praktyce przeczyszczenie diesla nie jest już taką łatwą sprawą, ale o tym dalej.

Sam proces czyszczenia silnika od wewnątrz nie jest taką trudną sprawą, jak się na początku wydawało. Specjalnie skonstruowany automat jest podłączany do przewodów paliwowych, po wcześniejszym odłączeniu pompy paliwowej za pomocą bezpiecznika. Pierwszy etap pracy, gdzie silnik jest wyłączony polega na cyrkulacji preparatu w układzie paliwowym rozpuszczając zalegające osady. Wszystkie zanieczyszczenia są wychwytywane przez filtr. Po zakończeniu pierwszego etapu uruchamia się silnik, który zasila preparat podawany przez maszynę. Spala się on w komorach cylindrów, rozpuszczając wszelkie osady przy wtryskiwaczach oraz na pierścieniach tłoków. Zakończenie drugiej fazy można jeszcze rozszerzyć o podciśnieniowe oczyszczanie wtryskiwaczy, jeżeli mamy elektronicznie sterowany wtrysk. Wtedy podłącza się specjalne końcówki, które  podają impuls elektryczny do wtryskiwacza, a następnie specjalna pompka wysysa z nich zanieczyszczenia. Ta operacja odbywa się już przy wyłączonym silniku. Dodatkowo można przeczyścić układ dolotowy zza pomocą cienkiego przewodu wprowadzonego przez otwór w kolektorze.

W  silnikach wysokoprężnych kolektor dolotowy może być zatkany nagarem w bardzo dużym stopniu, ale usunięcie osadu jest póki co technicznie niemożliwe. Wtryskiwanie płynu do układu dolotowego mogłoby spowodować jego samozapłon, co mogłoby uszkodzić jednostkę. Dlatego tez proces czyszczenia silnika jest polecany przede wszystkim w benzyniakach.

Przeprowadzając operację oczyszczania silnika można rozszerzyć ją o czyszczenie baku, w którym zbierają się wszystkie cząsteczki stałe i zanieczyszczenia paliwa. Po spuszczeniu paliwa z baku wlewa się tam kilka litrów preparatu, który wiąże wodę i nieczystości. Następnie są one zasysane i filtrowane przez maszynę.

Cały proces trwa nie więcej niż godzinę, a koszt takiego zabiegu wynosi mniej więcej tyle co zatankowanie baku do pełna. Raz na jakiś czas warto przeprowadzić czyszczenie silnika, gdyż po pierwsze skutecznie osuniemy termin większego remontu jednostki.

Zmiany będą zauważalne już po pierwszym uruchomieniu silnika. Przede wszystkim wyczyszczona jednostka będzie pracować bardziej równomiernie, bez generowania nadmiernego hałasu, dzięki całkowitemu spalaniu mieszanki. Zmniejszy się też niedoceniany jeszcze w naszym kraju poziom emisji szkodliwych substancji (przede wszystkim CO2 oraz węglowodorów). Bardziej rygorystyczna kontrola zawartości tego co wydala się z rury wydechowej naszego samochodu, inspirowana przepisami europejskimi, z pewnością sprawi że tego typu zabiegi będą bardziej popularne.

Tematy w artykule: serwis

Podobne wiadomości:

Promocja na serwis klimatyzacji w Suzuki

Promocja na serwis klimatyzacji w Suzuki

Aktualności 2016-05-19

Klimatyzacja - jej przegląd to podstawa

Klimatyzacja - jej przegląd to podstawa

Serwis auta 2016-05-05

Komentuj:

Aldik 2009-07-02

Ja jestem ciekaw jak niektore auta na to reagują, niezapominajmy ze nagar w autach ze sporym przebiegiem często działa wręcz uszczelniająco...

~ivo 2009-07-02

Jakie firmy się tym zajmują? Gdzie to można zrobić na Śląsku (opolskie)?

~sdf 2009-06-25

Warto dodać, ile oleju na 100km będzie brał tak 'przeczyszczony' silnik.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport