mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Test nawigacji: Prowadzi nas Lucca

Test nawigacji: Prowadzi nas Lucca

Rynek komputerowych map satelitarnych czyli nawigacji samochodowych rośnie w oszałamiającym tempie. Do naszej redakcji na testy wyjątkowo nie trafił samochód, a produkt firmy Blaupunkt, nawigacja TravelPilot Lucca.

Test nawigacji: Prowadzi nas Lucca
”Luccę” mieliśmy okazję sprawdzić w dość różnorodnych warunkach jezdno-pieszych (TravelPilot Lucca jest także urządzeniem przenośnym) na drodze z Wrocławia do stolicy Czech, Pragi. O to nasze spostrzeżenia.

Montaż:
TravelPilot montowany jest podobnie jak większość tego typu urządzeń do szyby samochodu. Wykonany z solidnego plastiku wysięgnik zapewnia łatwe przyklejenie nawigacji i ustawienie jej pod pożądanym kątem. Dość długi drążek mocowania pozwala kierowcy na obsługę urządzenia niemal w tej samej odległości od kierownicy, gdzie zazwyczaj w samochodzie znajduje się radio. To bardzo istotne, ponieważ korygowanie ustawień nawigacji i odczyt danych nie rozprasza kierowcy.

Małe problemy mieliśmy natomiast z demontażem urządzenia – ściągnięciem samego ekranu z wysięgnika. Trwała konstrukcja „Lucci” gwarantuje, że podczas jazdy, nawet po nierównościach nie usłyszymy skrzypienia i stukania plastiku.

Wygląd:
Nawigacja firmy Blaupunkt została wykonana solidnie i pomimo, że praktycznie cała składa się z plastiku prezentuje się elegancko i gustownie. Kolorowy, 3,5-calowy ekran został wykonany z antyodblaskowaego materiału co sprawia, że odczytywane informacje można dostrzec nawet przy świecącym słońcu. Przekazywany w nim obraz jest wysokiej jakości. Drobne zastrzeżenia mamy do przycisków, które są zbyt małych rozmiarów, a posługiwanie się nimi wymaga większego użycia siły. Zaletą „Lucci” jest jej mała waga, która nie jest bez znaczenia w przypadku kiedy nawigację zamierzamy zabrać ze sobą np. na wycieczkę po zwiedzanym przez nas mieście.

W drodze:
TravelPilot Lucca odbiornik GPS ma stosunkowo niewielki więc może się zdarzyć, że jeżeli chcielibyśmy ustalić trasę w domu urządzenie będzie potrzebowało troszkę czasu aby ściągnąć wszystkie potrzebne dane z satelity. Aby zmniejszyć to ryzyko wystarczy po prostu podejść do okna lub wyjść na dwór, a wówczas nawigacja będzie działać bez zarzutu. Ustalanie współrzędnych pomocnych do określenia trasy trwa bardzo szybko, co szczególnie przydaje się w dużym mieście kiedy zamierzamy np. szybko zmienić adres docelowy. System naturalnie jest w stanie użytkownika doprowadzić pod konkretny numer domu na danej ulicy.

W drodze z Wrocławia do Pragi „Lucca” spisywała się dobrze i właściwie zanotowała tylko jedną poważną wpadkę, kiedy jedna z głównych dróg była zamknięta ze względu na roboty drogowe. Wówczas nawigacja dość długo szukała drogi objazdowej dla tego miejsca. Przetwarzanie map drogowych i ulic odbywało się mimo wszystko płynnie – urządzenie wyposażone było w mapy ponad 20 państw europejskich i mniej więcej tyle samo opcji językowych obsługi nawigacji i głosu, który prowadzi kierowcę do wybranego celu.

W ustawieniach trasy mamy możliwość wyboru kilka wariantów pokonania zakładanego dystansu, łącznie z uwzględnieniem tempa jakim zamierzamy się poruszać, dróg jakimi mamy chęć jechać, a nawet szybkości samochodu. Podczas dojazdów do krzyżówek na ekranie obraz jest automatycznie powiększony. Widok w formacie 2D lub 3D, na którym ukazują się wszystkie ważne punkty: stacje benzynowe z logo firmy, restauracje, szpitale itp. Urządzenie ma duży wybór punktów specjalnych. „Lucca” ma również możliwość wskazywania na ekranie dozwolonej prędkości na drodze którą się poruszamy. Funkcja jak najbardziej przydatna, jednak po dłuższym czasie męcząca, bowiem każde przekroczenie prędkości nawet o 5 km/h powoduje ostrzeżenie sygnałem dźwiękowym.

Elektroniczny przewodnik Blaupunkta dobrze spisywał się także na mniej uczęszczanych drogach, choć tutaj odległości do skrzyżowań przekazywane przez GPS do komputera były nieco przekłamane. Na obronę mamy jedynie fakt, że taki problem ma większość nawigacji.

Blaupunkt TravelPilot Lucca wzorowo spisuje się również w trakcie spacerowania po mieście. Mimo wielu małych uliczek jakie napotkać można w centrum Pragi „Lucca” precyzyjnie lokowała wybrane punkty docelowe spełniając znakomicie swoje funkcje GPS. Jeżeli więc znamy nazwę ulicy na której mieści się renomowana kawiarnia podająca pyszny jabłecznikiem można śmiało zamknąć oczy. „Lucca” poprowadzi nas do celu.

Podsumowanie:
O tym, że TravelPilot Lucca jest jednym z lepszych urządzeń obecnie dostępnych na rynku świadczy fakt, że produkt ten należy do bestsellerów firmy Blaupunkt. Urządzenie dostępne jest w trzech wersjach: TravelPilot Lucca, TravelPilot Lucca MP3 i TravelPilot Lucca MP3 Edition, a jego cena utrzymuje się w przedziale od 1400 do 1900 PLN w zależności od oferowanych opcji.

Więcej danych technicznych:
- Mobilny system nawigacyjny z antyodblaskowym ekranem dotykowym 3,5˝ z kolorowym  wyświetlaczem
- Dane nawigacyjne kraju oraz główne połączenia na terenie Europy dołączone na karcie pamięci flash 512 MB
- Ponad 20 dalszych krajów Europy dostępnych jako opcja na kartach SD/płytach CD-ROM
- 64 MB SD-RAM
- Wyświetlanie mapy w dwóch lub trzech wymiarach
- Wbudowany głośnik i odbiornik GPS
- Profile tras dla pieszych/samochodów osobowych
- Wyświetlanie informacji na znakach drogowych
- Planowanie trasy z przystankami po drodze
- Funkcja GoHome z dowolnego miejsca w kraju
- Ostrzeganie o stałych ograniczeniach prędkości
- W wyposażeniu: uchwyt z przyssawką, ładowarka sieciowa i kabel umożliwiający ładowanie akumulatora z gniazda zapalniczki

Komentuj:

~karol 2009-08-12

Nie sprawdzałem jeszcze tej nawigacji ,ale nic straconego. Teraz jednak wole potestowac sobie ( wypożyczyłem od kumpla) Mio moov S505

~lukpla 2008-01-31

jezdziłęm z garminem kupiłem blaupunkta i masakra nie ma nic lucca 3.3 ee za to mam pytanie skoro to mam jak można na to coś wgrać mapy europy zachodniej prosze pomocy lukpla@poczta.onet.pl

~piotrasvw 2008-01-19

nawigacja blaupunkt to fatalne oprogramowanie. tak szybko jak kupiłem, tak szybko sprzedałem. polecam tom tom go 720 - prowadzi pewnie, ale jak każdy komputer nie zawsze dobiera optymalne drogi. jednak z kilku nawigacji z którymi jeździłem tom toma cenię za kilka przydatnych funkcji np. możliwości nanoszenia poprawek na mapy.

~duliusz 2007-12-23

Dno dna. Rok uzytkuje to urzadzenie i pieknie to wyglada tylko na papierze - mapy dwudziestukilku krajow, tylesamo komunikatow jezykowych, POI, itd. Ale gdy nie znasz nazwy najblizszej stacji benzynowej, zapomnij o tym ze ja wybierzesz. Podobnie z nawigacja po kodzie pocztowym. Blaupunkt wydal dopiero jedno uaktualnienie do softu, a mapy nawet na 2007 sa przestarzale. A pokrycie Polski w East Europe? Nawet nie ma tam wszystkich drog krajowych.

~Paweł 2007-09-29

Mam Lucce 5.2 od ok 6 miesięcy. Miałem okazję jeździć z Nokią 330. Jeżeli jeździcie po Polsce to nie broń boże nie kupujcie Blaupunkta (fatalne mapy - nie do uwieżenia). Brakuje nawet dróg krajowych nie mówiąc o celach specjalnych - tragedia. Kupcie Nokię - rewelacja. Blaupunt jest dobry na kraje zachodnie. Dodam że pokonuję ponad 100 tyś km/rok po Polsce więc wiem o czym mówie.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport