mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Szybkie i gorące świece Boscha

Szybkie i gorące świece Boscha

Nowe świece żarowe dla silników wysokoprężnych produkowane przez firmę Bosch mają za zadanie wyznaczyć nową jakość w swojej dziedzinie. Dla nowych świec nawet temperatura minus 28 stopni Celsjusza nie powinna być straszna, gdyż nawet przy takim zimnie będą one w stanie nagrzać się do 1000 stopni Celsjusza w czasie krótszym niż dwie sekundy.

Szybkie i gorące świece Boscha

Kolejnym ważnym elementem wpływającym na nowoczesność świec jest temperatura żarzenia dochodząca nawet do 1300 stopni. Zatem jest ona większa o około 30 procent w stosunku do standardowych świec żarowych. Rozwiązaniem nowatorskim w konstrukcji tych świec jest element grzewczy, który wykonany został z ceramiki oraz formowalnej rurki metalowej. Świeca posiada zwiększoną odporność na uszkodzenia mechaniczne, dzięki opatentowanemu systemowi 'Flexible Design' zapobiegającemu uszkodzeniu w przypadku złego montażu. Ceramiczne wykonanie zapewnia świecom przede wszystkim wysoką odporność termiczną, a także dłuższą żywotność.

Temperatura tysiąca stopni Celsjusza dla świec DuraSpeed to kwestia niecałych dwóch sekund. Dla porównania, świece Duraterm wykonane z metalu potrzebują w identycznych warunkach około 5 sekund na prawidłowe rozgrzanie. Na efekt ten wpływa zastosowanie tworzywa ceramicznego oraz zmniejszenie minimalnego zasilania z 12V do 7V. Tak więc, aby przyspieszyć maksymalnie rozgrzewanie, można zastosować wyższe napięcie pochodzące ze świec starszego typu. W języku fachowców nazywa się to 'wymuszaniem'. Pozwala to na szybki rozruch, nawet przy bardzo niskiej temperaturze otoczenia.

Kolejnym plusem szybszego nagrzewania się świeć jest zmniejszenie charakterystycznego hałasu wydobywającego się przy pracy zimnego silnika. Konsekwencją tego jest również spadek poziomu emitowanych zanieczyszczeń. Nowe rozwiązanie pozwoli producentom silników w niedalekiej przyszłości na stosowanie turbosprężarek o niskim stopniu sprężania. Ich wada, wynikająca z zasady działania, czyli gorsze parametry pracy podczas rozruchu i pracy zimnego silnika można rozwiązać właśnie dzięki stosowaniu ceramicznych świec żarowych.

Pierwsze, niskonapięciowe świece Boscha pojawiły się już w modelu Renault Scenic, napędzanym silnikiem Diesla dCi o pojemności dwóch litrów. W niedalekiej przyszłości planowane jest wprowadzenie świec we wszystkich pozostałych modelach Renault oraz Nissan, wyposażonych w tego typu silnik.

Czytaj także:

Rewolucyjna sonda (2006-09-29)

ABS w standardzie (2006-07-03)

 

Tematy w artykule: świece żarowe Bosch

Podobne wiadomości:

Mercedes i Bosch pracują nad automatycznym parkowaniem

Mercedes i Bosch pracują nad automatycznym...

Technika 2015-06-10

Tysiące BMW i Nissanów do serwisu

Tysiące BMW i Nissanów do serwisu

Aktualności 2015-04-13

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Zapomniałeś prawa jazdy? I tak zabiorą
Zapomniałeś prawa jazdy? I tak zabiorą

Rząd zajął się likwidacją luki prawnej, która umożliwiała uniknięcie konsekwencji w związku z przekroczeniem prędkości w terenie zabudowanym o 50 km/h. Wystarczy, że kierowca oznajmił, że nie ma przy sobie dokumentu, a policja nie mogła go zatrzymać.