mojeauto.pl > motogazeta > Technika > System Pax

System Pax

Nowa technologia już w Scenicu

System Pax firmy Michelin to rewolucyjna technologia w dziedzinie produkcji ogumienia od czasu wprowadzenia opony radialnej (1946 r.). Do niedawna system pozostawał tylko w fazie badań. Już w czerwcu tego roku o zaletach systemu będą mogli się przekonać nabywcy Renault Scenic.

Przy tradycyjnym systemie mocowania opony na obręczy, opona utrzymywana jest w właściwym położeniu dzięki ciśnieniu wewnętrznemu w oponie. Spadek ciśnienia poniżej dopuszczalnej normy powoduje uszkodzenie opony lub nawet jej „zgubienie”. Z przeprowadzonych badań przez Michelina wynika, że 85% przypadków spadku ciśnienia w ogumieniu jest procesem powolnym np. wbity gwóźdź, natomiast w 15% są to gwałtowne spadki ciśnienia z rozerwaniem opony włącznie. Ten ostatni przypadek jest szczególnie groźny dla bezpieczeństwa jazdy. Każdy kierowca zdaje sobie sprawę czym grozi utrata opony przy dużej prędkości. Dlatego stworzenie opony odpornej na takie zjawisko lub w znacznej części redukującej następstwa takich zdarzeń było ideą projektu Michelina.

Budowa systemu Pax

Podstawowym elementem systemu jest nowy system mocowania (Vertical Anchoring) opony na obręczy (dwie średnice osadzenia) zapobiegający przed spadnięciem opony przy niskim ciśnieniu wewnętrznym (rys. 1). Dodatkowym elementem jest wkładka na obręczy zabezpieczająca przed przecięciem przez obręcz opony podczas jazdy na „kapciu” (częste zjawisko w tradycyjnych systemach). Michelin zapewnia, że kierowca na przy całkowitym braku powietrza może przejechać do 200 km z prędkością do 80 km/h. Zmiany ciśnienia w oponach są ciągle monitorowane poprzez czujniki ciśnienia. W przypadku jakichkolwiek zmian jest on informowany o tym niezwłocznie. Trwają również prace na kolejna wersją systemu wyposażoną w sprężarkę umożliwiającą uzupełnienie powietrza podczas jazdy samochodu. Ale na takie rozwiązania musimy jeszcze poczekać przynajmniej dla samochodów seryjnych. System taki wymaga zmian konstrukcyjnych w zawieszeniu samochodu a to pociąga za sobą spore koszty. Wszystko na to wskazuje, iż niebawem producenci samochodów zrezygnują z montowania w samochodzie koła zapasowego.

Właściwości systemu Pax:
· monitorowanie ciśnienia w ogumieniu
· możliwość kontynuowania jazdy na całkowitym „kapciu” do 200 km
· zabezpieczenie przed spadnięciem opony z obręczy
· specjalny system mocowania opony
· zwiększona przestrzeń bagażowa – rezygnacja z koła zapasowego
· zmniejszone opory toczenia
· wzmocniona konstrukcja opony

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport