mojeauto.pl > motogazeta > Technika > System "x- by-wire"

System "x- by-wire"

Nowe sysytemy sterowania

W miejsce tradycyjnych układów hydraulicznych i mechanicznych sterujących urządzeniami wykonawczymi (przepustnica, hamulce) wchodzi bardzo zaawansowana elektronika. Większość z tych rozwiązań sprawdziło się już w lotnictwie. Pierwsze systemy techniki „x- by-wire” pracują już w samochodach, wcale nie w tych z najwyższej półki cenowej. Przykładem może być Skoda Fabia z systemem elektronicznego pedału gazu. System ten, czyli przepustnica „throttle by wire” sterowana jest przy pomocy sygnału elektrycznego proporcjonalnego do wciśniętego pedału gazu. W rozwiązaniu tym pominięto tradycyjne mechaniczne połączenie pedału gazu z przepustnicą za pomocą linki lub cięgna. Rozwiązanie takie ma wiele zalet: lepsze wykorzystanie charakterystyki silnika, brak szarpnięć spowodowanych niekontrolowanym ruchem stopy kierowcy, łatwiejsza współpraca z innymi systemami elektronicznymi.

Dla zapewnienia odczucia oporów ruchu linki, moduł wyposażono w amortyzator symulujący pracę w tradycyjnym wykonaniu.

Jednak inżynierowie poszli dalej w konstrukcji systemów „x- by-wire”. Już dziś dostępne są systemy „brake by wire” oraz „steer by wire”.

Obecnie stosowane elektroniczne systemy wspomagające (ESP, ABS itp.) współpracują z układami mechanicznymi i hydraulicznymi, które umożliwiają kontynuowanie jazdy w momencie wykrycia awarii systemu. Natomiast w systemach „x- by-wire” wymagany jest 100-u procentowy współczynnik niezawodności, ze względu na brak wsparcia ze strony mechaniki i hydrauliki w razie awarii. Szczególnie duża odpowiedzialność spoczywa na magistrali komunikacyjnej, która zastępuje konwencjonalne układy hydrauliczne. W systemie „brake by wire” zwanym EMB (Electro Mechanical Brake) zrezygnowano z hydrauliki na rzecz dwu- kanałowej magistrali opartej o protokół np. TTP/C (Time Triggered Protocol) i siłowników elektrycznych zastępujących hydrauliczne hamulce.

Czujniki, siłowniki elektromagnetyczne i ECU (Electronic Control Unit) stanowią węzły magistrali, która zastępuje przewody z płynem hamulcowym. Przejście na systemy pozbawione całkowicie pompy hamulcowej i przewodów hydraulicznych wymaga opracowania skutecznych systemów bezpieczeństwa. Dlatego systemem przejściowym jest system hamulcowy typu EHB (Electro Hydraulic Brake), gdzie pompą hamulcową steruje impuls elektryczny proporcjonalny do wychylenia pedału hamulca. Reszta systemu pracuje w sposób tradycyjny. Również tradycyjny układ kierowniczy poddał się innowacjom. Dla układu kierowniczego jest to system „steer by wire”. Zrezygnowano z elementów hydraulicznych kolumny kierownicy (koła kierownicy z przekładnią) na rzecz czujników zmiany położenia kierownicy i silników elektrycznych odpowiadających za skręt kół. Zaletą takiego rozwiązania jest łatwa rekonfiguracja samochodu dla ruchu prawo lub lewostronnego, zwiększone bezpieczeństwo podczas kolizji (brak wnikania kierownicy do środka pojazdu), możliwość współpracy z systemami automatyzacji ruchu (automatyczne autostrady).

Do najważniejszych zalet systemu „x-by-wire” należą: realizacja systemów ABS, ESP, ASR itp. za pomocą czujników i oprogramowania z pominięciem hydrauliki, łatwa modyfikacja elektronicznych systemów, wyeliminowanie płynu hamulcowego, brak przecieków – systemy ekologiczne, wyczuwalna redukcja hałasu podczas pracy systemu, obniżenie kosztów produkcji,

Ze względu na zwiększone zapotrzebowanie energii i skończone możliwości instalacji 12 V, na pewno przed wprowadzeniem do seryjnej produkcji systemów „x- by-wire” doczekamy się zmiany instalacji elektrycznej na instalację o napięciu 42 V. Co będzie na pewno kolejną rewolucją w motoryzacji.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport