mojeauto.pl > motogazeta > Technika > System eCall dla wszystkich?

System eCall dla wszystkich?

Obowiązek stosowania systemu eCall w nowych samochodach ma przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa na drogach. Pozwoli jednak także wprowadzić szereg innych usług. Organizacje niezależne chcą, by dostęp do interoperacyjnej platformy miał otwarty dostęp.

System eCall dla wszystkich?
FIGIEFA z radością przyjęła propozycję Komisji Europejskiej „dotyczącą wymogów homologacyjnych dla wdrożenia systemu eCall”, jako że system ten z pewnością znacznie przyczyni się do zmniejszenia śmiertelności na drogach oraz złagodzenia skutków wypadków.

Obowiązkowe od 2015 r. wyposażanie pojazdów w technologię telematyczną, na której opiera się system eCall, przyniesie użytkownikom samochodów wiele korzyści w zakresie bezpieczeństwa oraz usług dodatkowych.

Technologia telematyczna, która będzie po wprowadzeniu systemu eCall obowiązkowym elementem wyposażenia pojazdu daje więcej możliwości niż tylko działanie w zakresie systemu "emergency call". Jej infrastruktura może służyć do świadczenia dodatkowych usług, jak np. nawigacja samochodowa, zdalna rezerwacja pokoi hotelowych, informacja o natężeniu ruchu, pomoc drogowa, zdalna diagnostyka pojazdu oraz planowanie kalendarza wizyt w warsztacie. Obecnie pełny dostęp do danych pokładowych pojazdu mają wyłącznie producenci samochodów (poprzez zdalną komunikację z pojazdem), co stawia niezależnych operatorów rynku na przegranej pozycji (o ile nie zmienią tego przepisy prawa).

- Jedynie zapewnienie firmom zajmującym się produkcją i sprzedażą hurtową części motoryzacyjnych oraz warsztatom samochodowym sprawiedliwego dostępu do takich samych funkcji oraz informacji pozwoli zapobiec monopolowi na rynku i sprawi, że zarówno kierowcy, jak i przedstawiciele niezależnego rynku będą mogli na równi czerpać z korzyści jakie daje telematyka – twierdzi Hartmut Röhl, Prezes FIGIEFA.

Propozycja Komisji Europejskiej uwzględnia w kontekście przyszłych aplikacji i usług pokładowych szerokie możliwości telematycznego sytemu pokładowego, którego eCall jest częścią. Jednakże pomimo wezwania do równego i sprawiedliwego dostępu do interoperacyjnej, otwartej platformy dla wszystkich uczestników rynku, KE nie określiła, w jaki dokładnie sposób kwestia ta zostanie rozwiązana.

Przedstawiciele rynku niezależnego optują za zagwarantowaniem producentom i dystrybutorom części motoryzacyjnych oraz warsztatom samochodowym możliwości oferowania alternatywnych i konkurencyjnych usług oraz umożliwieniem właścicielom pojazdów zamawianie za pomocą systemu telematycznego usług wybranego dostawcy.

FIGIEFA wzywa zatem europejskich oraz krajowych prawodawców do rozszerzenia propozycji KE w celu utworzenia regulacji, która zagwarantuje prawdziwie równe szanse dla wszystkich uczestników niezależnego rynku motoryzacyjnego.

***

System eCall to elektroniczna funkcja bezpieczeństwa w pojeździe uruchamiana automatycznie w momencie poważnego wypadku drogowego. System wysyła sygnał informując ratowników o lokalizacji uszkodzonego pojazdu umożliwiając jak najszybsze dotarcie ekipy ratunkowej na miejsce zdarzenia. Komisja szacuje, że wprowadzenie tego systemu pozwoli ocalić nawet 2500 żyć rocznie poprzez zmniejszenie skutków obrażeń dzięki szybkiej interwencji.
Tematy w artykule: Komisja Europejska ecall

Podobne wiadomości:

Producenci aut kontra Unia Europejska

Producenci aut kontra Unia Europejska

Aktualności 2015-06-26

System e-call obowiązkowym wyposażeniem!

System e-call obowiązkowym wyposażeniem!

Aktualności 2015-04-29

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport