mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Sprzężenie moc-ciepło

Sprzężenie moc-ciepło

Dział badawczo-techniczny BMW Group po raz pierwszy stosuje w samochodach sprzężenie moc-ciepło. Dzięki temu można uzyskać realny wzrost wydajności do 15% oraz 1,5 litra oszczędności benzyny w samochodach średniej klasy.

Dzięki innowacyjnej koncepcji działu badawczo-technicznego BMW Group udało się wykorzystać największe i obecnie niewykorzystywane źródło energii w samochodach: ciepło. Niższe o 15 procent zużycie paliwa i 10 kW więcej mocy – taki wynik uzyskało na hamowni połączenie nowego napędu dodatkowego z 4-cylindrowym silnikiem BMW o pojemności 1,8 l. Zmierzono też większy nawet o 20 Nm moment obrotowy. Ta dodatkowa moc i wynikająca z niej oszczędność nie kosztuje ani grosza, ponieważ energia czerpana jest wyłącznie z ciepła spalin i płynu chłodzącego. Tym samym projekt ten spełnia wszystkie kryteria filozofii BMW Efficient Dynamics (wydajna dynamika): mniejsza emisja spalin i mniejsze zużycie paliwa przy jeszcze większej dynamice jazdy i osiągach.

Turbosteamer – jak nazywa się ten projekt – opiera się na zasadzie maszyny parowej: w dwóch obiegach ciecz podgrzewana jest do pary napędzającej silnik. Pierwszym źródłem ciepła jest obieg wysokotemperaturowy, wykorzystujący poprzez wymiennik ciepła energię oddawaną przez gorące spaliny silnika. W ten sposób odzyskiwanych jest ponad 80 procent energii cieplnej zawartej w spalinach. Para trafia następnie bezpośrednio do maszyny połączonej z wałem korbowym silnika spalinowego. Pozostałą energię cieplną przejmuje w znacznym stopniu układ chłodzenia silnika wykorzystywany jako drugie źródło energii Turbosteamera. "Turbosteamer utwierdza nas w przekonaniu, iż silnik spalinowy jest niewątpliwie w znacznej mierze technologią, która nadal będzie używana w przyszłości" mówi prof. dr Burkhard Göschel, dyrektor ds. rozwoju i zakupów firmy BMW AG.

Komponenty napędu są już tak zaprojektowane, aby można je było montować w istniejących modelach samochodów. Badania wykazały na przykład, że BMW serii 3 jest w stanie z powodzeniem pomieścić te elementy. Również komora silnika czterocylindrowego ma jeszcze dość miejsca, aby zmieścić maszynę ekspansyjną. Dalsze prace nad tą koncepcją będą polegać głównie na zmniejszeniu i uproszczeniu komponentów. Celem długoterminowym jest przygotowanie systemu do produkcji seryjnej w ciągu dziesięciu lat.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport