mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Stal + aluminium

Stal + aluminium

Oba materiały związane są z motoryzacją niemal od zarania jej historii. Teraz Mazda połączy oba materiały w jedną całość.

Stal + aluminium

Japoński producent wynalazł technologię punktowego łączenia, która umożliwia precyzyjne łączenie stali z aluminium. Po raz pierwszy zastosowano jej założenia w 2003 roku, przy opracowywaniu modelu RX-8.

Wtedy to użyto ją jednak tylko dołączenia dwóch elementów z lekkiego metalu razem. Teraz, trwające od tego czasu prace rozwojowe, pozwoliły zastosować zmodyfikowaną technologię w najnowszym produkcyjnym aucie - Mazda MX-5.

W małym sportowym roadsterze, w ten właśnie sposób łączona jest aluminiowa pokrywa klapy bagażnika z metalowymi wspornikami zawiasów. Do tej pory takie rozwiązania były trudne do osiągnięcia. Łączenie dwóch metali mogło prowadzić do przyspieszonej korozji na ich styku. Zagrożeniem była również sztywność otrzymanego powiązania.

Nowa technologia Mazdy opiera się na łączeniu stali z aluminium na zasadzie precyzyjnego nawiercania i podgrzewania. Dla ochrony stali jest ona cynkowana z jednej strony. Narzędzie łączące przytrzymuje oba materiały z dwóch stron, a wprawiony w ruch obrotowy pistolet jest dociskany. Tym samym, wytworzona punktowo temperatura łączy stal z metalem.

W porównaniu do tradycyjnych metod, nowa technologia Mazdy pozwala na łączenie lekkich metali o dużej sztywności. Zostało to wykorzystane w produkcji Mazdy MX-5, gdzioe walczono o każdy gram masy sportowego cabrio.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport