mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Tak zmieniały się diesle Skody

Tak zmieniały się diesle Skody

Rozwój motoryzacji dobrze ilustruje nie tylko zmieniająca się stylistyka jeżdżących po naszych drogach aut, ale również zmieniająca się technologia, jaka jest w tych modelach wykorzystywana.

Tak zmieniały się diesle Skody
Bardzo dobrym argumentem na potwierdzenie powyższej kwestii może być historia silników wysokoprężnych, jakie oferowane były w samochodach marki Skoda. Historia diesli Skody zaczyna się w momencie nawiązania współpracy z Volkswagenem w połowie lat 90. Krok ten otworzył czeskiej marce dostęp do najnowocześniejszych technologii. Pierwszy diesel marki pojawił się w modelu Felicia.

Był to stosunkowo prosty, ale oszczędny i bardzo wytrzymały motor 1.9 D. Jeszcze bez turbosprężarki, generował moc 64 KM i maksymalny moment 124 Nm dostępnych od 2500 obr./min. Za dopływ paliwa odpowiadała rotacyjna pompa rozdzielaczowa. Już w tej konstrukcji wykorzystano wiele nowoczesnych rozwiązań, jak na przykład głowicę silnika i kolektor dolotowy wykonane z aluminium.
    
O tym jak trwałe było to rozwiązanie, niech świadczy poniższy przykład. Niemiec Peter Kirchhoff kupił w 2000 roku Fabię 1.9 TDI. Przez kolejne trzynaście lat jeździł nią, w 2013 roku przekraczając przebieg miliona kilometrów. Kierowca jeździ nią do dziś, przez cały czas zachowując fabryczny silnik, sprzęgło, skrzynię biegów i układ wydechowy.

Wobec dobrego przyjęcia Felicii 1.9 D, szybko w samochodach czeskiej marki zaczęto korzystać z coraz bardziej zaawansowanych rozwiązań, które przynosiły użytkownikom dalsze oszczędności w eksploatacji i były coraz bardziej przyjazne środowisku.
    
W debiutującym w 1996 r. modelu Octavia zadebiutowały silniki 1.9 SDI (Suction Diesel Injection) – wolnossący diesel z bezpośrednim wtryskiem do komory spalania - i 1.9 TDI (Turbodiesel/Turbocharged Diesel Injection) - turbodoładowany diesel  bezpośrednim wtryskiem do komory spalania.

Różniła je obecność turbosprężarki. Dzięki niej drugi z tych silników miał znacząco lepsze osiągi - moc podskoczyła z 68 KM do 90 KM, a nawet 130 KM w najmocniejszej wersji. Silniki SDI i TDI łączyła za to podkreślana już w nazwie obecność wtrysku bezpośredniego, który przyniósł kolejne oszczędności w zużyciu paliwa i znaczącą poprawę w zakresie ekologii.

W 2003 roku zadebiutowała Skoda Fabia RS - pierwszy na świecie hot-hatch z silnikiem wysokoprężnym. Szybki czeski hatchback dał początek rozbudowanemu segmentowi. Dziś Octavia RS z silnikiem TDI jest jednym z najszybszych samochodów z silnikiem diesla na rynku.

Ostatnim przełomem w silnikach grupy Volkswagena, z którego niezwłocznie skorzystały także samochody Skody, było wprowadzenie elektronicznie sterowanego układu wtryskowego w postaci systemu ze wspólnym dla wszystkich wtryskiwaczy wysokociśnieniowym kolektorem paliwa Common Rail. Oprócz możliwości bardziej precyzyjnego dawkowania paliwa do cylindrów, rozwiązanie to przyniosło znaczący wzrost komfortu jazdy - wyposażone w Common Rail silniki odznaczają się zdecydowanie cichszą pracą i mniejszymi drganiami, poziomem kultury pracy zbliżając się już do cenionych za to silników benzynowych. Technologia ta pozwala także na osiąganie jeszcze lepszych osiągów przy zachowaniu stosunkowo niewielkich pojemności skokowych.
    
W 2011 roku Austriak Gerhard Plattner przejechał seryjną Fabią Greenline II dwa tysiące pięć kilometrów na jednym 45-litrowym baku. Jadąc publicznymi drogami z Austrii do Danii, osiągnął wynik średniego zużycia paliwa na poziomie 2,2 l/100 km.

Podobne wiadomości:

Wielkie stolice zakażą Diesli

Wielkie stolice zakażą Diesli

Aktualności 2016-12-06

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Aktualności 2016-12-02

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Volkswagen Gira - przyszłość podróży
Volkswagen Gira - przyszłość podróży
Volkswagen coraz śmielej kroczy ku nowoczesnym rozwiązaniom w swoich samochodach, właśnie  zaprezentował swój pomysł na wnętrze autonomicznego samochodu.