mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Technologie Delphi na paryskim salonie

Technologie Delphi na paryskim salonie

Salon samochodowy Mondial de l'Automobile 2004 jest nie tylko miejscem prezentacji pojazdów samochodowych, swoje produkty przedstawiają także firmy z branży okołomotoryzacyjnej.

Technologie Delphi na paryskim salonie

Nowy Peugeot 1007 jest pierwszym miejskim samochodem z pojedynczymi napędzanymi drzwiami po obu stronach pojazdu, a wspomaganie otwierania/ zamykania drzwi działa w całym zakresie ich użytkowania. Napędzane drzwi przesuwne są stosowane w pojazdach MPV w Stanach Zjednoczonych od roku 1994, a w Europie od roku 2002, ale po raz pierwszy tę nową technologię zastosowano w samochodzie miejskim.  Wcześniej drzwi przesuwne, również produkcji Delphi, stosowane były m.in. w Peugeocie 807, Citroenie C8 i Fiacie Ulysse.

Półaktywne zawieszenie MegneRide
MagneRide to pierwsze w branży półaktywne zawieszenie nie potrzebujące zaworów elektromechanicznych i małych części ruchomych. System oparty jest na płynie magnetyczno-reologicznym znajdującym się w kolumnach jednorurowych i/lub jednorurowych amortyzatorach i składa się jeszcze z zestawu czujników oraz sterownika. Technologia MagneRide to lepsze prowadzenie pojazdu, wyższe bezpieczeństwo, komfort i niezawodność. Po raz pierwszy zastosowana została w Cadillacu Seville STS z roku 2002, a następnie w Chevrolecie Corvette, nadaje się więc doskonale zarówno do aut sportowych jak i luksusowych pojazdów. Kilku europejskich producentów pojazdów aktualnie zastanawia się nad zastosowaniem tej rewolucyjnej technologii w swoich samochodach.

Aktywne układy kierownicze
Pierwszym z nowatorskich rozwiązań był Elektryczny Układ Kierowniczy. Stosowany jest on aktualnie w siedmiu modelach samochodów, w tym w Fiacie Panda i posiada wiele funkcji ustawialnych, takich jak powrót kierownicy do położenia środkowego, zmiana siły koniecznej do obrotu kierownicą oraz aktywne tłumienie. W rezultacie otrzymujemy lepszą stabilność pojazdu i większe bezpieczeństwo.

Krokiem naprzód w kierunku aktywnej kontroli jest opracowany przez Delphi Aktywny Układ Kierowniczy (AFS) oparty na zmieniającym się przełożeniu kierowniczym. Aktywna regulacja przełożenia umożliwia szybkie wykonywanie manewrów przy niskich prędkościach (mniejszy wysiłek kierowcy) oraz daje lepszą stabilność przy wysokich prędkościach. W trakcie manewru parkowania pełen skręt kół można osiągnąć przy dwu trzecich obrotu kierownicy. AFS z Delphi szybko przechodzi z przełożenia dla małych prędkości w przełożenie dla prędkości wysokich, nadając jeździe bardziej agresywne, sportowe akcenty i zapewniając lepsze kierowanie na drodze.

System ostrzegania o zjechaniu z pasa jezdni
Wizualny system ostrzegania o zjechaniu z pasa jezdni firmy Delphi będzie ostrzegać kierowców i pozwoli ograniczyć jedną z najczęstszych przyczyn kolizji samochodów. W nowym systemie zastosowano kamerę cyfrową zamontowaną zwykle w lusterku bocznym, o zasięgu do 25 m przed samochodem. Oprócz danych przekazywanych przez kamerę system wykorzystuje także dane o prędkości pojazdu i odchyleniach kierunku jazdy, zbieranych z innych systemów. Ostrzeżenie może być prezentowane na szybie przedniej, jako alarm dźwiękowy, system wprowadzający kierownicę w słabe drgania lub dowolna kombinacja tych i innych rozwiązań. W dalszej perspektywie, po wyposażeniu samochodów w aktywny układ kierowniczy, system może być nawet wykorzystywany do korygowania kierunku jazdy w celu uniknięcia kolizji.

Hamulec o maksymalnym momencie obrotowym
Opracowany przez Delphi hamulec o maksymalnym momencie obrotowym posiada stały zacisk hamulca, podwójne wahliwe wirniki tarcz oraz hydraulikę zintegrowaną ze zwrotnicą. Hamulce o maksymalnym momencie wykorzystują dwie tarcze zamocowane wahliwie na zewnętrznej średnicy piasty. Hydraulicznie włączany tłok przekazuje siłę hamowania poprzez klocki cierne działające na zewnętrznej i wewnętrznej stronie każdej tarczy, co daje aż cztery powierzchnie cierne.

Delphi oferuje także kilka różnych technologii pomagających unikać kolizji przy cofaniu pojazdu oraz ostrzegających kierowców o martwych polach widzenia z obu stron pojazdu. Wachlarz produktów bezpieczeństwa pasywnego Delphi obejmuje poduszki powietrzne kierowcy, pasażerów, poduszki boczne, kurtyny bezpieczeństwa i poduszki kolanowe, a także układy pasów bezpieczeństwa i kierownice. Nowa inteligentne poduszka powietrzna pasażera dostosowuje swoje działanie do wielkości ciała pasażera, położenia na fotelu, zapięcia pasów, kierunku oraz siły uderzenia.

Wśród innych nowości przedstawionych w Paryżu znajduje się kolumna kierownicza z aktywnym systemem pochłaniania energii, układ odłączania akumulatora w przypadku kolizji, szeroki wachlarz produktów zapewniających ochronę pojazdu przed włamaniem lub kradzieżą, jak immobilizery czy układy zdalnego uruchamiania pojazdu bez użycia kluczyka.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport