mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Test akumulatorów samochodowych GTU 2014/2015

Test akumulatorów samochodowych GTU 2014/2015

Jest równie ważny jak opony, silnik, czy hamulce. Zwłaszcza zimowa pora i ujemne temperatury dają mu się mocno we znaki. Źle obsługiwany zemści się kłopotami z uruchomieniem silnika. Przedstawiamy test akumulatorów samochodowych, bo to o nich mowa, przeprowadzony przez specjalistów z GTU.

Test akumulatorów samochodowych GTU 2014/2015
Problemy z akumulatorami należą do najczęstszych, z powodu których nie jesteśmy w stanie uruchomić samochodu. Taka przypadłość ma miejsce najczęściej w zimowe poranki, po mroźnej nocy, gdy przez dłuższy czas nie uruchamialiśmy naszego samochodu, bądź gdy akumulator ma już swoje lata. Problemy mogą się pojawić również ze wzlędu za złą obsługę - zabrudzone styki gorzej przewodzą prąd, bądź ze złego doboru akumulatora czy też jego szybszego rozładowania (np. po zostawieniu na noc włączonych świateł). No i wreszcie różnego rodzaju usterki, w wyniku których mamy zwiększony pobór prądu przez wszelkiego rodzaju urządzenia elektryczne.

Najczęstszym winowajcą problemów z akumulatorem są jednak niskie temperatury, w których to pojemność baterii drastycznie się obniża. Przykładowo, gdy za oknem mamy -18 st. C, wówczas pojemność akumulatora jest nawet o połowę mniejsza niż przy dodatnich temperaturach. Doładowanie może pomóc, jednak często tylko na krótką chwilę. Czasami rozładowanie akumulatora jest już na tyle duże, że nawet całonocna reanimacja (ładowanie) nie pomoże.

W takiej sytuacji nie pozostaje nam nic innego, jak zakup nowego zasobnika energii. Dobór właściwego akumulatora nie należy do trudnych czynności, jednak powinniśmy przestrzegać kilku podstawowych zasad. Przede wszystkim musimy dopasować parametry baterii do wymagań naszego samochodu (pojemność, wartość prądu rozruchowego). Nie mogą być gorsze, ale też nie powinniśmy specjalnie przesadzić. Warto sprawdzić również, ile miejsca zajmuje akumulator w komorze silnika (bądź w bagażniku), bowiem nie wszystkie mają identyczne rozmiary zewnętrzne i może się okazać, że go po prostu nie zmieścimy w miejscu docelowym.

Nowoczesne samochody, wyposażone w system start&stop czy też rekuperacji (odzyskiwania energii) bądź w liczne urządzenia elektryczne, wymagają posiadania bardziej wydanych akumulatorów. Standardowe, kwasowo-ołowiowe, są w tym przypadku za słabe i bardzo szybko by się rozładowały, bądź nie pozwoliłyby w pełni korzystać z funkcji samochodu. Dlatego kierowcy powinni korzystać z nowocześniejszych baterii o wydłużonej żywotności w technologii EFB (Enhanced Flooded Batteries) lub AGM (Absorbent Glass Mat). Są droższe, jednak dzięki nim skorzystamy w pełni z układu start&stop.

Odpowiedzi na tego typy pytania pomogą nam znaleźć testy akumulatorów przeprowadzone przez renomowane instytucje. W teście niemieckiego stowarzyszenia nadzoru technicznego przetestowanych zostało 10 akumulatorów z trzech kategorii (standardowe, EFB i AGM). Specjaliści z GTU pod lupę wzięli popularne modele akumulatorów o pojemności od 70 do 75 Ah, które z powodzeniem mogą być wykorzystywane w kompaktowych modelach. Próby przeprowadzono w specjalnie przygotowanym pomieszczeniu, w którym obniżono temperaturę nawet do -20 st. C. Sprawdzano m.in. pojemność baterii po pierwszym rozładowaniu i po głębokim rozładowaniu oraz po naładowaniu, liczbę możliwych rozruchów przy wspomnianych -20 stopniach, możliwość uruchomienia silnika po zaledwie godzinnym ładowaniu.

 deklarowana pojemność
pojemnośćrozruch na zimno
głębokie rozładowanie
obsługakoszty
łączna punktacja
standardowe akumulatory kwasowo-ołowiowe
Intact Premium Power74 Ah
80
85
41
80
50
336
Bosch S4 00874 Ah74
95
49
70
42
330
Varta Blue Dynamic 74 Ah79
90
45
70
28
312
Moll M3 Plus K2 75 Ah75
75
43
75
35
303
akumulatory w technologii EFB
Moll start/stop EFB70 Ah117
65            
44
72
31
329
Bosch EFB S5 00870 Ah104
55
38
67
25
289
Banner Running Bull EFB
70 Ah104
45
36
62
36
283
akumulatory w technologii AGM
Varta start/stop plus AGM
70 Ah157
150
58
67
23
455
Intact start/stop Power AGM
70 Ah151
130
60
67
46
454
Exide Micro Hybrid AGM 70 Ah151
115
56
67
35
424
Tematy w artykule: akumulator

Podobne wiadomości:

Zadbaj o akumulator także latem

Zadbaj o akumulator także latem

Serwis auta 2016-05-12

Rozładowany akumulator. Jak o niego zadbać?

Rozładowany akumulator. Jak o niego zadbać?

Serwis auta 2016-01-07

Komentuj:

maniekxx 2016-06-09

Jak dla mnie www.max-energia.pl również jest bardzo dobrym i fajnym sklepem. Kupowałem u nich akumulator centry, świetnie się sprawuje.

~Serek 2016-05-12

Mój akumulator z www.max-energia.pl bardzo dobrze się sprawuje. Energy Box. Nie narzekam na niego, zawsze odpala i nie mam problemów z żadnymi zastojami czy coś. Kiedyś też miałem energy boxa i sprawował się równie dobrze.

~honky 2015-02-10

Jakie chcieli takie wybrali. Ja swojego jenoxa też już katuję dłużej od paru marek wymienionych wyżej i też nie jest uwzględniony.

~andy 2015-01-08

a może by tak cokolwiek o bateriach OPTIMY - moim zdaniem to jest to -eksploatuję go już 18 lat i wciąż uruchamia kolejne diesle...(2,1- 2,4 iobecnie 2,0dci) - cała reszta to złom (do czasu) użytkowy...

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport