mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Szyba, która nie zamarznie

Szyba, która nie zamarznie

Mimo temperatur poniżej zera wielu kierowców niedługo nie będzie musiało już skrobać szyb. Naukowcy z Volkswagena i Audi zaprezentowali po raz pierwszy nieparującą i niezamarzającą szybę samochodową, opracowaną wspólnie z Instytutem Fraunhofera IST z Braunschweigu.

Szyba, która nie zamarznie
Inaczej niż przy szybach ogrzewanych, dzięki prawom fizyki, nie tworzy się na niej warstwa lodu, nawet przy temperaturze minus 18 stopni Celsjusza. Tajemnica tkwi w bardzo cienkiej, przeźroczystej warstwie tlenku cynkowo indowego, nakładanej na szkło. Technologia nazywa się "Low E".

Przewodząca warstwa „Low E” chroni szybę przed wychłodzeniem w taki sposób, że woda na zewnętrznej stronie nie może się kondensować ani zamarzać. Nie powstaje warstwa lodu, ponieważ wymiana promieniowania z zimnym powietrzem zewnętrznym jest minimalizowana co zapobiega schłodzeniu powierzchni do poziomu poniżej punktu rosy.

Mimo to warunki atmosferyczne, takie jak na przykład chmury, wilgotność powietrza czy wiatr, odgrywają ważną rolę i wpływają na roszenie szyb.

„Dlatego warstwa „Low E” nie zawsze zapobiega całkowicie powstawaniu warstwy lodu lub rosy, tylko znacznie zmniejsza prawdopodobieństwo jej wystąpienia” – mówi Thomas Drescher z Działu Rozwoju Volkswagena.

W obecnym stadium prac rozwojowych pewnym problemem jest fakt, że nowa powłoka zakłóca w samochodzie fale radiowe i telefonii komórkowej.

Do czasu, gdy niezamarzająca szyba samochodowa będzie gotowa do wprowadzenia na rynek upłynie jeszcze jednak trochę czasu.

Podobne wiadomości:

Volkswagen Arteon zastąpi Phaetona i CC

Volkswagen Arteon zastąpi Phaetona i CC

Aktualności 2017-02-24

Innowacyjna szyba w Volkswagenie

Innowacyjna szyba w Volkswagenie

Technika 2017-01-31

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
W pogoni za wydajnością
W pogoni za wydajnością
Coraz bardziej zaawansowane układy wtryskowe, poza zwiększaniem mocy silników, optymalizują proces spalania obniżając zużycie paliwa i zmniejszając emisję spalin.