mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Szkielet Corvetty

Szkielet Corvetty

Najnowszy Chevrolet Corvette charakteryzuje się masą 1451 kg, co wraz z mocą 505 KM dostarcza niesamowitych osiągów. Auto charakteryzuje się stosunkiem mocy do masy równym 6.33:1. Masa Corvetty to sukces dziedziny inżynierii materiałowej.

Szkielet Corvetty
„O osiągach nie decyduje jedynie ilość koni mechanicznych. Odpowiedni rozkład oraz niska masa własna są równie istotne i to one właśnie wyróżniają Corvette. Model ten ma wpisane w swoją bogatą historię wykorzystanie najnowocześniejszych materiałów, które pomagają w poprawie osiągów”, wyjaśnia Harlan Charles, manager ds. marketingu modelu Corvette.

Chevrolet w modelu Corvette rozpoczął stosowanie takich materiałów od roku 1953, gdy pojawiły się pierwsze egzemplarze z nadwoziem z włókna szklanego. Protoplastą zastosowania kompozytów w aucie produkcji General Motors był legendarny projektant Harley Earl. Zastosowanie takiego materiału było na owe czasy pionierskie i pozwalało ograniczyć masę auta. Obniżało to również koszty produkcji auta, gdyż nie potrzebne były już technologie tłoczenia arkuszy metalowych.

Trzecia generacja Corvetty od 1968 roku miała elementy nadwozia wykonywane dzięki wykorzystaniu form prasowniczych. Pięć lat później inżynierowie zaczęli korzystać z kompozytu SMC, który powstaje podczas prasowana pod wysokim ciśnieniem i wysokiej temp. włókna szklanego, żywicy i odpowiedniego katalizatora. Nowy materiał pozwalał na tworzenie gładszych elementów nadwozia. Umożliwiało to uzyskanie lakieru wyższej jakości.

Panele wykonane z SMC trafiły również do generacji C5, która była lżejsza od swojej poprzedniczki o 46 kg, będąc przy tym dłuższym i szerszym autem. Materiał zastosowany do budowy poszycia w praktycznie niezmienionej formie został użyty we wciąż obecnej generacji C6. Na kompozyt składa się 40% żywicy poliestrowej, winylo-estrowej, styrenowej lub mieszanki wszystkich trzech, w 33% ze spoiwa jakim jest węglan wapnia oraz z 20% z rozdrobnionego włókna szklanego. Pozostałe 7% to żywica oraz utwardzacze.
2006 Corvette
Obniżenie masy generacji C5 Corvetty przyszło także wraz z zastosowaniem silnika V8 typu small-block III generacji. Jednostka ta posiadała aluminiowy kadłub oraz głowice. Kolektor ssący został wykonany z kompozytów o masie 5 kg. Chevrolet Corvette C5 jest również  pierwszym model, w którym zastosowano tytan oraz włókno węglowe.

Corvette Z06 produkowany w latach 2001-2004 posiadał tytanowy układ wydechowy, którego masa nie przekraczała 12 kilogramów. Z kolei wersja specjalna z roku 2004 wyposażona była w pokrywę silnika wykonaną z włókna węglowego, lżejszą o 5 kg od tej wykonanej z SMC.

Corvette C6 Z06 z 2006 roku otrzymała aluminiowa konstrukcję podwozia oraz panele nadwozia wykonane z włókien węglowych. Aluminiowa konstrukcja jest o 1/3 lżejsza od tej wykonanej ze stali. Magnez został wykorzystany przez inżynierów do budowy dachu, łoża silnika oraz innych punktów mocowania zawieszenia. W Corvettcie ZR1 dodatkowo z włókna węglowego wykonano m.in. dach i progi. Ostatnia wersja generacji C6, model 427 Convertible posiada wykonane z lekkich włókien również panele podłogi, błotniki oraz maskę silnika.

Technologia kompozytowa znalazła również zastosowanie w układzie hamulcowym, gdzie inżynierowie zastosowali węglowo-ceramiczne tarcze hamulcowe, które są standardem w ZR1 i opcją w wersji Z06. „Tworząc model Corvette nigdy nie chodziło nam o zastosowanie ekskluzywnych materiałów takich jak aluminium, włókna węglowe czy szklane dla samego faktu ich zastosowania. Szukaliśmy za to rozwiązań, które pozwoliłyby nam udoskonalić konstrukcję, układ napędowy i podwozie, a tym samym jeszcze poprawiłyby osiągi nowej wersji modelu Corvette”, powiedział Tadge Juechter, kierownik zespołu projektowego modelu Corvette.

Legendarny Colin Chapman zwykł mawiać, że "gdy auto wyścigowe w całości dojeżdża do mety to znak, że było za ciężkie." Człowiek ten miał obsesję na punkcie masy samochodu i stosowania coraz to lżejszych konstrukcji. Producenci aut od dawna opracowują takie materiały, które obniżą masę auta i przy okazji wzmocnią konstrukcję.

Podobne wiadomości:

Lamborghini Huracan z karbonowymi dodatkami

Lamborghini Huracan z karbonowymi dodatkami

Aktualności 2016-05-01

Chevrolet Corvette Shooting Brake - w sam raz na zakupy

Chevrolet Corvette Shooting Brake - w sam raz...

Aktualności 2016-04-06

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport