mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Sześciocylindrowy silnik SLK

Sześciocylindrowy silnik SLK

Mercedes-Benz skonstruował dla przyszłej klasy SLK nowy silnik sześciocylindrowy, który dzięki swym osiągom i charakterystyce momentu obrotowego idealnie odpowiada sportowej dynamice tego samochodu, co zapewnia przyjemność z jazdy na najwyższym poziomie.

Sześciocylindrowy silnik SLK

Dysponująca mocą 200 kW/272 KM i 350 Nm momentu obrotowego nowa jednostka sześciocylindrowa Mercedesa zalicza się do najmocniejszych silników V6  w tej klasie pojemności skokowej. Maksymalny moment obrotowy jest do dyspozycji już od 2500 obr./min. i pozostaje stały w szerokim zakresie prędkości obrotowej, do 5000 obr./min. Umożliwia to szybki start i dynamiczne przyspieszenia na poszczególnych biegach. Nowy silnik V6 już od 1500 obr/min rozwija 87% swego maksymalnego momentu.

Wykonany z aluminium silnik charakteryzuje się jedynym w swoim rodzaju pakietem rozwiązań technologicznych. Zastosowano w nim – po raz pierwszy w silniku V6 – zmienne fazy rozrządu dla strony wlotowej i wylotowej, zwiększające moc i moment obrotowy oraz przyczyniające się równocześnie do oszczędności paliwa. Dwustopniowa rura  dolotowa, tzw. klapy turbulencyjne w kanałach wlotowych i inteligentne zarządzanie ciepłem to dalsze innowacje techniczne nowego sześciocylindrowego silnika.

Wałki z  bezstopniową, ciągłą regulacją faz rozrządu sterują 24 zaworami w aluminiowych głowicach cylindrów. Z ich pomocą zawory otwierają się i zamykają podczas jazdy w najkorzystniejszym momencie, co powoduje polepszenie wymiany gazowej w cylindrach i redukuje straty energii. To rozwiązanie techniczne powoduje z jednej strony zmniejszenie zużycia paliwa w średnim zakresie obciążeń, z drugiej zaś przy dużych obciążeniach silnika jest korzystniejszy proces napełniania komory spalania.

Dzięki zastosowaniu nowoczesnych klap zużycie paliwa silników V6 zmniejsza się w zależności od prędkości obrotowej  o max 0,2 litra na 100 kilometrów – przy równoczesnej poprawie kultury pracy silnika.

Dzięki zastosowaniu bezstopniowej regulacji faz rozrządu, klap turbulencyjnych w kanałach dolotowych, wewnętrznej recyrkulacji spalin, wdmuchiwaniu powietrza i innym rozwiązaniom, poziom emisji spalin nowego sześciocylindrowego silnika Mercedesa już w trakcie procesu spalania jest bardzo niski.

Oprócz tych wspomnianych wyżej rozwiązań wewnątrz silnika, do niskiej emisji spalin - poniżej rygorystycznej normy EU-4, która będzie obowiązywać od roku 2005 - przyczynia się bardzo wydajny system oczyszczania spalin.

Równie duży nacisk przy konstruowaniu nowego silnika położono na akustykę. Celem konstruktorów Mercedesa było w pierwszej kolejności konsekwentne zredukowanie hałasu silnika, a następnie ukształtowanie sportowego brzmienia sześciocylindrowego silnika. Dużym nakładem prac pomiarowych przebadano pod względem akustycznym prawie wszystkie z 210 elementów nowego silnika V6.

Do wzorowego komfortu dźwiękowego przyczyniają się: nowy typ rury dolotowej powietrza wykonanej z pochłaniającej dźwięk tkaniny nylonowej, filtr powietrza z dwoma wkładami ze zintegrowanymi rezonatorami i duża liczba drobniejszych rozwiązań. Typowy dla sportowych samochodów dźwięk silnika akustycy osiągnęli poprzez specjalne dostrojenie rury wydechowej.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Robert Kubica pojedzie bolidem Williamsa
Robert Kubica pojedzie bolidem Williamsa
Mamy dobrą wiadomość dla wszystkich fanów Roberta Kubicy. Polski kierowca pojawi się w drugiej połowie października na torze Silverstone w bolidzie Williamsa.