mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Te systemy bezpieczeństwa są najczęściej wybierane

Te systemy bezpieczeństwa są najczęściej wybierane

Nowo rejestrowane samochody wyposażane są w coraz większą liczbę systemów, dzięki którym ma być bezpieczniej. To już nie tylko pasy bezpieczeństwa, poduszki powietrzne układy ABS czy ESP. Bosch zrobił zestawienie najpopularniejszych takich systemów.

Te systemy bezpieczeństwa są najczęściej wybierane
Wyniki są zaskakujące. Okazało się, że ok. 680 tys. nowo zarejestrowanych samochodów na rynku niemieckim, tj. prawie jedna czwarta z 2,95 mln aut zakupionych przez naszych zachodnich sąsiadów w minionym roku, wyposażona była w funkcję ostrzegania kierowcy o zmęczeniu.

System ACC i ACC Stop & Go – w 4% wszystkich nowych samochodów
Układ adaptacyjnej kontroli prędkości i odległości (ACC) wykorzystuje zwykle jeden czujnik radarowy i nawet przy dużym zagęszczeniu pojazdów utrzymuje zadaną odległość względem auta jadącego z przodu. Dzięki automatycznemu dodawaniu gazu i hamowaniu układ nie tylko dopasowuje prędkość do warunków na drodze, ale także zapewnia spokojną i oszczędną jazdę. W wersji Stop & Go układ ACC wyhamowuje samochód w korku aż do zatrzymania, a jeśli samochód jest wyposażony w automatyczną skrzynię biegów – po krótkiej chwil zatrzymania także rusza. Podsumowując, kierowca nie musi wykonywać nużących czynności, co pomaga mu na dłużej zachować koncentrację.

Funkcja rozpoznawania znaków drogowych – w 4% wszystkich nowych samochodów

Od ograniczenia prędkości do zakazu wyprzedzania – funkcja rozpoznawania znaków drogowych ułatwia kierowcom orientację na drodze. Zainstalowana w pojeździe kamera wideo rejestruje znaki i wyświetla odpowiednie informacje w postaci symboli na wyświetlaczu kokpitu. Oprócz systemu instalowanego w pojeździe, Bosch przygotował także bezpłatną aplikację dla posiadaczy smartfonów, oferującą podobną funkcję.

Funkcje asystenta pasa ruchu – w 10% wszystkich nowych samochodów
Ostrzeganie przed opuszczeniem pasa pomaga ograniczyć ryzyko wypadku – sygnałem informującym kierowcę o niezamierzonym zjechaniu z pasa mogą być np. wibracje kierownicy. Wersją bardziej rozwiniętą jest asystent pasa ruchu – gdy zostanie przekroczona minimalna odległość od linii oddzielającej pas ruchu, układ w delikatny, ale wyczuwalny sposób nakieruje pojazd na środek pasa. Z kolei asystent zmiany pasa ruchu nadzoruje obszar znajdujący się obok samochodu oraz za samochodem, na ukos od niego. Kierowca samochodu wyposażonego w tę funkcję jest ostrzegany symbolem świetlnym w okolicy lusterek zewnętrznych o szybkim zbliżaniu się innego pojazdu jadącego sąsiednim pasem, także wtedy gdy taki pojazd znajduje się w tzw. martwym polu. Według analizy przeprowadzonej przez niemiecką organizację GIDAS, dzięki funkcji asystenta pasa ruchu można by zapobiec do 28% wypadków spowodowanych niezamierzonym opuszczeniem pasa.

Automatyczne układy hamowania awaryjnego – w 11% wszystkich nowych samochodów
Wypadki spowodowane najechaniem na innego uczestnika ruchu drogowego należą do najpoważniejszych w skutkach kolizji w ruchu drogowym – zwłaszcza wtedy, gdy ofiarami są przechodnie lub rowerzyści. Zapobieganie takim kolizjom lub co najmniej łagodzenie ich następstw to zadanie dla automatycznego układu hamowania awaryjnego. W razie wykrycia potencjalnej przeszkody funkcja przygotowuje pojazd do hamowania awaryjnego lub przy braku reakcji kierowcy automatycznie inicjuje pełne hamowanie. Od 2016 roku tego rodzaju układ chroniący pieszych będzie wymagany do uzyskania najwyższej oceny, czyli pięciu gwiazdek w teście Euro NCAP. Korzyści ze stosowania takiego systemu już dziś są bezsporne. Gdyby wszystkie samochody były wyposażone w automatyczny układ hamowania awaryjnego, można by zapobiec 72% wszystkich wypadków spowodowanych najechaniem na innego uczestnika ruchu drogowego w Niemczech.

Układ inteligentnego sterowania światłami – w 20% wszystkich nowych samochodów
Lepsza widoczność i dobre oświetlenie pojazdu to cel inteligentnych układów sterowania światłami. Podczas jazdy nocą lub przejazdu przez tunele asystent automatycznie włącza i wyłącza światła mijania. Jeżeli system nie wykryje samochodów jadących przed pojazdem lub z naprzeciwka, poza obszarem zabudowanym włączy także światła drogowe. Na tym jednak nie koniec. Inteligentne układy sterowania światłami mogą w sposób ciągły dostosowywać strumień światła do przebiegu drogi lub płynnie przełączać rodzaj oświetlenia ze świateł mijania na światła drogowe. Rezultat to optymalne oświetlenie jezdni bez oślepiania innych uczestników ruchu.

Funkcja ostrzegania o zmęczeniu – w 23% wszystkich nowych samochodów
Nie tylko zasypianie za kierownicą, lecz także osłabienie koncentracji i zmęczenie to bardzo niebezpieczne zjawiska, a także częsta przyczyna wypadków. Pierwsze oznaki wyczerpania można jednak bardzo szybko wykryć. Zmęczony i rozkojarzony kierowca wykonuje mniej precyzyjne manewry kierownicą i często musi korygować kierunek jazdy. W oparciu o dane czujnika kąta skrętu lub elektrycznego układu wspomagania kierownicy, stworzona przez firmę Bosch funkcja ostrzegania o zmęczeniu analizuje manewry wykonywane przez kierowcę i wykrywa gwałtowne, drobne ruchy korygujące kierunek jazdy, które są charakterystyczne dla stanu zmęczenia i senności. Dodatkowe parametry, takie jak czas jazdy i pora dnia, pozwalają rozpoznać u kierowcy oznaki zmęczenia jazdą.

Podobne wiadomości:

System automatycznego hamowania będzie seryjny

System automatycznego hamowania będzie...

Technika 2016-03-18

Mercedes i Bosch pracują nad automatycznym parkowaniem

Mercedes i Bosch pracują nad automatycznym...

Technika 2015-06-10

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport