mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Sytuacja się rozjaśni

Sytuacja się rozjaśni

Urządzenie instalowane w ramach systemów Night Vision w BMW były rewolucyjne, ale ponad dekadę temu. Inżynierowie z Bawarii opracowali nowe rozwiązania, które w niedalekiej przyszłości ułatwią nam bezpieczne podróżowanie nocą.

Sytuacja się rozjaśni
System Night Vision ma już swoje lata, dlatego BMW zaprezentowało coś całkiem nowego. Nowy system będzie dodatkiem do wspomnianego wcześniej. Pozwoli on nie tylko wykrywać pieszych w nocy, ale sprawi także by ta informacja nie umknęła kierowcy. System nazywa się w skrócie DLS, czyli Dynamic Light Spot.

BMW opisuje w skrócie działanie systemu jako podświetlanie celu. Rzeczywiście tak jest. System będzie miał za zadanie wykrywać pieszych lub przeszkody, a następnie tak sterować strumieniem światła żeby kierowca z dużym wyprzedzeniem mógł je zobaczyć. Stworzenie tego systemu poprzedziło wiele badań na temat widoczności w nocy.

Według tych badań konwencjonalne oświetlenie pozwala w teorii uzyskać zasięg widoczności na poziomie 50-85 metrów Nie oznacza to jednak, że w tej odległości będzie można zidentyfikować przeszkodę na drogę. Podczas tego samego badania wyszło, że możliwość identyfikacji obiektu następuje u kierowcy dopiero jak zbliży się na prawie 30 metrów. To zbyt późno by móc wykonać bezpieczny manewr hamowania czy wymijania przy 80km/h.

BMW postanowiło opracować system, który przyspieszy możliwość oszacowania sytuacji, dzięki specjalnemu systemowi oświetleniowemu.

System DLS pracuje w połączeniu z kamerą termowizyjną wykorzystywaną dotychczas w NightVision. Po tym jak kamera wykryje obiekt, a może ona skanować drogę pod 24-kątami, wyświetlając obraz z kamery termowizyjnej gdzie jasnymi punktami są ludzie bądź zwierzęta, specjalnie zaprojektowane światła drogowe poprzez system DLS będą mogły wygenerować dodatkowe promienie świetlne skierowane bezpośrednio na obiekt. Dzięki temu kierowca będzie w stanie dużo szybciej go zauważyć. Według inżynierów BMW działanie systemu może zwiększyć czas reakcji nawet do 97 metrów naprzód. Dzięki temu kierowca może z większym wyprzedzeniem zobaczyć czy po ulicy pieszy, bądź w oddali stoi jakieś zwierze.

System DLS powinien niebawem stać się standardowym dodatkiem jeśli chodzi o NightVision. Na razie jest jednak jeszcze w fazie intensywnych testów.
Tematy w artykule: jazda noca system DLS NightVision

Podobne wiadomości:

Wolniejsza jazda nocą

Wolniejsza jazda nocą

Finanse i prawo 2014-05-28

Jak walczyć ze snem za kierownicą

Jak walczyć ze snem za kierownicą

Aktualności 2013-07-07

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport